Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 met slagzij

vragen over de T4
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

T4 met slagzij

Bericht door wimd »

Kijk ik naar de achterkant van mijn T4 van 1996 dan zie je dat die wat scheef hangt. Nu heb ik dat eens nagemeten, achter ligt de linkerkant 3 cm lager dan de rechterkant. Ik schrok eigenlijk van het verschil. Als ik de watertank helemaal vul, wordt het verschil 2,5 centimeter, nog steeds veel dus. Het verschil aan de voorkant is ongeveer 1,5 cm.
Heeft iemand een idee waar ik dat in moet zoeken; zijn dan bijv. de veren of de schokbrekers (of alletwee) versleten ?
Schokbrekers zijn overigens van Sachs, de 1000-1200 kilo belastbaarheids variant.

Alvast bedankt voor de reactie.

Wim
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: T4 met slagzij

Bericht door bartt4 »

wat heeft je bus gedraaid? zou kunnen dat de veren moe gaan worden. eventueel kunje ook je torsie stangen verdraaien voor zodat alles weer rechter gaat worden. toevallig geen veer gebroken achter? gebeurt namelijk wel eens vaker
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: T4 met slagzij

Bericht door Rotor »

Hallo Wim, wat Bart zegt kan kloppen, maar de schokbrekers zullen het niet zijn, het woord zegt het al...ze breken de schok en remmen het op en neer gaan af, wat dus wel kan zijn dat hij aan de ene zwaarder beladen is.
Gr Ton.
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: T4 met slagzij

Bericht door laurens »

Zijn de campers aan de linkerzijde niet altijd zwaarder beladen? Daar zit immers al het meubilair en (in mijn uitvoering) ook de schoonwatertank en voor zover ik weet ook de vuilwatertank
Heb er bij mij eigenlijk nooit op gelet of hij scheef hangt. Zal eens kijken. Bovendien zit ik er vaak alleen in dus nog meer gewicht ( :groteogen ) aan die kant
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: T4 met slagzij

Bericht door Reny »

In mijn uitvoering zitten links de kasten, de vuilwatertank en de accu's. Mijn schoonwatertank zit rechts (maar die is vaker leeg dan dat er wat inzit :knipoog )

Maar ook geen idee of hij scheefhangt
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 met slagzij

Bericht door chv »

Als het goed is (jouw busje is van '96) Dan heb je een schoonwatertank van 60 liter. Helemaal gevuld is dat 60 kilo plus een paar kilo voor de watertank zelf.
Daartegenover staat: een heleboel dik houtmateriaal voor je kasten (plus inhoud?) 1 of 2 huishoudaccu van vele kilo's, je koelkast, je aanrecht met gasfles, een vuilwatertank waarin 25 kilo kan zitten. Ik denk dat dat bij elkaar tussen de 150 en 200 kilo kan komen. Daar kan die schoonwatertank nooit tegenop. Dus dat 'ie iets scheef hangt is geen wonder.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 met slagzij

Bericht door Harry 341 »

Dan zouden alle campers dus scheef staan??
Lijkt me vreemd....denk eerder aan een gebroken veer.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 met slagzij

Bericht door chv »

Als ik een Engelse auto voor me zie rijden valt me vaak op dat ie een beetje naar rechts lijkt te hangen. Komt volgens mij omdat de bestuurder daar rechts zit.
Zeg dat de gemiddelde bestuurder tussen de 90 en de 100 kilo weegt, vind ik een veel groter gewichtsverschil bij Westfaliabusjes niet verwonderlijk voor een kleine scheefstand.
Maar ik zal eens bij mijn eigen busje gaan meten.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 met slagzij

Bericht door chv »

Hmmmmmmm,
Heb net bij mijn eigen Westfaliabusje ('96) de spatbord rand gemeten ter hoogte van het midden van mijn achterwielen en kom voor zowel links als rechts precies op 72 cm.
Bij mij is dus ondanks het aanzienlijke gewichtsverschil geen scheef stand. Bij mijn vorige Westfaliabusje (uit 1995) zag ik wel een licht verschil tussen links en rechts en nam aan dat dat bij mijn huidige busje niet anders was. Zo zie je maar weer meten = weten. Dus ik neem terug wat ik in mijn vorige reactie heb geschreven.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 met slagzij

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet zo heel lang geleden (half jaar ofzo) is hierover ook al eens een discussie geweest, correctie middels de torsieveren is eigenlijk niet goed, je gaat daardoor een torderende kracht op je chassis zetten.

Eigenlijk zou je moeten achterhalen waar het probleem vandaan komt (welke veer hoeveel te veel ingedrukt wordt, en dat corrigeren (achter opvullen en voor opdraaien)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 met slagzij

Bericht door m.c van den berg »

Ik heb nog hulpveren liggen, hebben z,n halfjaar er onder gezeten.
Is dat misschien de oplossing?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 met slagzij

Bericht door sgsdebruijn »

maarja hoe kom je erachter dat er met de torsieveren inmiddels niet geklooit is door bv de vorige eigenaar.

Maar zat net een artikel te lezen van Peter MV over de onderlegschijven, misschien linksachter een dikker en rechts dunner.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: T4 met slagzij

Bericht door wimd »

bartt4 schreef:wat heeft je bus gedraaid? zou kunnen dat de veren moe gaan worden. eventueel kunje ook je torsie stangen verdraaien voor zodat alles weer rechter gaat worden. toevallig geen veer gebroken achter? gebeurt namelijk wel eens vaker
Hallo Bart
Ik zit nu op ongeveer 198000 km. Daardoor kan ik me voorstellen dat de veren moe worden, vooral omdat ze links, door de 2 accu's achterin en door het meubilair zwaarder belast worden. Ik ben de veren nagelopen op breuk maar daar kan ik eigenlijk niets in ontdekken.
Ik zit er over te denken om de veren om te draaien, dus links aan de rechterkant plaatsen en andersom en dan eens kijken wat er dan gebeurd.

Groeten,

Wim
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: T4 met slagzij

Bericht door wimd »

chv schreef:Hmmmmmmm,
Heb net bij mijn eigen Westfaliabusje ('96) de spatbord rand gemeten ter hoogte van het midden van mijn achterwielen en kom voor zowel links als rechts precies op 72 cm.
Bij mij is dus ondanks het aanzienlijke gewichtsverschil geen scheef stand. Bij mijn vorige Westfaliabusje (uit 1995) zag ik wel een licht verschil tussen links en rechts en nam aan dat dat bij mijn huidige busje niet anders was. Zo zie je maar weer meten = weten. Dus ik neem terug wat ik in mijn vorige reactie heb geschreven.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Hallo Charles,

Bedankt voor je meetactie, weet ik tenminste dat het niet hoort dat ie scheef hangt. Achter is bij mij overigens rechts 73 en links 70, dus 72 cm lijkt me heel goed te kunnen kloppen. Heb ik meteen een punt waar ik naar moet werken.

Groeten,

Wim van Drunen
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: T4 met slagzij

Bericht door wimd »

Roger B. schreef:niet zo heel lang geleden (half jaar ofzo) is hierover ook al eens een discussie geweest, correctie middels de torsieveren is eigenlijk niet goed, je gaat daardoor een torderende kracht op je chassis zetten.

Eigenlijk zou je moeten achterhalen waar het probleem vandaan komt (welke veer hoeveel te veel ingedrukt wordt, en dat corrigeren (achter opvullen en voor opdraaien)
Hallo Roger,

Zoals ik 'm nu meet helt de bus in z'n geheel aan de linkerkant over. Achter 3 cm, voor 1,5 cm. Corrigeer ik linksachter dan zou ie rechtsvoor ook weer meer in verhouding moeten komen liggen. Ik schat dat voor dan ongeveer 2 cm lager komt te liggen dan achter en dat lijkt me wel kloppen. Weet je waar ik de veren achter mee zou kunnen opvullen ?

Groeten,

Wim
Plaats reactie