Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

vragen over de T4
Plaats reactie
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door Mark783 »

Hallo mensen!

We hebben een huwelijksreis probleem, onderweg met de T4. Het olielampje knippert, wat zou duiden op een oliedrukprobleem. Ik denk dat het dat niet is, want ook de toerenteller doet het niet meer, en het acculampje brand, maar niet helemaal. Mn blower doet het ook maar op halve kracht. Het olie niveau is goed (bijgevuld), na het bijvullen heeft ie het weer heel even gedaan, alles deed het even. Het lijkt mij een electrisch probleem, maar waar het zit???? WIE HELPT??? We hebben een beetje haast, morgen komt de ADAC en ik ben bang dat ik afgesleept wordt (en geen gelijkwaardige vervangende auto krijg enz enz)...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Eerste reactie, dynamo (olielampje gaat pas aan als je boven pakweg 3000 toerne geweest bent waarschijnlijk en gaat dan niet meer uit, tenzij je de motor uit gehad hebt en nog niet bij 3000 rpm geweest bent

Toerental signaal komt soms ook van de dynamo (motor afhankelijk)

wat misschien handig is om een goed sluitend antwoord te krijgen, is even vermelden welk bouwjaar en motortype je T4 heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door Mark783 »

Bus is uit 1996, 1.9 TD. Zojuist even de dynamo getest, bij stationair laadt deze idd niet (11,3 V), en blijft het olielampje knipperen, de toerenteller doet het niet en de blower doet het niet goed. Als ik m op laat lopen tot boven 2000 rpm doet ineens alles het weer, zelfs de dynamo laadt dan wel (13 V)! Goed bezig! Nog ideeen om dit euvel op te lossen? Denk dat we iig al een stuk verder zijn, op weg naar een oplossing!
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door daimen »

ZIT JE V SNAAR WEL STRAK GENOEG HEB EEN KEER HET ZELFDE PROBLEEM GEHAD
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door F. de Boer »

Ruildynamo vragen bij de ADAC of bus even naar een garage slepenof langzaam rijden?
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de accupolen eens controleren en ook de massa aansluitingen en massakabels..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door Mark783 »

We zijn er nog niet helemaal achter, maar denken jullie dat we hiermee door kunnen blijven rijden zonder verdere problemen, nu het een electrisch probleem blijkt?
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door GerJol 716 »

Ik zou maar eens op zoek gaan naar een kabelbreuk van het draadje van het W-contact vanaf de dynamo.
Als het toerentalsignaal wegvalt (door draadbreuk) gaan er ook andere alarmen mee doen.
Bij mijn 1.9TD was destijds de draad van het W-contact ter hoogte van de startmotor doorgesleten, en had toen ook van die vreemde verschijnselen (toerenteller knipperende lampjes).

Maar het euvel kan ook aan de dynamo zelf liggen, want jij hebt ook last van een laadprobleem.
Dit zou waarschijnlijk beteken dat de regelaar in de dynamo op z´n end is.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door René »

Vervang je koolborstel brug maar, grote kans dat je probleem is opgelost. Bij hoog toerental laadt de dynamo wel bij en functioneerd alles naar behoren.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spoedhulp gevraagd, huwelijksreis T4 probleem met olielampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ga met rené mee, waarschijnlijk je koolborstels versleten (met beetje geluk repareert de ADAC dat ter plekke of kun je in elk geval vrij snel in de buurt geholpen worden bij een garage of BOSCH voertuigservice)

Doorrijden kan wel, maar omdat je signaleringen niet betrouwbaar zijn merk je niet of veel te laat als nu toevallig je oliedruk wel wegvalt......Bovendien is de laadstroom van je dynamo ook niet echt betrouwbaar en zou je je accu leeg kunnen trekken en daar weer stil door komen te vallen.

Succes ermee en desondanks toch een goede huwelijksreis
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie