Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 raamantenne - slechte ontvangst

vragen over de T4
wichael
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 jul 2014, 18:59

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door wichael »

:jump
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door Martens-Tvier »

done :zwaai
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Mori
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2014, 20:14

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door Mori »

Nog een kleine tip voor anderen die een fantoomadapter plaatsen om slecht ontvangst te verbeteren: ik heb recent ook een adapter (besteld op Conrad) geplaatst maar dat leverde geen resultaat op. Bij het meten van de uitgangspanning bleek er maaar 5 a 6V te worden doorgezet (ipv de 12V ingangspanning). Dit was niet terug te vinden in de specificaties. Uiteindelijk een andere adapter bij Halfords gekocht (voor o.a. Peugeot en VW) die niet de juiste aansluiting had (standaard coax din). Zelf een coaxplugje op de antennekabel gezet en daarna werkte het allemaal goed. Twee dagen later werkte de radio weer niet: na de gehele antenne eruit gehaald te hebben bleek uiteindelijk dat de ader in de kabel gebroken was bij het contactpunt in de (zelf aangezette) plug (de ader van de antennedraad is bijzonder dun, niet ideaal). Let dus goed op dat als je de plug vervangt dat deze verstevigd/stabiel vastgemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door Martens-Tvier »

Daarom moet je m.i. een passende fantomadapter kopen, waarvan de coax-aansluitingen passen op de radio, en de VW antennekabel. Dan hoef e zelf geen coax-plugjes te veranderen.
En uiteraard de 12V hulpspanning vanuit de radio aansluiten op de adapter.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Mori
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2014, 20:14

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door Mori »

Helaas was er voor mij dus geen passende & vooral werkende adapter te vinden, behalve dus de niet passende maar wel werkende .. Ik had er notabene een extra verloopstekker bijgekocht en die bleek helemaal nul signaal door te geven :muur, dus schoot niet op. Maar tip is vooral om dus altijd goed door te meten, want 2 van de 4 kabels (van zowel Conrad als Halfords) werkte dus niet, en dan denk je dat t aan de antenne ligt terwijl eigenlijk...
Beye2440
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2008, 20:02

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door Beye2440 »

Dat blauwe kabeltje gaat normaal gesproken in de autoradio, zodat de 12V voeding van de antenne uit de autoradio komt. Het probleem is toch dat de meeste aftermarket radio's die voeding niet geven? Bij mijn nieuwe Kenwood heb ik in ieder geval geen handige aansluiting hiervoor en zal ik de stroom ergens anders vandaan moeten halen.

Waar sluit je dat blauwe kabeltje dan op aan?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door Multivan Generation »

http://www.weetjewel.com/radio.htm

en algemeen:
http://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm
(veel nieuwe leden kennen die pagina's niet)

TIP: klik eens rechtsboven op homepage weetjewel :knipoog
Beye2440
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2008, 20:02

Re: T4 raamantenne - slechte ontvangst

Bericht door Beye2440 »

De schema 's had ik wel gevonden, maar ik denk, ik check even of ik het juist interpreteer. Nog nooit mee bezig geweest en ik leer liever van de experts dan door schade en schande.

Begrijp ik het goed dat ik de blauwe kabel van de adapter het best kan aansluiten op A5 (blauw, geschakeld 12V uit)?

Is C17 (gebruik ik niet in mijn nieuwe autoradio) 12V geschakeld een geschikt alternatief?
Plaats reactie