Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlaat defect ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Uitlaat defect ?

Bericht door Adrie »

hallo allemaal,
Leuk voor het Pinksterweekend, bleek vanavond mijn uitlaat (laatste deel) bij de achterbumper scheef te hangen. Ik denk dat deze afgebroken is en alleen nog in de beugels hangt.
Vraag: kan ik hier nog even mee doorrijden ?
En ...... wat kost vervanging ?
En moet dan veelal de rest van de uitlaat ook vervangen worden ?
Graag jullie tips, alvast bedankt.
Ik heb trouwens een T4, LWB uit november 2002.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlaat defect ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Maakt je uitlaat ook een ander geluid dan voorheen?, ga eens even naast je auto op de grond liggen en kijk of je kunt zien waar ie eventueel afgebroken is (gewoon de buis volgen naar voren) Dan weet je in elk geval wat er aan de hand is. misschien is het een rubber en kun je met een stukje ijzerdraad tijdelijk de uitlaat op die plek ondersteunen.

7 jaar kan goed voor een uitlaat van VW, vaak gaan zo ook nog wel iets langer mee. Misschien alleen een rubber afgeknapt en dat ie daardoor wat scheef hangt.

Doorrijden is beter van niet, maar als ie nog goed stevig hangt kan het wel. als je voor dinsdag echt MOET rijden kan het misschien wel (kijk even wat er aan de hand is onder de bus!) en dan zsm repareren

Vervangen, tja als je bij KW#kF@tgaat goedkoper dan bij de dealer natuurlijk, maar kostenplaatje is geheel afhankelijk van wat er aan de hand is, welk stuk uitlaat defect is, en of je voor een goed merk gaat of voor goedkoop.

De uitlaat die VW af fabriek monteert gaat vrij lang mee, een achteraf bij de uitlaatboer gekochte uitlaat is bij mij nog nooit zo lang mee gegaan als origineel af fabriek VW (mijn T4 kreeg met 10 jaar voor het eerst een nieuwe uitlaat (vanaf de kat naar achteren in een keer vervangen door vorige eigenaar, Passat gehad die met 9 jaar en 250.000km zijn eerste uitlaat kapot had) ik heb geen idee of achterafmontage bij VW de zelfde kwaliteit is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Uitlaat defect ?

Bericht door Adrie »

Volgens mij is de uitlaat los (afgebroken, doorgeroest ?) achter de laatste pot. Dus de twee pijpjes en de pot hangen nu 90 graden gedraaid in de beugel. De rest lijkt vast te zitten.
Maar ik ben nog niet onder de auto gedoken.
Wel een raar gezicht, de twee pijpjes die nu opzij wijzen ipv naar beneden.
Maar 7 jaar is een redelijke tijd dus.
Hoe staat het dan met de rest ? Kan ik dit dan ook snel verwachten ?
In ieder geval bedankt voor je snelle reactie Roger.
Groet, Adrie
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Uitlaat defect ?

Bericht door Pim 328 »

Kun je het beste even aan 1 kant de rubber loshalen en de pot eronder uit pakken .
De uitlaat gaat nu toch niet veel meer geluid produceren en de kans dat je de laatste pot verliest is dan ook niet meer aanwezig.

Achteraf montage uitlaat van de dealer heeft dezelfde kwalititeit dan orgineel.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Uitlaat defect ?

Bericht door Adrie »

Als ik vanmiddag thuis kom, haal ik het laatste deel er wel onderuit. Ik moest echt vanochtend vroeg weg. Van de week kijken we dan wel verder. Bedankt zover.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Uitlaat defect ?

Bericht door frank884 »

voor 123 euro incl verzendkosten had ik een midden en einddemper van e bay
incl ophangrubbers en wat erbij hoort
voor kwb 40 cm eraf slijpen en al gaat die geen 10 jaar mee???
dat geeft niet voor die prijs
ik denk dat je origineel VW zoveel meer kwijt bent dat je daarvoor wel 4 x kunt vervangen
terwijl die nooit 4x zo lang mee gaat.
en bij bussen die al bijv 16 jaar zijn zou ik er zowieso nooit het duurste onder hangen
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Uitlaat defect ?

Bericht door repelsteeltje »

frank884 schreef:voor 123 euro incl verzendkosten had ik een midden en einddemper van e bay
incl ophangrubbers en wat erbij hoort
voor kwb 40 cm eraf slijpen en al gaat die geen 10 jaar mee???
dat geeft niet voor die prijs
ik denk dat je origineel VW zoveel meer kwijt bent dat je daarvoor wel 4 x kunt vervangen
terwijl die nooit 4x zo lang mee gaat.
en bij bussen die al bijv 16 jaar zijn zou ik er zowieso nooit het duurste onder hangen

voor minder dan de helft van de prijs van een origineel koop je op duitse ebay een uitlaat gemaakt door firma Leistritz. Betere kwaliteit is er niet te koop. Mag jij raden wie de uitlaten met het vw stempeltje er in maakt :-)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlaat defect ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

repelsteeltje schreef: een uitlaat gemaakt door firma Leistritz. Betere kwaliteit is er niet te koop. Mag jij raden wie de uitlaten met het vw stempeltje er in maakt :-)
blij te horen dat VW niet op alle onderdelen beknibbelt op de kwaliteit om geld te besparen :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie