Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

weer problemen met de tdi...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

weer problemen met de tdi...

Bericht door stn1 »

Na begin vorige maand de distributieriem, waterpomp en alle andere bijzaken te laten vervangen kreeg ik vrij kort daarna een vreemd geluid in het blok. Bleek de oliepomp kapot. Uiteindelijk 1350 euro om dat te verhelpen samen met klepstoters en dat soort dingen. Haal hem vanmiddag op en na 250 km thuis hoor ik een ratel onder de kap. Komt van de bestuurderskant. Alleen bij stationiar draaien. Bij gas geven is het geluid weg. Iemand een id? Ben nu al 2500 euro kwijt aan reparaties :bonk
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door stijnh »

als een oliepomp echt stuk is geweest kan er veel stuk zijn aangezien er een tijd geen smering is geweest.

Was die echt volledig stuk of wat moet ik er mij bij voorstellen?


hoop het beste voor jou :wjw
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door stn1 »

was een stukje afgebroken. Nokkenas was maar weinig aan te zien. De schade leek mee te vallen. Afgezien van klepstoters leek er geen schade te zijn. Nokkenas nog helemaal netjes ed. :werkaanT4
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door bartt4 »

zit meer dan alleen een nokkenas in hoor. pomp die te weinig olie smeert is veelal funest voor je blokkie.
Hoop dat het mee valt maar was er al bang voor
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door stn1 »

ja, maar na het monteren van de nieuwe oliepomp klonk alles supernetjes. Na 300km weer een gek geluid. Vanochtend bij koude start bijna niets te horen. Kan het de ketting zijn die de nokkenas aandrijft?
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door bartt4 »

das geen ketting maar een riem. denk toch ergens een lager wat rauw loopt of dergelijke lagers die droog hebben gelopen worden steeds rumoeriger.
Kan dus best dat je moter de eerste 300 km nog goed doet hoor.

bij me eigen ook gehad filer barste er vanaf hooguit 30 droog gelopen. maar was wel over en uit 1000 km verder.

Hoop voor je dat het me valt maar zou toch naar de garage terug en liefst slepend zodat het niet extra slijt.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door stn1 »

bartt4 schreef:das geen ketting maar een riem. denk toch ergens een lager wat rauw loopt of dergelijke lagers die droog hebben gelopen worden steeds rumoeriger.
Kan dus best dat je moter de eerste 300 km nog goed doet hoor.

bij me eigen ook gehad filer barste er vanaf hooguit 30 droog gelopen. maar was wel over en uit 1000 km verder.

Hoop voor je dat het me valt maar zou toch naar de garage terug en liefst slepend zodat het niet extra slijt.
Auto wordt opgehaald met een ambulance. Dacht dat ik een ketting zag toen de nokkenas eruit ging maar kan het goed verkeerd hebben gehad. Hoop echt dat het allemaal mee gaat vallen. Heb nog geen 1000km gereden met de camper. :politie
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door Roger B. (11)61 »

een TDI heeft (zonder aftermarket wijzigingen) geen ketting voor de distributie maar twee riemen, eentje drijft vanaf de krukas de nokkenas en de waterpomp aan, de andere vanaf de nokkenas de brandstofpomp.
Dit zijn getande rubber riemen die via span- en geleiderollen en de riemwielen lopen.

(nu kan het zijn dat iemand vond dat een ketting betrouwbaarder is en de boel omgebouwd heeft naar kettingaandrijving, maar ik weet niet of dat voor de TDI op de markt is (voor landrover bestaat dat wel) maar dat is geen echte verbetering, maakt meer herrie en kan nog steeds kapot ;-) )

Heb je toen met de oliepomp een brandend olielampje gehad (of daarna) en zoja hoe ver heb je gereden met dat lampje aan?

Je zegt dat je 1000km gereden hebt met de camper, totaal of sinds de problemen? weet je wat er voor die 1000km allemaal gebeurd is met de auto(en motor)?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door stn1 »

Roger B. schreef:een TDI heeft (zonder aftermarket wijzigingen) geen ketting voor de distributie maar twee riemen, eentje drijft vanaf de krukas de nokkenas en de waterpomp aan, de andere vanaf de nokkenas de brandstofpomp.
Dit zijn getande rubber riemen die via span- en geleiderollen en de riemwielen lopen.

(nu kan het zijn dat iemand vond dat een ketting betrouwbaarder is en de boel omgebouwd heeft naar kettingaandrijving, maar ik weet niet of dat voor de TDI op de markt is (voor landrover bestaat dat wel) maar dat is geen echte verbetering, maakt meer herrie en kan nog steeds kapot ;-) )

Heb je toen met de oliepomp een brandend olielampje gehad (of daarna) en zoja hoe ver heb je gereden met dat lampje aan?

Je zegt dat je 1000km gereden hebt met de camper, totaal of sinds de problemen? weet je wat er voor die 1000km allemaal gebeurd is met de auto(en motor)?
dat van die distributie snap ik... maar intern, in het blok zelf bedoelde ik. Het olielampje is helemaal niet aan geweest. Heb sinds de aankoop 1000km gereden. Waarvan 600 van de garage en naar huis in twee etappes. Heb toen ik m had gekocht gelijk de distributieriemen en geleiderollen icm waterpomp laten vervangen. Daarna kreeg ik thuis ineens een schrapend geluid na het starten. Dat werd erger naarmate er meer gas werd gegeven. Ik en de garage dacht toen dat het een akpje oid was dat niet helemaal goed zat. Dus terug naar de garage en daar kwam men er na alles van de distributie te hebben nagelopen achter dat het de oliepomp moest zijn. Omdat ze niks konden vinden kleppendeksel eraf gehaal en dat was behoorlijk droog en al paar kleine schaafplekjes op de nokkenas. Verder niets te zien. Uiteindelijk bleek het dus de oliepomp te zijn. Die is vervangen en ze hebben er daar 150km mee gereden. Ik dus naar huis en zeg 200km verder nu dus weer bijgeluiden... Al met al wel al 2500 euro kwijt :ie en nog geen goede hoop erin. Had de camper zonder garantie gekocht omdat uit de dekra keuring bleek dat alles perfect zou zijn kwa onderhoud en nagenoeg vrij van slijtage.....
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door Roger B. (11)61 »

als het zo droog was onder het kleppendeksel, dat die garage dan zomaar denkt dat het goed is.............................

-als het droog in onder het kleppendeksel, ga er dan maar van uit dat je een (fors) tekort aan olie gehad hebt, als dat niet door een verstopping in je oliekanalen gekomen is dan heb je dus geen oliedruk gehad en zou je lampje aan gegaan moeten zijn.

olietekort is funest voor lagers EN voor je turbo, ben bang dat dit geen goedkope grap gaat worden,
In hoeverre kun je terug vallen op garantie op de laatste reparatie(s)?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door repelsteeltje »

kan dat de pomp stuk is, maar wat ook voor komt is dat de aanzuigzeef verstopt zit met bagger. (korten ritten bus geweest??)

carter zeker demonteren voordat je verder gaat.
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door stn1 »

de carter is eraf geweest. Oliepomp zit onder het carter. Verder zijn de oliekanalen doorgespoeld. Garage is een tdi specialist. Zou toch verwachten dat het goed moet komen.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, ik help het je hopen, maar als je toch als automonteur ziet dat het droog is onder het kleppendeksel, dan weet je toch dat er een grote kans is op schade aan lagers en erger. Daar hoef je geen specialist in welk merk of motortype dan ook voor te zijn.

Maar ik ben beng dat je pas weet dat het goed is als je de motor helemaal uit elkaar gehaald hebt en alle lagers e.d. met slijtageplekken vervangen hebt (dan heb je wel meteen gereviseerd en dus een "nieuwe" motor)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door HarryF »

Heb ik het goed begrepen dat je het geluid alleen bij stationair hoort? Als dat zo is kan het natuurlijk van alles zijn, ook ergens een beetje speling bijvoorbeeld. Of gewoon een rammeltje.
Zowel bij mijn vorige T4 (1991), als bij de moter van een (lawaaiege) cinquecento (van m'n dochter) vwb de distributie als ook bij mijn huidige TDI (102 pk) heb ik een olietoevoeging gedaan, met fantastische resultaten qua lawaai en mooi rond lopen.
Misschien mag ik geen reclame maken maar kijk eens op http://www.lare.nl/. (voor alle duidelijkheid: ik heb er geen enkele binding mee!)

Lijkt me de moeite waard voordat je van alles en nog wat uit elkaar laat halen, met navenante kosten bovendien.

Nogmaals, wellicht dat hier kritiek op komt, :muur maar mijn ervaringen zijn fantastisch :jumpklap en.... niet geschoten, altijd mis. Succes. :T44EVER :werkaanT4

HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: weer problemen met de tdi...

Bericht door jos_br »

Ik heb deze camper uit elkaar gehad, dus ook de krukaslagers, drijfstanglagers (deze zagen er als nieuw uit) en natuulijk de nokkenas. Verder hebben we zo goed als het ging alle oliekanalen doorgeblazen aangezien er een stukje van de oliepomp weg was en deze te weinig druk maakte. Gezien het vorige geluid en mijn advies hier naar de garage te rijden waar bleek dat de oliepomp stuk was haal ik de auto nu maar op..........

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie