Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Zo, we hebben wat ervaring opgedaan met de nieuwe indeling, die ik even willen delen:

Bedplank van 15mm multiplex is voldoende stevig (wij slapen zelfs met ons hoofd naar de achterklep)
Door het toepassen van zo'n kant en klaar tankje hebben we geen mogelijkheid meer de tank te legen zonder 'm los te halen. Los halen betekent in mijn geval het dikke elastiek lossen en het stekkertje van de niveaumeting lostrekken en vooral dit laatste gaat wat lastig zeker als er nog een tafel en stoelen op het bed liggen. Het lukt, maar ik zou dit stekkertje wel door iets willen vervangen wat je wat makkelijker los trekt. Andere optie is de niveaumeting niet monteren of stekkertje niet gebruiken als het je teveel irriteert.
Je blijft verbeteren.. :knipoog
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door chv »

Mooi werk Joris,

Ziet er netjes uit.
En klopt mijn suggestie dat de 15mm plank ietsjes mee veert?

Je ervaring lezende kwamen er 2 suggesties bij me op:
1 Je zou een rond vulgat kunnen maken in je beddenplank precies waar de water tank zit. Volgens mij zul je dat niet voelen als je matras er overheen ligt.
2 Aangezien het nieuwe watertankje zich toch boven de plek bevind waar de doorvoer van je oorspronkelijke watertank in de bodem zit, zou je kunnen overwegen om de nieuwe watertank te voorzien van een afvoerslag/buis in de bodem.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Hey Charles,

Inderdaad, de 15mm plank veert iets mee, maar houdt ons gewicht prima.

Een gat in de plank heb ik inderdaad over nagedacht, maar vullen is geen probleem. Ik til de bedplank op (met alle spullen die er op liggen), zet mijn voet op de bumper en mijn knie onder de plank. Nu heb ik mijn handen vrij om te vullen. Als ik door een gat zou vullen moet ik evengoed het matras (en alle spullen daarop) optillen en dat gaat beter als je alles met de plank op tilt.
Het legen van de tank (voor als we een tijd niet op pad gaan) is lastiger, dan moet het tankje er uit. Die slang door de bodem zou wel een goede oplossing zijn, alleen ik weet zo gauw niet hoe ik zoiets zou moeten maken. De camperzaak zou vast wel iets hebben liggen voor doorvoeren en het waterdicht maken hiervan. Als ik weer eens in een zaak rondloop zal ik eens neuzen.

Bedankt voor het idee, want dat zou het grootste nadeel van deze opstelling tackelen.
NielsS
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door NielsS »

Hierbij alsnog een bedankje voor de uitgebreide beschrijving met foto's. Ik ga deze klus ook oppakken om ruimte te besparen in de California. Mocht ik nog specifieke opmerkingen of vragen hebben, zal ik ze hier posten.
Wat tot nu toe opvalt: bij het loshalen (met enige kracht) van de oude watertank haal je snel je vingers open aan het aluminium profiel!
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Plaats reactie