Hoi Deejoe,
De steunen zoals jij ze hebt zijn ook door Christoffel al eerder genoemd.
Ze worden eenvoudig aan de zijkant van het hefdak geschroefd (door de polyester heen).
Hierdoor onstaat een gootje waar de dragers in kunnen staan.
Op zich een functionele oplossing, vind het echter niet echt heel chique staan (oog wil ook wat), het is vooral functioneel.
(Ik weet het, daar draait het uiteindelijk om, maar toch)
Bovendien zie je in de doosnede, dat de sandwichconstructie niet doorloopt in de zijkant van het dak, dit is enkel polyester, en ook redelijk slap.
Als het dak dicht is, draagt het uiteraaard op de rubber.
![Afbeelding](http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/doorsnedeschaal.jpg)
Hoi Lex,
Natuurlijk zijn er goedkopere (simpelere) oplossingen dan de mijne, maar ik zoek dan ook vaak naar de weg van de meeste weerstand....
Ik wil iets maken wat goed is, en er ook nog gaaf uitziet. Heb ook de middelen (in dit geval freesbank) om het te maken dus dat is het probleem niet.
Aluminium koop ik tegen inkooprijs, kostte me 20 euro. Komt nog wel het anodiseren bij, maar dat is niet zo heel duur.
Uren tellen we maar weer niet, het is hobby.
De steunen die jij bedoeld zijn wellicht van Translift, overigens overgenomen door Thule. Deze steken hoog boven het dak uit als je ze niet in gebruik hebt met dwarsliggers.
Hoedanook, ik vind de T5 dragers er gewoon gelikt uitzien, en wil die er dan ook graag op hebben.
E.e.a. komt er zo uit te zien :
![Afbeelding](http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/schaalmetdragers.jpg)
Rails worden gemaakt volgens deze tekening:
![Afbeelding](http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/rail.jpg)
En daarmee vallen ook de ontsierende koppen van de meeste slotbouten weg, doordat ze in de rail vallen, straks met een verzonken kop.
![Afbeelding](http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/dak.jpg)