Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 TDi stottert soms.

vragen over de T5
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Hij is bij de VW geweest maar de diagnose gaf geen storingen aan. Er is nu Forte Diesel in de tank gedaan om de motor te reinigen. Mogelijk komt hier het probleem vandaan. Afijn even 2 weken zo rondrijden dan weten we hopelijk meer.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Damy

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door Damy »

Ik denk dat als dit niet de oplossing is (Motorreiniger), je eens een advocaat in de arm moet nemen anders word je van het kastje naar de muur gestuurd en kom je geen reet verder.
Meestal als je eens schriftelijk meld (bij zowel de dealer als Pon en aangetekend verstuurd) om er juridisch werk van te maken gaan er vele deuren open...
Ik zou niet heel lang meer wachten, kost veel tijd en dus ook waarschijnlijk vrije dagen of loon en/of omzet.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Nou voor een advocaat is het nog te vroeg. Je moet ze redelijkerwijs de tijd geven om het probleem op te lossen en zo ver is het nog niet.

Maar...ik heb weer wat advies nodig want het wordt meer duidelijker wanneer het probleem zich voor doet.

In ieder geval de reinigingsvloeistof heeft echt niets geholpen. Verder diverse merken Diesel getankt maar ook geen resultaat.

Afgelopen week heeft het niet gevroren en toen heeft het stotteren zich niet voorgedaan. Nu is de vorst weer terug en op een rustige weg bij licht gas geven begint het gestotter weer. Verder loopt de motor bij rustig rijden onregelmatig. Op de autosnelweg met een constante snelheid geen problemen, de afgelopen 2 dagen een rit van 500 km en een van 160 km gemaakt. Maar zodra je na een lange rit van de autosnelweg afkomt dan is het ook gelijk mis. En altijd rond de 1500 toeren. Het is een automaat dus die bepaalt dit en niet ik.

Overigens bij vorst komt het konstant voor, bij warmer weer komt het ook wel eens voor maar lang niet zo vaak, soms een hele week niet.

In welke richting moet je dit nu zoeken. De motor is nu wel schoongereden denk ik, de diagnose geeft geen storingen aan. Anders moet hij maar een weekje terug naar de dealer maar het probleem is ze moeten wel eerst tientallen kilometers rijden voor het probleem zich voor doet en dat doen ze niet zo graag.

Alvast bedankt voor de tips.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Jammer maar helaas. Het brandstoffilter en de luchtmassameter vervangen heeft niets geholpen tegen het stotteren. Inmmiddels doet hij het ook wanneer het niet vriest. Ook een softwareupdate heeft niet geholpen. Ja wat blijft er nu nog ever, nog iemand ideeen. Of gewoon mee blijven rijden misschien omdat het gewoon niet is op te lossen. :muur

Wel is het verbruik met 10% afgenomen en de automatische bak schakelt veel strakker/gedefinieerder door de softwareupdate dus wel wat winst geboekt.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Update 27-01-2009

Is dit logica. Vandaag ging ik tanken en bij het afdraaien van de tankdop begon het best wel hevig te sissen. De tank stond dus behoorlijk vacuum. Wie het weet mag het zeggen. Kan dit een verklaring zijn van een stotterende motor. Hij doet het vooral na lange ritten, dus halve tank leeggereden en dus flink vacuum en ook wanneer de tank bijna leeg is dus ook weer vacuum bleek nu.

Mijn vraag is nu, hoort de tank vacuum te zijn of mag dit juist niet. Ik heb er nu een nooddop op geplaatst met gaatje er in en ik ga nu weer eens testen. De originele dop heb ik gedemonteerd en deze bleek helemaal dicht te zitten van de diesel.

Ik hoop echt dat dit de oorzaak is. Morgen krijg ik ook nog terugkoppeling hierover van de VW.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door vaniac »

Het probleem met vacuüm in de tank komt inderdaad vaker voor. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij het vacuüm zo groot was geworden dat de tank was samengetrokken en minder inhoud had gekregen :ie :ie :ie :ie :ie . In die gevallen was er ook sprake van een sissend geluid bij hert losdraaien van de tankdop.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Helaas de tankdop en het vacuum was ook niet de oorzaak.

Ja wat blijft er over. Hij gaat nu voor nader onderzoek terug naar de dealer waar hij oorspronkelijk vandaan komt.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door Richard-221 »

viewtopic.php?f=3&t=11080#p101747

gaat nog steeds goed !
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door appie »

Wat blijft er over?

Lekkende EGR klep, verstopte kat, water in de tank, kapotte pompverstuivers, wastegate blijft open, slechte massa's onder accubak, kapot contactslot, etc
Neemt de bus!
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Geluksvogel, nu ik nog. Maar jeetje mag ook wel voor 4000 euri's. Ik begin te geloven dat ze bij VW op goed geluk onderdelen vervangen, de klant betaald toch wel. Of is dat te kort door de bocht.
Richard-221 schreef:viewtopic.php?f=3&t=11080#p101747

gaat nog steeds goed !
Laatst gewijzigd door wersitime op 28 jan 2009, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Nou nog mogelijkheden genoeg, ben ik blij dat de garantie nog niet voorbij is. Maar alle gekheid op een stokje, een VW dealer moet zoiets toch kunnen vinden.
appie schreef:Wat blijft er over?

Lekkende EGR klep, verstopte kat, water in de tank, kapotte pompverstuivers, wastegate blijft open, slechte massa's onder accubak, kapot contactslot, etc
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

De auto is terug geweest naar Duitsland maar helaas is er niets gevonden. Hij is rijdend uitgelezen en alles is gecontroleerd. Als laatste wordt nu de kabelboom vervangen aangezien dit het enige is wat er overgebleven is als mogelijke dader. Mocht dit niet helpen dan neemt de dealer hem terug. De service heb ik in ieder geval niets over te klagen. Die vind je zo bijna nergens meer.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Gebruikersavatar
Kauf
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 17:31
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door Kauf »

Das grappig, wij hebben op de zaak een LT uit 2004 en die heeft precies dezelfde klachten. Hierin zit een 109PK 5cilinder (gewoon alles zilver dus). Deze is al diverse malen naar de dealer geweest en die heeft tot nu toe ook niets kunnen vinden. Hij deed het vanaf dat ie nieuw was, en nu (100.000km) later heeft ie het nog steeds. Het wordt ook niet erger of minder erg. Naar mijn idee is het ook iets met de brandstof toevoer/pomp/filter oid.

Ik ben benieuwd als iemand het hier kan ontdekken wat het is!

Ondertussen toer ik lekker verder in m'n t4'tje :driveT5 (vette smiley trouwens in mijn kleur!!!)
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Laatste update:

De kabelboom is bij nader inzien niet vervangen. Na een lange autobahnrit bleek het stotteren over te zijn. Dan moet het vervuiling zijn werd gedacht. Vervolgens is de EGR klep gereinigd, deze was inderdaad vuil. Ondanks alles blijft het probleem terugkomen zodra je weer woon/werkverkeer gaat rijden.

Conclusie: Het moet vervuiling van de motor zijn omdat het na lange snelle ritten over is. Deze T5 is door de vorige eigenaar inderdaad veel in stadsverkeer gebruikt.

Dit probleem wordt dus nooit opgelost, we zijn nu maanden bezig en de auto is nu door 3 VW bedrijfswagendealers in Nederland en Duitsland onderzocht zonder echt resultaat alleen een conclusie. We krijgen nu een jongere van 2008 met bijbetaling.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Plaats reactie