Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door bartt4 »

Heb zelf ook interkoeler onder de voorbumper en met rvs buis het leiding werk. Geen problemen mee. Me huidige motor neemt ook absoluut geen olie.
Mijn eerste bus 1 liter op de 4000km. Meeste olie verbruik bij een tdtje komt denk ik doordat het turbotje boven de 2 ton wel eens wat wil gaan lekken.
RUBBEREXPRESS
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door RK »

Hoi,

Je moet in ieder geval materiaal voor het leidingwerk hebben dat niet rekt. Dat wil zeggen: de doorsnede moet gelijk blijven onder druk. Anders ben je de slangen aan het oppompen in plaats van je motor (op)blazen :nuts

Succes!

Rob
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door marcel 415 »

de mijne had er ook een intercooler op.ook met diverse slangen van diverse modellen.zat eerst met pvc in pvc om zo verloop te krygen ,maar dat kunnen jullie beter niet doen.pvc smolt en werd
dus steeds ruimer en begon dan te lekken of hij vloog mij er af. kunnen beter rvs buizen gebruiken en dan door slangenklem een schroefje draaien zodat ie niet weg kan glijden.

ik heb helaas geen fotos er van.

gr marcel
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door rick_k »

Ja, pvc smelt ja. Bedenk wel dat je inlaatlucht door de turbo nogal pittig aan temp komt. Reken maar op een graad of 200. Waarom dacht je dan dat die ic nodig was?

Maar goed, ikzelf gebruikte gewoon staal (uitlaatdelen) omdat die meer temp opneemt van de lucht dan rvs, maar aluminium is daar nog beter in. Momenteel heeft mijn 102 pk TDi gewoon de ori ic erop en dat blijft ook zo.

Bij mijn 205 zat er een ic van een Ford Sierra Cosworth in de voorbumper.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

en probeer de leidingen zo kort mogelijk met zo weinig mogelijk bochtwerk te houden dat bevordert de doorstroming.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door André »

. . . . Ga deze week aan de ombouw beginnen van de ic en ik zag dat Fred toch wel een leuke oplossing had gedaan met de olievuldop !
Ik heb besloten de ic toch maar niet aan de onderkant van de auto te plaatsen, te weinig plek of ik moet te veel aanpassen dus hij gaat gewoon boven de motor net zoals de std ic bij deTDI's (hoezo afkortingen !!)
Olievebruik heb ik eens gemonitord maar blijft steken bij ongeveer 3/4 liter op 4500 à 5000 km en bestaat nu nog wel voor een deel uit lekkage van de krukaskeerringen en de turbo !!! valt dus eigenlijk best wel mee !
Kwa pijperij moet ik nog even wat bedenken . . . . de ic die ik heb heeft twee aansluitingen aan één kant en staan eigenlijk de verkeerde kant op gericht maar het idee om het spruitstuk om te draaien is wel een hele goede . . . dat ik dat niet heb bedacht :bonk :muur het ding is toch symetrisch !
Zal tzt wel even wat plaatjes proberen te plaatsen, is altijd wel leuk natuurlijk, het spul moet over 2 weken klaar zijn want dan zit er weer een flinke rit in het verschiet.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door Multivan Generation »

@ Jordy,
je had me ook even een mailtje kunnen sturen he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door André »

. . . . . hoe zit de intercooler eigenlijk vast aan de bovenkant, kant van de ruitenwissers dus.

A.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door Multivan Generation »

met een beugel en daarop de trillingsdempers..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door Rotor »

rick_k schreef:Ja, pvc smelt ja. Bedenk wel dat je inlaatlucht door de turbo nogal pittig aan temp komt. Reken maar op een graad of 200. Waarom dacht je dan dat die ic nodig was?
De ic zit toch voor de turbo?

Maar goed, ikzelf gebruikte gewoon staal (uitlaatdelen) omdat die meer temp opneemt van de lucht dan rvs, maar aluminium is daar nog beter in. Momenteel heeft mijn 102 pk TDi gewoon de ori ic erop en dat blijft ook zo.

Ik denk dat je beter materiaal(rubber) kunt gebruiken die geen warmte opneemt, hoe kouder de lucht blijft hoe beter.


mvg Rick
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door André »

. . . Die beugel had ik wel gezien op de foto's van Fred, maar hoe zit die bevestigd aan de auto ?
Aan de voorkant zitten draadgaten waar boutjes in kunnen, aan de achterkant kan je natuurlijk gewoon een paar gaten boren zat ik zo te denken . . . . :toppie

André
jordydereus

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door jordydereus »

mijn Intercooler heb ik gisteren Geplaatst!
Zie Foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door Multivan Generation »

mooi zo... :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door André »

. . . . :klappen mooie foto's !
Ik heb nu een idee van de slangen die ik nodig heb dus morgen op de sloop eens kijken wat ik kan vinden en dan misschien zondag wat inbouwen. Heb sowieso een 180 gr. bocht nodig, ik heb beide aansluitingen aan één kant.
Aansluiting op de motorkap moet ik ook wat verzinnen, die zal waarschijnlijk niet zo mooi worden en goed passen als origineel.

André
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Hoe hebben jullie 1.9TD rijders dit opgelost ?

Bericht door Mark783 »

Ziet er mooi uit, alleen weet ik nog niet of ik zomaar de oliedop zou afdoppen.

Maar voel je nu ook het verschil, ik ben benieuwd wie er een inschatting heeft hoeveel PK's dit opleverd.

Mark
Plaats reactie