Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rots in de branding
Rots in de branding
Hallo allemaal,ik heb eigenlijk geen vraag maar meer een opmerking.
Wat is het toch een genot met mijn T4 tdi in de winter.
Starten s,morgens perfekt ,snel op temperatuur en een degelijk gevoel op de weg.
Rustig tokkel ik met de rest door de winter, echt een rots in de branding. Een goed gevoel met deze auto. Dit wilde ik even kwijt ,en verder niets te klagen.
Grts Sjefkeg
Wat is het toch een genot met mijn T4 tdi in de winter.
Starten s,morgens perfekt ,snel op temperatuur en een degelijk gevoel op de weg.
Rustig tokkel ik met de rest door de winter, echt een rots in de branding. Een goed gevoel met deze auto. Dit wilde ik even kwijt ,en verder niets te klagen.
Grts Sjefkeg
Re: Rots in de branding
snel op temperatuur? ! dan heb je zeker een waterverwarmer erop ?
Re: Rots in de branding
dat niet ,maar wel een afsluitbare radiatorcover (lammellen). Werkt perfekt,motor is na ongeveer 5 km al zodanig opgewarmd dat de kachel behaaglijke warmte afgeeft.
Re: Rots in de branding
Snel op temperatuur?????
bij de TDI duurt het een eeuwigheid voordat die op temperatuur is.
de 1.9TD die ik vroeger had was op de helft van de tijd op temperatuur!!!!
bij de TDI duurt het een eeuwigheid voordat die op temperatuur is.
de 1.9TD die ik vroeger had was op de helft van de tijd op temperatuur!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Rots in de branding
Even voor de duidelijkheid,deze zomer zijn mijn koelventilatoren alle twee gesneuveld. Op dit forum ben ik toen niet echt wijzer geworden betreffende de oorzaak van dit probleem. Op de sloop heb ik toen een setje gevonden compleet met de eerder genoemde afsluitbare behuizing.Ik heb een duits werkplaatsboek waar de behuizing in staat. Dit werkt perfekt Op de vorige set zat alleen een soort ring om de blowers ,je kon de radiateur dus niet afdekken. Ik kan me voorstellen dat dit niet bij een ieder bekend is,maar het werkt wel.Laatst stond er nog een setje op marktplaats(is verkocht) heb nog wel een afbeelding evt.
Grts Sjefkeg
Grts Sjefkeg
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rots in de branding
Die "lamellen" zijn niet zo uitzonderlijk hoor , die zitten er waarschijnlijk in zowat de meeste T4 er standaard op. (Op mijn 2002-er zitten ze er niet op , op al mijn andere T4's zitten ze er wel op)sjefkeg schreef:Even voor de duidelijkheid,deze zomer zijn mijn koelventilatoren alle twee gesneuveld. Op dit forum ben ik toen niet echt wijzer geworden betreffende de oorzaak van dit probleem. Op de sloop heb ik toen een setje gevonden compleet met de eerder genoemde afsluitbare behuizing.Ik heb een duits werkplaatsboek waar de behuizing in staat. Dit werkt perfekt Op de vorige set zat alleen een soort ring om de blowers ,je kon de radiateur dus niet afdekken. Ik kan me voorstellen dat dit niet bij een ieder bekend is,maar het werkt wel.Laatst stond er nog een setje op marktplaats(is verkocht) heb nog wel een afbeelding evt.
Grts Sjefkeg
Die lamellen worden verdraaid door een thermokoppel dat in het midden tussen de beide lamellenringen zit.
O ja, mijn 2002-er 2.5TDI zonder lamellen is ongeveer even snel/langzaam warm als mijn 1998-er 2.5TDI mét lamellen ...
Maar de 1.9motoren zijn inderdaad véél sneller warm dan de TDI's .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rots in de branding
O ja, mijn 2002-er 2.5TDI zonder lamellen is ongeveer even snel/langzaam warm als mijn 1998-er 2.5TDI mét lamellen ...
Maar de 1.9motoren zijn inderdaad véél sneller warm dan de TDI's .[/quote]
S winters voor een kort ritje van 5 km was idd de 1.9TD veel geschikter als die grote dikke motor
want die krijgt het niet snel warm met dit weer.
Maar de 1.9motoren zijn inderdaad véél sneller warm dan de TDI's .[/quote]
S winters voor een kort ritje van 5 km was idd de 1.9TD veel geschikter als die grote dikke motor
want die krijgt het niet snel warm met dit weer.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Rots in de branding
het is niet zozeer het formaat van de motor maar voorals de mechanische constructie (geen voorkamers, maar directe inspuiting.
Een van de voordelen van een TDI tov een indirect ingespoten diesel is het hogere rendement (meer vermogen per cc diesel) tja, en waar komt dat hogere vermogen vandaan (want de energie inhoud van die CC diesel is niet veranderd)? Juist doordat ie minder energie in warmte stopt..
Een direct ingespoten diesel geeft nu eenmaal minder warmte af aan het koelsysteem, als je dan ook nogeens probeert met lucht van -10 of kouder (buitenlucht) je interieur te verwarmen, dan begrijp je dat er heel wat van die relatief weinige warmte opgeslokt wordt door je kachelradiateurtje, daarom heeft een TDI het zo lastig om volledig op bedrijfstemperatuur te komen.
Als je hem op 90graden op de teller hebt moet je eens een kwarttiertje met de kachel op lekker behaaglijk stationair laten staan bij -6 ofzo......zie je dat de temp.meter niet meer op 90 staat maar op 70 of nog lager....Je merkt dan ook dat de kachel niet meer net zo lekker behaaglijk stookt, maar dat het toch iets frisser aanvoelt (bij standaard verwarming)
Een van de voordelen van een TDI tov een indirect ingespoten diesel is het hogere rendement (meer vermogen per cc diesel) tja, en waar komt dat hogere vermogen vandaan (want de energie inhoud van die CC diesel is niet veranderd)? Juist doordat ie minder energie in warmte stopt..
Een direct ingespoten diesel geeft nu eenmaal minder warmte af aan het koelsysteem, als je dan ook nogeens probeert met lucht van -10 of kouder (buitenlucht) je interieur te verwarmen, dan begrijp je dat er heel wat van die relatief weinige warmte opgeslokt wordt door je kachelradiateurtje, daarom heeft een TDI het zo lastig om volledig op bedrijfstemperatuur te komen.
Als je hem op 90graden op de teller hebt moet je eens een kwarttiertje met de kachel op lekker behaaglijk stationair laten staan bij -6 ofzo......zie je dat de temp.meter niet meer op 90 staat maar op 70 of nog lager....Je merkt dan ook dat de kachel niet meer net zo lekker behaaglijk stookt, maar dat het toch iets frisser aanvoelt (bij standaard verwarming)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Rots in de branding
dat bedoel ik dus, had zelf laatst zelfs een topic erover, een tdi wordt gewoon niet warm met deze temperaturen, en natuurlijk komt er warme lucht in de auto, ik zet de stand van de lucht ook op interieur, zelfs dat scheelt naar mijn idee al wat
maar zoals roger al zei als je stil staat/langzaam rijdt komt ie gewoon niet op temperatuur, alleen als je lekker door kan rijden.
en ook op de mijne zitten die lamelen
maar zoals roger al zei als je stil staat/langzaam rijdt komt ie gewoon niet op temperatuur, alleen als je lekker door kan rijden.
en ook op de mijne zitten die lamelen
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Rots in de branding
Mijn 1.9 TD begint met ongeveer 3 à 4 Km al (voelbaar) warme lucht te blazen, en als ie eenmaal op 90 °C zit blijft ie daar op.
Heb nooit last van een teruglopende temperatuur van de kachel, moet hem juist minder warm zetten na een tijdje.
Gerard
Heb nooit last van een teruglopende temperatuur van de kachel, moet hem juist minder warm zetten na een tijdje.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: Rots in de branding
lammellen zijn idd goed
ik wist eerst niet dat die erop zaten en zat met het idee zo'n lamellensysteem te maken om de motor sneller op temperatuur te krijgen maar toen ik ging kijken zag ik dat het hele systeem er nettjes op zat
na het plaatsen van een intercooler (die van een 102 pk) op onze 88 is hij wel minder snel op temp
hij wordt natuurlijk veel meer gekoeld
in de zomer een voordeel, in de winter een nadeel
ik wist eerst niet dat die erop zaten en zat met het idee zo'n lamellensysteem te maken om de motor sneller op temperatuur te krijgen maar toen ik ging kijken zag ik dat het hele systeem er nettjes op zat
na het plaatsen van een intercooler (die van een 102 pk) op onze 88 is hij wel minder snel op temp
hij wordt natuurlijk veel meer gekoeld
in de zomer een voordeel, in de winter een nadeel
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Rots in de branding
Ik sta wel eens bij de sluizen van de afsluitdijk te wachten met mijn bedrijfsbus (Ducato).
Stationair gaat er dan geen warmte (na 2 minuten) naar de kachelradiator.
Koude lucht komt er dan uit de roosters.
Zo efficient werkt de motor.
Desondanks niet zuiniger te rijden als 1 op 10!
En de TDI verslaat hem ook met op temperatuur komen 's ochtends.
Daarom rijden wij Volkswagen
Stationair gaat er dan geen warmte (na 2 minuten) naar de kachelradiator.
Koude lucht komt er dan uit de roosters.
Zo efficient werkt de motor.
Desondanks niet zuiniger te rijden als 1 op 10!
En de TDI verslaat hem ook met op temperatuur komen 's ochtends.
Daarom rijden wij Volkswagen
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Rots in de branding
T4 TDI niet snel op temperatuur...???
Volgens mij is dat juist een van de positieve kenmerken van een T4 dat ie zo snel al warme lucht blaast.
Ook in de winter krijg ik warme lucht uit de roosters al na een paar kilometer. (binnen en buiten de bebouwde kom)....
Groeten,
Niels 949
Volgens mij is dat juist een van de positieve kenmerken van een T4 dat ie zo snel al warme lucht blaast.
Ook in de winter krijg ik warme lucht uit de roosters al na een paar kilometer. (binnen en buiten de bebouwde kom)....
Groeten,
Niels 949
T4 102 PK uit 2003
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Rots in de branding
warme lucht uit de roosters voel je ook al als het koelwater op een graad of 50 zit, maar dan is je koelwater nog lang niet op 90 graden, om over de hele motor maar te zwijgen.
Als je en bijverwarmer hebt scheelt dat meer dan de helft in opwarmtijd
Als je en bijverwarmer hebt scheelt dat meer dan de helft in opwarmtijd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon