Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door sgsdebruijn »

weinig interesse voor foto's volgens mij, maar post ze dan maar ff voor mij dan
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door chv »

Ik denk dat ik die foto's heb gezien op de site van J.W. Smulders.
Maar die is een tijdje geleden uit de lucht gegaan.
Ergens op dit forum is daar nog een draadje over.
En ja, die man had een gat in de achterkant van de hoge kast gezaagd, ter hoogte van gaskast.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Thanx allen,

Kheb net even gekeken, maar ik zie dat het wat meer gaat inhouden dan gedacht. De ruimte tussen de kastjes en de achterklep is echt heel krap, dus dat gaat 'm niet worden zonder gezaag.
Ik had er niet aan gedacht dat bij ons oude type er nog een verticale plank tussen de watertank en de rest van de ruimte zit. Deze dient om de plank van het bed op te laten rusten. Het ging me er onder andere juist om om deze ruimte zo groot mogelijk te maken zodat ook grotere voorwerpen onder het bed vervoerd kunnen worden. Bij vervanging van de grote tank door een kleinere zou ik dus ook de verticaal staande plank willen verwijderen zodat er 1 grote ruimte ontstaat. Dit betekent dat er een andere ondersteuning voor het bed moet komen. Misschien wel zoals in de nieuwere types, want hier is het al 1 grote ruimte. Misschien is er een grote plank uit een nieuwer type California te krijgen. Heeft iemand een fotootje van hoe het in de nieuwere types zit?

Edit: ik heb zelf even gezocht en vind wel een fotootje van hoe het zou kunnen zitten:

viewtopic.php?f=2&t=25977&p=159707&hili ... nk#p159707 --> even naar beneden scrollen
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door chv »

Hoi Joris,

Op zich hoeft die dwarsplank voor je watertank niet te blijven:
haal de ombouw van de watertank maar eens weg (niet veel werk) dan zul je zien dat de bovenste plank die je watertank afdekt steunt op een richel in het zijpaneel. En die lijkt mij sterk genoeg om een (bedden)plank over de volle breedte te kunnen dragen.(zit er zelf aan te denken om daar een stuk lattenbodem te maken i.p.v. de massieve plank die er nu tussen watertank en hangkast hangt)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Dat ga ik inderdaad binnenkort even bekijken, maar eerst van het mooie weer genieten deze dagen. :yes
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Zo, het is even geleden, maar ik heb vandaag het één en ander weggehaald om te bekijken wat de opties zijnn.

Ten eerste heb ik de ombouw van de watertank weggehaald om te zien waar deze aan de bijrijderszijde op rust en dit is inderdaad een robuust stalen profiel waar ik ook een zelf te maken plank op kan laten rusten die van de kastenwand naar de bijrijderszijde loopt. Eventueel een paar hoeklijnen eronder mocht het teveel doorbuigen, maar ik verwacht met een beetje plank dat dit niet nodig zal zijn.

Ten tweede de opties overwogen hoe en waar een kleinere watertank te plaatsen.
De 1e en makkelijke optie is om een kleine tank te plaatsen op de plaats van de grote oude. Voordeel: alles zit al op zijn plek (slang en stroom voor pompje en evt. niveau sensor kabeltjes). Het punt hiermee is dat ik de tank dan dichtbij de achterklep zou willen hebben i.v.m. het vullen ervan. Dan krijg je een ruimte achter de kleine tank die lastig te gebruiken is. De tank verder naar achter zetten lijkt me onhandig want bij ons is de ruimte onder het bed niet echt ordelijk ingedeeld of zo. De tank is dan lastig te bereiken voor het vullen. Meestal vullen we ook als we volledig ingepakt opweg naar een volgende locatie gaan.
Een andere optie is de eerder genoemde ombouw naar een situatie zoals in de nieuwe types. Ik weet niet exact hoe dit zit, maar dit betekent dat de bodem van de hangkast eruit moet, want ik lees dat deze tank een uitsparing voor de wielkast heeft. Bij ons zit daar echter de zeer grote accu, dus ik weet niet zeker of dit bij mij gaat passen zonder een andere accu te kopen. Daarnaast moet voor het vullen een doorvoer naar buiten gemaakt worden. Vanwege de onzekerheden en het maken van de doorvoer schrijf ik deze optie direct af.
Voor mij de laatste optie (tankje plaatsen in keukenkastje of achter de voorstoel is niet de bedoeling) is het plaatsen van een tankje in de hangkast. Het vullen kan nog steeds vanaf de achterkant met geopende achterklep. De slang en voeding voor het pompje moeten omgelegd worden. De slang komt bij mij onder koelkast vandaan en loopt onder een stalen plaatje naar de overkant toe. De slang is dus denk ik redelijk eenvoudig door de wand van de accu-kast heen te voeren en vervolgens door de bodem van de hangkast naar het tankje. De elektra komt aan de bijrijderszijde tevoorschijn en kan dan onder het stalen plaatje op de vloer richting kastenwand gebracht worden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste optie. Het is wat meer werk, maar het is denk ik de beste oplossing. De ruimte in de hangkast wordt nu ook direct beter benut. De ruimte onder het bed is volledig open. Enige minpuntje is wel dat ik water boven mijn accu plaats, dus voorzichtigheid met vullen is geboden en lekkage moeten we niet hebben. Maar als ik het beluister zit dit bij de nieuwere types ook boven elkaar.

Zo, een heel verhaal, maar ik vroeg me af of ik dingen over het hoofd zie en of er misschien anderen zijn die dit al zo ingericht hebben.

Hieronder nog wat foto's van de situatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door vw_camper »

Hoi Joris,
Mooi uitgebreid verhaal, je gaat niet over een nacht ijs.
Is een losse jerrycan (of een tank met speciale vorm die je zelf in elkaar knutselt/lijmt) vóór de keuken, dus achter de bestuurdersstoel, iets voor je? Makkelijk aan te sluiten, de kraan zit er vlak bij. Ik neem zelf altijd een lege jerrycan mee om mijn vaste watertank te vullen bij een camping.
Maar misschien vind je deze oplossing er te primitief uitzien.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door odorf »

Hallo Joris,

Duidelijk verhaal, ben benieuwd hoe je dit verder aan gaat pakken. :toppie
Er is in mijn ogen nog één nadeel aan het verplaatsen naar de bestuurderszijde. Je krijgt dan alle gewicht aan één kant. California's hangen al sterk naar de bestuurderszijde over. De originele plaats van de watertank geeft nog een klein beetje tegenwicht.
Als je voor de optie in de kledingkast gaat ... is dan een extra lekbak onder je watertank een optie om je accu wat extra te beschermen?

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Leo45 »

Bij de nieuwere types zit de tank achter de accu in de holle ruimte, je komt er door de boden in de kast daar zit een service luikje.
Van de nieuwere types is gewoon de bedplank veel groter dus mag dat geen probleem opleveren.
Wat je ook zou kunnen doen dat is je gasfles onderin het kastje zetten, (denk aan een gasafvoer) en dan op die plek een tankje maken.
Moet vast wel lukken om daarvoor een jerrycan te vinden die er een beetje in past.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Dank voor de reacties allemaal, leuk dat er mee gedacht wordt! (Ik verwacht niet anders op) :wjw !

Tankje achter de bestuurdersstoel heb ik aan gedacht. Daar staat alleen ons prullenbakje al, echt een perfect plekkie ervoor. Daarnaast denk ik dat er dan een gat moet komen in de wand van dit kastje (voor slang en stroom voor pompje). Voor veel mensen misschien geen probleem; ik probeer gaten in zichtpanelen te vermijden. Ik vind eigenlijk dat 'n originele Westfalia moet kunnen worden teruggebracht in originele staat. (Als de tank ik de hangkast komt moeten er ook gaten gemaakt worden, maar alleen ín de kastjes en tussenwandjes.) Als de standkachel gebruikt wordt moet deze ruimte officieel vrij gehouden worden en een prullenbakje is dan makkelijker te verplaatsen dan een watertankje met slang en stroom er aan vast.

Alle gewicht aan één zijde: ja dat realiseer ik me. Ik moet zeggen dat het me bij ons niet op gevallen is (het overhellen); daarnaast vul ik de watertank sowieso nooit compleet. Vandaar de wens voor een kleinere tank. Gewichtsverdeling verandert dus niet erg. Die lekbak vind ik 'n goed idee; ik moet dan wel iets hebben wat goed past op de bodem van de hangkast. Hou ik zeker in mijn achterhoofd!

@Leo45:gasfles onder in welk kastje bedoel je? En op welke plek dan een tankje plaatsen? Bij ons staat de gastank helemaal achteraan en onderaan aan de bestuurderszijde met ventilatie naar buiten dus dit is eigenlijk al een mooi plekkie ervoor.

Groetjes, Joris
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb de waterslang en spanningskabel onder het paneel van de zekeringen en automaten door gestopt, geen gaten oid hoeven maken.
Tank van 10l past er perfect tussen en geen probleem met de standkachel, zit zelfs nog een hangtas van Brandrup aan de kuken waar wat kleine dingen in zitten, veiligheidsvestjes ed.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Ok dat is goed om te horen en dus zeker een optie! Heb je het tankje nog op één of andere manier vastgezet?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door sgsdebruijn »

Klemt tussen voorste vloer en keukenkast, past perfect.
Pb je adres maar voor een foto
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Wou ik net vragen, pb komt eraan!
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door vw_camper »

Dat wordt een ander plekje zoeken voor je vuilnisbakje, altijd wat te doen :wjw
Groeten, Bert
Plaats reactie