Beste mensen,
Eindelijk ga ik de stap maken... na heel veel ellende gaat de automatische versnellingsbak er uit en krijg ik eindelijk een handgeschakelde bus. Het gaat om een 2.5 tdi. De locale garage heeft dezelfde bus staan waar de zijkant uitgereden is, dus alle onderdelen staan klaar. Zelfs de motor kan overgezet worden.
De garage aarzelt nog: "hoeveel euro's moeten ze daarvoor rekenen?" en "kan een koppeling en versnellingspook eenvoudig worden aangebracht?".
Enfin, mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft. Wat zijn te verwachten knelpunten?
Is het aan te raden ook de motor over te zetten? en wat is een redelijke prijs voor deze ingreep?
Groet, Jeroen
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
transmissie ombouwen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: transmissie ombouwen
zeker als de donorbus een (veel) lagere kilometerstand heeft is het verstandig zoveel mogelijk om te bouwen
-tellerunit is anders (schakelindicatie)
-motormanagement kan anders zijn (bepaalde regelingen voor het schakelen wellicht geimplementeerd in de ECU van de motor?)
-kabelboom kan anders zijn omdat er voor de automaat wat extra sensoren nodig zijn
-motor kan ook anders zijn in actuatoren en sensoren
-pedalenbak is anders (ivm extra pedaal)
-er komt een koppelingscilinder bij die ook op je remvloeistofreservoir aangesloten moet worden, weet niet of dat zondermeer kan bij een automaat-remreservoir
-schakelmechanisme, geen idee of de bodemplaat anders is voor pook of automaat
en dat zijn dan dingen die me zo te binnen schieten
Al met al een forse operatie die wel een werkdag of 3 a 4 in beslag kan gaan nemen (32 uur * werkplaatstarief van pak 'm beet 60 euro.......1920 euro.....
als jouw motor blijft zal het vliegwiel overgezet moeten worden met koppelingssysteem
-tellerunit is anders (schakelindicatie)
-motormanagement kan anders zijn (bepaalde regelingen voor het schakelen wellicht geimplementeerd in de ECU van de motor?)
-kabelboom kan anders zijn omdat er voor de automaat wat extra sensoren nodig zijn
-motor kan ook anders zijn in actuatoren en sensoren
-pedalenbak is anders (ivm extra pedaal)
-er komt een koppelingscilinder bij die ook op je remvloeistofreservoir aangesloten moet worden, weet niet of dat zondermeer kan bij een automaat-remreservoir
-schakelmechanisme, geen idee of de bodemplaat anders is voor pook of automaat
en dat zijn dan dingen die me zo te binnen schieten
Al met al een forse operatie die wel een werkdag of 3 a 4 in beslag kan gaan nemen (32 uur * werkplaatstarief van pak 'm beet 60 euro.......1920 euro.....
als jouw motor blijft zal het vliegwiel overgezet moeten worden met koppelingssysteem
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: transmissie ombouwen
Jeroen, ik zie op je avatar dat je nog iets te jong bent om te rijden, weet jou papa hiervan



Re: transmissie ombouwen
Ha Roger,
Bedankt voor deze nuttige info. Qua km stand ga ik er niet echt op vooruit (scheelt 30 kkm, i.e. een jaartje rijden).
Bovendien is mijn motor in zeer goede conditie. Maar ja, de automaat neemt al het rijplezier weg, kost een volledige revisie per 100 kkm (a 3300 euro) en eist dat je constant je rijgedrag aanpast omdat hij anders "mis" schakelt...
Mijn bus is een halve kampeerbus, geel kenteken, standkachel, draaischijven, extra accu en verlichting, etc. Anders had ik hem allang ingeruild. Het is me dus wel wat waard.
Heb even de pedalen geinspecteerd. Daar zie je de opening voor het koppelingspedaal en het (zwarte) blok er achter. Net alsof er ooit wel een koppelingspedaal gezeten heeft... De prijs die jij noemt had ik wel zo'n beetje verwacht. Nu is het even afwachten wat ze voor het materiaal rekenen. De donorbus heeft 220 kkm op de teller en zal wel aan een grote beurd toe zijn, verwacht ik.
Mocht je nog meer te binnen schieten, dan hoor ik het graag!
Groetjes, Jeroen
Bedankt voor deze nuttige info. Qua km stand ga ik er niet echt op vooruit (scheelt 30 kkm, i.e. een jaartje rijden).
Bovendien is mijn motor in zeer goede conditie. Maar ja, de automaat neemt al het rijplezier weg, kost een volledige revisie per 100 kkm (a 3300 euro) en eist dat je constant je rijgedrag aanpast omdat hij anders "mis" schakelt...
Mijn bus is een halve kampeerbus, geel kenteken, standkachel, draaischijven, extra accu en verlichting, etc. Anders had ik hem allang ingeruild. Het is me dus wel wat waard.
Heb even de pedalen geinspecteerd. Daar zie je de opening voor het koppelingspedaal en het (zwarte) blok er achter. Net alsof er ooit wel een koppelingspedaal gezeten heeft... De prijs die jij noemt had ik wel zo'n beetje verwacht. Nu is het even afwachten wat ze voor het materiaal rekenen. De donorbus heeft 220 kkm op de teller en zal wel aan een grote beurd toe zijn, verwacht ik.
Mocht je nog meer te binnen schieten, dan hoor ik het graag!
Groetjes, Jeroen
Re: transmissie ombouwen
Ha ha Donald,
De foto is alweer een jaartje oud! Ik ben al veel groter...
Bjorn
De foto is alweer een jaartje oud! Ik ben al veel groter...
Bjorn

Re: transmissie ombouwen
alleen bak vervangen is moeilijk denk ik.(ivm ecu ed) zit er in een automaat geen ander ecu?
Roger heeft al een mooi lijstje gegeven
als je alles vervangt incl motor ben je zeker dat alles gaat werken
het is wel logisch dat je je eigen goed onderhouden motor wil houden.
Roger heeft al een mooi lijstje gegeven
als je alles vervangt incl motor ben je zeker dat alles gaat werken
het is wel logisch dat je je eigen goed onderhouden motor wil houden.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: transmissie ombouwen
Ik weet niet wat voor automaat je gewent bent, maar constant je rijgedrag aanpassen, omdat hij anders mis schakelt?????JMJ schreef: Maar ja, de automaat neemt al het rijplezier weg, kost een volledige revisie per 100 kkm (a 3300 euro) en eist dat je constant je rijgedrag aanpast omdat hij anders "mis" schakelt...
Groetjes, Jeroen
Ik rij al 30 jaar automaat, maar dat heb ik nog nooit mee gemaakt, en waar je die revisie uit laat voeren weet ik niet, maar 2000,- komt eerder.
Gr Ton.
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: transmissie ombouwen
Ik zou het complete techniek pakket inclusief kabelbomen, tellers etc overzetten,
dat zal de minste problemen geven, en dan meteen een grote beurt laten geven, zodat je lang kunt genieten.
Oja de versnellingsbak olie ook meteen even laten vervangen
dat zal de minste problemen geven, en dan meteen een grote beurt laten geven, zodat je lang kunt genieten.
Oja de versnellingsbak olie ook meteen even laten vervangen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...