Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetmeting probleem!

vragen over de T4
tevijf
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2007, 21:30

Roetmeting probleem!

Bericht door tevijf »

Mijn T4 komt niet door de roetmeting. Volgens de garage ziet de meting er goed uit tot die paar seconden dat volgas moet worden gegeven, de waarde schiet dan omhoog (7). Het gaat om een 2.4 AAB motor uit 1997 met 245.000 km op de klok.
Ik heb dus een flesje reiniger in 30 liter diesel gedaan en flink lopen jagen om de boel schoon te maken.
Maar bij stilstaand volgas komt er een pluim wit grijze rook uit de uitlaat, echt alleen bij volgas en niet bij 2/3.
Blauwgrijze rook is olie dacht ik, maar olieniveau is goed en ik voel geen overdruk uit het carter als ik de dop eraf haal.
De auto verbruikt verder ook weinig tot geen olie.
Wat moet ik doen?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door frank884 »

een garage zoeken waar ze de roetmeting gewoon afstempelen
zonder uit te voeren???
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, om te beginnen raak ik mijn vertrouwen in de garage al een beetje kwijt, maar roetmetingen uitvoeren is voor mij al 9 jaar geleden, dus er kan iets gewijzigd zijn... maar voor zo ver ik weet meet een roetmeter pas als de motor op max toerental draait en geeft ie voor die tijd ook geen waarden weer............ hoe zij dan zien dat het tijdens de meting goed uit ziet tot dat de motor op max toeren loopt....beats me.

Mijn ervaring is dat roetmeting bij dezelfde motor door meteen plankgas te trappen een K-waarde van meer dan 9,9 gaf (9,9 is max aanduiding van de roetmeter die wij gebruikten) en als je het pedaal geleidelijk (maar snel genoeg om binnen een minimale tijd op max toerental te komen) intrapte dan had je een waarde van 1.5 a 2.................. de ene is ruim afkeur, de ander (voor een TDI) ruim goedkeur......
Of deze truck ook werkt met een ongeblazen motor weet ik even niet zo (bij ons kwamen eigenlijk alleen TD en TDI motoren voor roetmetingen)

Roet kan door diverse dingen veroorzaakt worden, als je altijd erg rustig rijdt kan zich roet ophopen in de uitlaat en dat kan bij fors trappen een hele tijd in gedeeltes eruit komen.

Het inspuittijdstip kan roetvorming veroorzaken

slechte of vervuilde verstuivers

compressieverlies

verstopt luchtfilter

brandstofpompprobleem (al dan niet afstelbaar)

op de pomp zit een roetstop (stelschroefje) als je die even wat armer zet (niet te veel dan haalt ie zijn toerental niet snel genoeg) zal ie waarschijnlijk een lagere waarde geven (kun je daarna een jaar de tijd nemen om het probleem op te lossen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
tevijf
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2007, 21:30

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door tevijf »

Luchtfilter heb ik vervangen. Dat stelschroefje, is dat links op de pomp met een soort busje erop? Lijkt ook wat gele verf op te zitten.
Mijn punt is eigenlijk: waarom die wittige rook en niet zwart, roet is toch niet wit?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat ringetje is een zegel, die gele lak ook..............

witte rook duidt meestal op vocht of als het grijzig wit is onvolledige verbranding (compressie op een of meer zuigers slecht? timing verkeerd?) Roet is ZWART :jump
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door rick_k »

Omdat het een oude mechanische 2.4 betreft, kieper er eens 5 liter benzine bij, gewoon bij half volle tank 5 liter benzine en dan afvullen met diesel. Geheid dat ie door de roetmeting komt.

mvg Rick
tevijf
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2007, 21:30

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door tevijf »

Met benzine in de diesel de roetmeting doen of eerst tank leegrijden?
jordydereus

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door jordydereus »

tank leeg rijden , en weer hetzelfde doen

weer 5l iter benz erbij , en dan roeten.

en geef eens een flinke dot gas , en trek eens lekker hard op !
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Fred-15 »

Hoi allen.

Roet meting ??? dit is toch afgeschaft ?? dat vertelde de keurmeester van mijn garage in Almere dit hoeft niet meer gedaan te worden en is bij mij dit jaar niet meer gedaan.

Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Roger B. (11)61 »

er zijn een aantal garagisten die gewoon geen roetmeting meer doen, bij steekproef moet er een bewijs overlegd worden dat de roetmeting doorstaan is of de roetmeting moet alsnog gedaan worden.

Afgeschaft is het zeker niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jordydereus

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door jordydereus »

mijn T4 word ook al niet meer geroet , de monteur vind het onzin !

en daar ben ik blij mee ... :adhd
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Harry62 »

Zit je uitlaat niet 'dichtgeroet' ? Of inderdaad is er aan de afstelling van de pomp gedraaid ?

Je kunt anders met bezine toevoegen nog wat proberen of een ander additief die de boel een beetje losmaakt.
Wij rijden hier ook wel eens in de twee met 4000 t/pm even een paar kilometer. meestal is het direkt daarna goed.

Wat betreft de roetmeting zelf zullen niet veel steekproefcontroleurs deze uitvoeren, althans bij ons.
Maar dat kan ook een kwestie van vertrouwen zijn.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door rick_k »

Op mijn vorige 205 (ja de opgevoerde 2,1 turbodiesel...) moest ik de pomp eerst dichtschroeven voordat hij naar de apk ging. Was hij wel wat vermogen kwijt, maar dan kwam hij precies door de roetmeting heen.

Na de apk nog in de garage de pomp weer open en het gas er weer op (mooie zwarte rookwolken achtervolgde mij...), dus het is zeer zeker onzin zo'n roetmeting.

Goed, je kunt ook met benzine in de tank de roetmeting doen, ze kijken namelijk niet welke brandstof je getankt hebt en omdat hij met benzine heter verbrand, verbrand ie meer roet.

Daarom moet je het alleen 1 tank met de apk doen naar mijn mening.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Johan191 »

Mijn laatste APK keuring met de bus was maart vorig jaar, maar de afgelopen 3 jaar heb ik geen roetmeting meer gehad op de bus.
En ik had elke keer zoiets van niets vragen, hij is er weer door :bifun .
Dus inderdaad, advies in deze is: een ander APK adresje zoeken.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Roetmeting probleem!

Bericht door Harry 341 »

Gaat niet altijd lukken,als de auto al afgemeld is als zijnde afgekeurd MOET ie op dezelfde voorwaarden herkeurd worden....maar idd,die roetmeting was niet nodig.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie