Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ontkoppelprobleem T4 OPGELOST!!
Ontkoppelprobleem T4 OPGELOST!!
Wij hebben een T4 Westfalia uit '91, 2.4 Diesel 5 cylinder, met ongeveer 270.000km op de teller.
Onlangs is zomaar een raar probleem met schakelen opgekomen: af en toe is het ontkoppelen onmogelijk,
dan zit de pook muurvast, en het koppelingspedaal kan met grote kracht slechts half ingedrukt worden.
Er is dan sterke tegendruk op het pedaal, wat dan tevens vibreert.
Stoppen kan dan alleen nog maar door het kontakt uit te zetten, anders dendert bijna 2 ton bus bijvoorbeeld gewoon op de voorliggers bij het stoplicht.
Om de zaak weer gangbaar te krijgen trap ik (als de motor dus uit staat) diverse malen zo ver als het kan het koppelingspedaal in, en probeer ik de pook naar vrij te trekken. Na een aantal keren lukt het de pook in vrij te krijgen, maar dan is de zaak nog niet ontkoppeld. Na een aantal keren voorzichtig even starten lukt het dan weer de ontkoppeling tot stand te krijgen.
Vervolgens doet alles het weer alsof er niets aan de hand is. Vooruit (alle 5) en achteruit, heel soepel.
Totdat je een keer wilt schakelen (bij voorkeur van 2 naar 3 of ongekeerd, zoals zo vaak in stadsverkeer), dan gaat het mis.
Als je het gas loslaat, en/of als je het koppelingspedaal even aantipt, gaat het mis, en loopt de zaak klemvast.
Wie weet wat er aan de hand is? Mijn (overigens uitstekende) VW specialist-garage heeft dit ook niet eerder meegemaakt.
De koppelingsunit is, voor zover ik uit de fakturen van de vorige eigenaar kan nagaan, bij ongeveer 255.000 km. vervangen.
Klein detail: nadat de bus dit voor de eerste keer had, en daarna weer reed, kwam de koppeling niet geheel vrij in de achteruit. Er ging dan een schok door het voertuig als je achteruit schakelde, maar dat heeft-ie nu niet meer.
Als-ie rijdt, werkt alles goed totdat....
Onlangs is zomaar een raar probleem met schakelen opgekomen: af en toe is het ontkoppelen onmogelijk,
dan zit de pook muurvast, en het koppelingspedaal kan met grote kracht slechts half ingedrukt worden.
Er is dan sterke tegendruk op het pedaal, wat dan tevens vibreert.
Stoppen kan dan alleen nog maar door het kontakt uit te zetten, anders dendert bijna 2 ton bus bijvoorbeeld gewoon op de voorliggers bij het stoplicht.
Om de zaak weer gangbaar te krijgen trap ik (als de motor dus uit staat) diverse malen zo ver als het kan het koppelingspedaal in, en probeer ik de pook naar vrij te trekken. Na een aantal keren lukt het de pook in vrij te krijgen, maar dan is de zaak nog niet ontkoppeld. Na een aantal keren voorzichtig even starten lukt het dan weer de ontkoppeling tot stand te krijgen.
Vervolgens doet alles het weer alsof er niets aan de hand is. Vooruit (alle 5) en achteruit, heel soepel.
Totdat je een keer wilt schakelen (bij voorkeur van 2 naar 3 of ongekeerd, zoals zo vaak in stadsverkeer), dan gaat het mis.
Als je het gas loslaat, en/of als je het koppelingspedaal even aantipt, gaat het mis, en loopt de zaak klemvast.
Wie weet wat er aan de hand is? Mijn (overigens uitstekende) VW specialist-garage heeft dit ook niet eerder meegemaakt.
De koppelingsunit is, voor zover ik uit de fakturen van de vorige eigenaar kan nagaan, bij ongeveer 255.000 km. vervangen.
Klein detail: nadat de bus dit voor de eerste keer had, en daarna weer reed, kwam de koppeling niet geheel vrij in de achteruit. Er ging dan een schok door het voertuig als je achteruit schakelde, maar dat heeft-ie nu niet meer.
Als-ie rijdt, werkt alles goed totdat....
Laatst gewijzigd door T-7 op 16 jan 2009, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Klinkt als een kapotte / gare drukgroep.
Zolang de bak in de versnelling staat en je kunt niet ontkoppelen, krijg je hem uiteraard niet uit de versnelling (neem aan dat dat is wat je bedoeld met "pook vast"), soms lukt dat trouwens door even een dotje gas te geven en meteen aan de pook te trekken.
Is bij de koppelingswissel ook de drukgroep vervangen ? Dat lijkt me eigenlijk wel, dus het zou vreemd zijn als het drukgroep is, maar kan geen andere verklaring geven.
Drukgroepen blijven "rare" dingen, soms zie je er niks aan maar zijn ze toch gaar. Met name de ring waarover de vingers "scharnieren".
Zolang de bak in de versnelling staat en je kunt niet ontkoppelen, krijg je hem uiteraard niet uit de versnelling (neem aan dat dat is wat je bedoeld met "pook vast"), soms lukt dat trouwens door even een dotje gas te geven en meteen aan de pook te trekken.
Is bij de koppelingswissel ook de drukgroep vervangen ? Dat lijkt me eigenlijk wel, dus het zou vreemd zijn als het drukgroep is, maar kan geen andere verklaring geven.
Drukgroepen blijven "rare" dingen, soms zie je er niks aan maar zijn ze toch gaar. Met name de ring waarover de vingers "scharnieren".
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Tsja, ik was er niet bij toen het vervangen werd. Op een faktuur zie ik " Valeo koppelingskit" staan.
dan neem ik aan dat de drukgroep daar ook bij zat.
Gezien het werk om een bak los te halen,
en de prijs van een drukgroep mag je daar wel van uit gaan.
Enne... dat beetje gas geven om de pook los te krijgen, daar was ik nog niet op gekomen, met een naderend rood licht (en daar ook nogal eens een rijtje wachtende auto's) is dat niet meteen de eerste gedachte
overigens bedankt voor je reactie,
Gerard
dan neem ik aan dat de drukgroep daar ook bij zat.
Gezien het werk om een bak los te halen,
en de prijs van een drukgroep mag je daar wel van uit gaan.
Enne... dat beetje gas geven om de pook los te krijgen, daar was ik nog niet op gekomen, met een naderend rood licht (en daar ook nogal eens een rijtje wachtende auto's) is dat niet meteen de eerste gedachte

overigens bedankt voor je reactie,
Gerard
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Wellicht stomme vraag: Is je voetenmatje niet te ver naar voren geschoven, waardoor je het pedaal niet ver genoeg in kunt trappen?
Dit overkomt ons ook wel eens met onze 91er California.
Egbert
Dit overkomt ons ook wel eens met onze 91er California.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Nee, helaas. Er is bij wijze van spreken ruimte voor een baksteen onder het pedaal in die situatie;Egbert&Manon schreef:Wellicht stomme vraag: Is je voetenmatje niet te ver naar voren geschoven, waardoor je het pedaal niet ver genoeg in kunt trappen?
Dit overkomt ons ook wel eens met onze 91er California.
Egbert
het kan met grote kracht maar (hooguit) half ingetrapt worden.
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Als je stilstaat met de bak in zijn vrij (motor loopt), en je drukt zacht op het koppelingspedaal tot je weerstand voelt, voel je deze vibraties ook.T-7 schreef:Er is dan sterke tegendruk op het pedaal, wat dan tevens vibreert.
Dit zijn de "normale dieselmotorresonanties", die door de koppeling doorgezet worden in je pedaal. (Bij een benzinemotor is daar bv geen sprake van)
(Tenminste, probeer het eens, zijn het dezelfde ? )
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Nee, het voelt net alsof je je voet op het blok hebt staanpluuke schreef:Als je stilstaat met de bak in zijn vrij (motor loopt), en je drukt zacht op het koppelingspedaal tot je weerstand voelt, voel je deze vibraties ook.T-7 schreef:Er is dan sterke tegendruk op het pedaal, wat dan tevens vibreert.
Dit zijn de "normale dieselmotorresonanties", die door de koppeling doorgezet worden in je pedaal. (Bij een benzinemotor is daar bv geen sprake van)
(Tenminste, probeer het eens, zijn het dezelfde ? )
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
hoi T7
ik heb vorig jaar het zelfde probleem gehad
bij ons de straat uit,bocht om stoppen voor een kriuspunt en niet meer kunnen ontkoppellen
bleek bij mij de diafragma veren kapot te zijn
ik had toen ook last van schakel problemen dat steeds erger werd
het beruchte bolletje al vernieuwd,schakelstangen en koppelingskabel
nu geen problemen meer schakelt gewoon goed
die smile van de vorige regel is die misschien ook in rood?
gr,ruud
ik heb vorig jaar het zelfde probleem gehad
bij ons de straat uit,bocht om stoppen voor een kriuspunt en niet meer kunnen ontkoppellen
bleek bij mij de diafragma veren kapot te zijn
ik had toen ook last van schakel problemen dat steeds erger werd
het beruchte bolletje al vernieuwd,schakelstangen en koppelingskabel
nu geen problemen meer schakelt gewoon goed

die smile van de vorige regel is die misschien ook in rood?

gr,ruud
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Als je stilstaat,
kun je dan wel alle versnellingen gewoon goed vinden en droogschakelen gaat ook gewoon zoals het hoort?
kun je dan wel alle versnellingen gewoon goed vinden en droogschakelen gaat ook gewoon zoals het hoort?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Klinkt, zoals Ruud al schreef, als een paar gebroken vingers van de diafragma veer in de drukgroep.
de koppelingsplaat druk je dan scheef waardoor deze niet meer over de pries-as van de V-bak schuift en niet meer vrij komt. In het Nederlands: de boel zit dan klem!!!
Succes,
de koppelingsplaat druk je dan scheef waardoor deze niet meer over de pries-as van de V-bak schuift en niet meer vrij komt. In het Nederlands: de boel zit dan klem!!!
Succes,

Groet, Oskar.
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Als-ie klem zit kan er niks meer, maar als-ie weer vrij is werkt alles perfektMultivan Generation schreef:Als je stilstaat,
kun je dan wel alle versnellingen gewoon goed vinden en droogschakelen gaat ook gewoon zoals het hoort?
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Oskar 725 schreef:Klinkt, zoals Ruud al schreef, als een paar gebroken vingers van de diafragma veer in de drukgroep.
de koppelingsplaat druk je dan scheef waardoor deze niet meer over de pries-as van de V-bak schuift en niet meer vrij komt. In het Nederlands: de boel zit dan klem!!!
Succes,
Klinkt aannemelijk, als dat zo is heeft Valeo wat uit te leggen over kwaliteit.
Er zit amper 20.000 km een nieuwe set in.
Eerst wordt echter de koppeling-hydrauliek bekeken. Die cylinder is tenminste makkelijk bereikbaar. Als er ergens die hydrauliek niet goed werkt, pomp je de vloeistof gewoon rond zonder dat er gebeurt wat er moet gebeuren. Als het goed is weet ik volgende week meer.
Ik ben benieuwd, dank aan bovenstaande forumleden voor het meedenken.
Gerard
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
als je olie rondpompt en er niets gebeurd dan heb je (vrijwel) geen pedaaldruk, enige hydraulische probleem dat jouw probleem kan veroorzaken is dat er een blokkade zit waardoor je in het systeem druk opbouwt maar deze druk niet in de werkcylinder komt, of deze druk de werkcilinder niet kan bewegenT-7 schreef:[ Als er ergens die hydrauliek niet goed werkt, pomp je de vloeistof gewoon rond zonder dat er gebeurt wat er moet gebeuren.
Gerard
MBT opmerking van Multivan Generation, Peter bedoeld dat je bij stilstaande auto en uitgezette motor je versnellingen (zonder de koppeling te gebruiken) allemaal moet kunnen inschakelen, waarschijnlijk om versnellingsbakproblemen uit te schakelen.
Gezien het feit dat je pedaal dan hard is leg ik de oorzaak eerder in de koppeling dan in de bak.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
je weet nooit he,
voor hetzelfde geld is ook het schakelbolletje verrot..
voor hetzelfde geld is ook het schakelbolletje verrot..

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ontkoppelen T4 onmogelijk
Het ontkoppelings-probleem is opgelost; er is een nieuwe koppeling geplaatst - drukgroep en koppelingsplaat. De oorzaak bleek anders dan iedereen op het forum gedacht had, en in de garage hadden ze dit ook nog niet eerder gezien. Onderstaand de foto's van de Valeo-set na 55000 km.
We rijden echt geen Paris-Dakar met ons campertje, en er zit ook nooit een grote aanhanger of sleurhut achter. Er zit nu overigens een nieuwe Sachs koppeling in.
De kleine veer die klemvast in de rand van de plaat zit, hoort in de grote veer.
En die grote veer heeft plaat en drukgroep beschadigd, zie de groeven en butsen overal, en ook in de veer zelf.




We rijden echt geen Paris-Dakar met ons campertje, en er zit ook nooit een grote aanhanger of sleurhut achter. Er zit nu overigens een nieuwe Sachs koppeling in.
De kleine veer die klemvast in de rand van de plaat zit, hoort in de grote veer.
En die grote veer heeft plaat en drukgroep beschadigd, zie de groeven en butsen overal, en ook in de veer zelf.



