Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco T5 doet het plotseling niet meer

vragen over de T5
Plaats reactie
superwinch
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:30

Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door superwinch »

Zoals ik al bij het voorstellen had vermeld heb ik mijn huidige bus al 10 jaar. Tot op heden weinig bijzonders aan gehad . Het gaat om een verlengde T5 dubbel cabine 174 Pk. We hebben met een vag programma de auto uitgelezen. En de diverse onderdelen getest . Ventilatoren draaien airco koppeling klikt bij aansturing. Er staat 4,4 bar op het systeem onbelast. alleen lijkt het relais niet aangestuurd te worden.
Het enige wat we konden vinden was deze melding


Address 08: Auto HVAC Labels: Redir Fail!
Control Module Part Number: 7H0 820 045 R
Component and/or Version: CLIMA/AC 0202
Software Coding:
Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
VCID: 3479C6CA5423AFE049-515A
1 Fault Found:

01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
013 - Check DTC Memory - Intermittent

Kan iemand mij vertellen wat hier uit afgeleid kan worden?
Ik zelf ben niet zo bekend met het cambus systeem. Een vriend van mij en kan eventueel met een scoop werken. Hij zei hier een uitgebreid eclectrisch schema nodig te hebben en eventuele waarden .
Hoor graag van jullie welke kant ik op moet denken of zoeken. Of mij aan het schema en de bij behorende waardes kan helpen.
Alvast bedankt voor het mee denken.
De huidige kilometer stand is ruim 274000 km.
Gr, Bob
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door Egbert&Manon »

Het lijkt mij geen airco gerelateerde storing.
Ik vermoed dat jouw bus nog geen Canbus koppeling met de airco heeft.

4,4 Bar onbelast is op zich een goede waarde (komt overeen met 18 graden omgevingstemperatuur).

Lijkt mij idd een electrisch probleem.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door heemskerk »

De elektromagnetische koppeling lijkt te worden bekrachtigd maar kan je ook duidelijk krijgen of de pomp vervolgens ook daadwerkelijk meedraait?
superwinch
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:30

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door superwinch »

Airco pomp draait niet. We hebben getest of de afzonderlijke elementen werken. Dit hebben we gedaan met het vag progamma . . Als je dan de airco pomp selecteert en je geeft een puls dan hoor je de pully klikken.. zo hebben we ook de ventilatoren aangestuurd . En deze werkten ook. Vandaar dat ik om een uitgebreid elektrisch schema vroeg zodat mijn kameraad het uit kan puzzelen. Ik kan dat niet.
Gr , Bob
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door imacthomas »

Die 4.4bar is die gemeten op het lage of hoge druk gedeelte?

Indien uitgelezen met vcds/vagcom dan is het waarschijnlijk de hoge druk waarde, dan zou ik de AC een keer een service geven.
Als er te weinig in zit kan de pomp vast zitten door te weinig smering.

Ook kun je in de meerwaardeblokken lezen of alle condities voor werking aanwezig zijn.

Pomp wordt aangestuurd vanuit de ECU, in de accubak zit een groot relais deze wil nog wel eens slecht contact hebben
superwinch
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:30

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door superwinch »

Kijk nu gaan we de goede kant hopelijk op. Het bewuste relais heeft dat nog een nummer ?
Zoals het beruchte nummer 109 bij een t4 ?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door Egbert&Manon »

in rusttoestand zijn de drukken aan beide zijden gelijk.
R134a heeft dan bij een buitentemperatuur van 18 graden een druk van 4,4 Bar.
Is die druk lager, dan kan je een koudemiddel tekort hebben.
Is die druk hoger, dan zitten er vreemde/ niet condenseerbare gassen (zuurstof, stikstof...) in het systeem

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door imacthomas »

De rustdruk zegt niets over de vullingsgraad van de airco.
Kom er regelmatig tegen waarbij de airco nog wel op druk staat maar er simpel weg veel te weinig koudemiddel in zit, gewoon een service beurt geven en met het ac machine meten.
superwinch
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:30

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door superwinch »

bedankt voor de reacties . Ik denk dat het toch in het elektrische circuit mis is . Voor ik er achter kwam dat de airco het niet meer deed heb ik een keer 's ochtends gehad dat het alarm van de bus afging. Was verder niks te zien alarm uitgezet en naar het werk gereden. Verlichting aan de voorzijde ging uit op stadslicht na paar keer aan de licht schakelaar gedraaid verlichting weer aan. Lampje van het alarm knipperde wel snel. Tot de verlichting weer brande daarna was het uit. Het is ongeveer na een kilometer nogmaals voor gevallen daarna tot op heden niet meer. Een paar dagen later heb ik vanwege de warmte de airco willen gebruiken en kwam er achter dat deze het niet meer deed.
Misschien heeft het een niks te maken met het ander . Maar deel het voor de volledigheid even mede.
Alvast bedankt voor het mee denken
superwinch
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:30

Re: Airco T5 doet het plotseling niet meer

Bericht door superwinch »

door omstandigheden heeft het even geduurd maar de airco is gerepareerd. De pomp was overleden draaide nog wel rond maar daar was alles mee gezegd . Nieuwe pomp nieuwe condensor en de vrouw kan weer met een shawl om de bus in :sjaal .
Allemaal bedankt voor het mee denken .
Blijft een geweldig forum.
Plaats reactie