Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

cruise control

vragen over de T4
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: cruise control

Bericht door Mark783 »

je hebt, even kijken hoe dat moet :mail
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: cruise control

Bericht door j.d.hukema »

Heb je mail niet ontvangen maar probeer cgkoenders@zonnet .nl eens


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Harry62 »

Ik heb hier in de T4 2.4 D uit 1994 ook CC ingebouwd. Dit kan dus ook voor de T4 1.9Td
Het is de AP150 deze kan met versnellingsbak puls en met een actuators op de aandrijfas.
Ik heb ook de originele bedieningshendel van T4 gemonteerd en werkend op de AP150.
Het was even piekeren maar werkt goed.
Het enige wat je nodig bent is een maak/breek relais en een weerstand van 1500 Ohm.
Bij belangstelling wil ik wel een schema maken, alleen ben ik niet zo goed in tekeningen maken.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: cruise control

Bericht door j.d.hukema »

Harry alle informatie is welkom.



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Harry62 »

Afbeelding

Dit is het schema welke ik gemaakt heb om de AP150 aan te sluiten op de originele stuurkolom bediening van T4
De originele CC bediening heeft 4 draden: Zwart, Wit, Rood en Bruin (kan ook blauw zijn)
De AP150 CC bediening heeft drie aansluitingen Oranje, Bruin en Geel.
Het relais is van het type maak/breek. Dus met 5 aansluitingen 85,86 voor de aansturing en 30, 87 en 87a voor het switchen.

Ik heb voor de AP150 gekozen omdat deze zowel met een puls van snelheidsmeter overweg kan maar ook met losse magneetjes op de aandrijfas.
Tevens is het puls signaal en de gevoeligheid goed in te stellen door dipswitches op de AP150 (een echt aanrader)
Ik heb geen signaal van de versnellings bak en heb de AP150 aangesloten op de toerenteller, dit heeft als voordeel
dat je geen extra onderbreker op de koppeling hoeft te zetten, dit regelt de AP150 zelf.
Wil je nog een lampje aansluiten dan kun je tussen de oranje en de bruine draad van de AP150 een led met diodeweerstand aansluiten.
Oranje is dan de + en bruin is de -

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: cruise control

Bericht door ZwedenTransporter »

Nieuwsgierig, waarom heb je een brug gemaakt tussen 87a en 30 (wit en oranje) ?
De witte blijft nu doorverbonden met de oranje.

Groeten,
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Harry62 »

De oranje draad bij de AP150 heeft contant stroom bij als de auto op cantact aan staat.


De bruine fungeert dan als massa na inschakelen. Daardoor zal er ook een ledlampje op werken.
Laatst gewijzigd door Harry62 op 14 feb 2009, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: cruise control

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik bedoel eigenlijk dat het schakelen over het relais geen nut heeft en de wiite draad dan gelijk door verbonden kan worden met de oranje zodat je dan alleen maar een breek contact relais nodig heb.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Harry62 »

ZwedenTransporter schreef:Ik bedoel eigenlijk dat het schakelen over het relais geen nut heeft en de wiite draad dan gelijk door verbonden kan worden met de oranje zodat je dan alleen maar een breek contact relais nodig heb.

Mvg
Nol
Ik ben uitgegaan van dit maak/breek relais. Het is al weer een tijdje geleden dat ik dit gedaan heb.
Maar je hebt gelijk dat het ook met een breek relais gaat.
Alleen die zijn er bijna niet het meeste is maak relais of maak/breek.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: cruise control

Bericht door ZwedenTransporter »

Ok ik begrijp het, ik dacht alleen dat de loop een vergissing was.

Groeten,
Nol
Afbeelding
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: cruise control

Bericht door pa2jbv »

Hoi cc rijders,

Zelf heb ik al zo`n 2 jaar een zn van conrad en het werkt prima alleen het fixeren van de drie magneetjes
op de aandrijfas is een probleem.
Je koopt er trekbandjes bij maar door de temperatuurverschillen komt daar speling op en gaan ze als een kluster
op elkaar zitten en werkt het niet meer. Eens per jaar moet ik eronder om ze weer uit elkaar te halen.
Heb het ook met lijm geprobeert plus trekbanden maar ik krijg het niet echt vast.
Ook de kabel die de gasklep bediend gaat stuk begint te rafelen. Maar als alles goed zit werkt het prima.

groeten jan
jordydereus

Re: cruise control

Bericht door jordydereus »

ben bezig met inbouw ap150
alles ziet er goed uit.
en volgens mij werkt het beter , dan conrad spul.
geef ff meer uit . en je heb beter spul.
jordydereus

Re: cruise control

Bericht door jordydereus »

nog een vraag aan harry62

hoe heb jij de het toerental signaal opgepakt, en op welke kleur draad van de ap150 ?
ben er nu aan toe.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Harry62 »

jordydereus schreef:nog een vraag aan harry62

hoe heb jij de het toerental signaal opgepakt, en op welke kleur draad van de ap150 ?
ben er nu aan toe.
Je moet de blauwe draad van de AP150 gebruiken voor het toerental signaal.
Deze sluit je aan op de W aansluiting van de Dynamo.
Hij zit bij nieuwere T4 ook op de radio aansluiting
Het aantal pulsen heb ik volgens mij op 3750 of op 5000 staan.
Zal dat nog eens nakijken.
Laatst gewijzigd door Harry62 op 15 feb 2009, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Harry62 »

pa2jbv schreef:Hoi cc rijders,

Zelf heb ik al zo`n 2 jaar een zn van conrad en het werkt prima alleen het fixeren van de drie magneetjes
op de aandrijfas is een probleem.
Je koopt er trekbandjes bij maar door de temperatuurverschillen komt daar speling op en gaan ze als een kluster
op elkaar zitten en werkt het niet meer. Eens per jaar moet ik eronder om ze weer uit elkaar te halen.
Heb het ook met lijm geprobeert plus trekbanden maar ik krijg het niet echt vast.
Ook de kabel die de gasklep bediend gaat stuk begint te rafelen. Maar als alles goed zit werkt het prima.

groeten jan
Origineel ziet er een metaaldraad bij en dubbelzijdig plakband. Goed reingen en ontvetten en zit bijna altijd goed.
Je kunt hem dan ook het beste op de binnenste homokineet van de aandrijfas aan de bestuurderskant monteren.

De gaskabel kun je vervangen volgens mij. Heb ik zelf ook al eens bij zo'n Conrad ding gedaan.
Als die er teminste hetzelfde uitziet als de AP150
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Plaats reactie