Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Digitale klok tellerunit

vragen over de T4
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Digitale klok tellerunit

Bericht door André »

.. . . . . ik heb onlangs een andere tellerunit in mijn '95 TD gebouwd met een toerenteller en zo'n digitaal klokje onder de temperatuur en brandstofmeter.
Alleen toen ik de auto voor de zoveelste keer starte vandaag sprong het klokje op 00.00 . . . . . . heel appart. Verder werk alles prima.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ??

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

loopt het klokje daarna verder? heeft je teller ook digitale km teller en is de dagteller daarvan ook op nul gegaan?

dan heb je een te lage spanning op je tellerunit gehad tijdens starten (heeft de mijne ook, nog niet heel uitgebreid gezocht, maar ook nog niet ontdekt wat het is.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door André »

. . . . Klinkt logisch wat je zegt in ieder geval.
Het klokje loopt verder maar dan vanaf 00.00 . . . . . . . de andere tellers zijn mechanisch dus daar verandert niets aan.
Het gekke van het verhaal is dat het niet altijd gebeurt . . . . . wat mij wel opviel eigenlijk is dat het gebeurde op het moment dat ik niet wachtte op eventueel voorgloeien.
De motor was al wat warm en ik draaide in principe de sleutel gewoon in één keer door zonder even te pauseren voor het voorgloeien. Mischien zit het hem daar wel in.
Ik ga dat in iedergeval nog eens proberen te herhalen en kijken of ik het "resetten" nog een keer kan forceren.
André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

de mijne doet het ook soms weken goed en dan weer enkele dagen achter elkaar niet goed, denk dat vochtig weer het erger maakt, lijkt me een massapunt dat slecht contact maakt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door F. de Boer »

Misschien een slechtte accu conditie, deze een keer goed doorladen.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mij bleef het probleem aanwezig, ook na vervanging van de accu en ook na vervangen van de dynamo.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door PJJ-65535 »

M.i. een goede bekende....
massapool of pluspool (minder kans) van accu is smerig / geoxideerd, of de aftapfdraad hiervan...

Sucses
PTR VON TNRF
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door André »

. . . . zo, heb inmiddels al het één en ander gedaan en het uitvallen van de klok is even weggebleven tot vanochtend.
Wat mij opviel is dat als je de sleutel omdraaid en de boel laat voorgloeien er nog niets aan de hand is maar zodra het relais inkomt van de startmotor, je hoort een echte "klik" uit de zekeringkast komen, dan pas reset het klokje zich.
Ik heb de accupolen en klemmen super schoon gemaakt dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien is een apparte plus daad naar het klokje een idee ?? of ik zat te denken om zo'n batterijtje uit een pc die je geheugen onder spanning houdt misschien wel in te bouwen ?
Eerlijk gezegd weet ik alleen niet welke draden of banen naar het klokje gaan en wat de spanning moet zijn.
Iemand nog ideën ????

André
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door transporter4 »

Lijkt mij dat de accu niet 100% meer is, startmotor is de grootste stroomtrekker, blijft niet genoeg over voor de klok.

Raak je ook de ingestelde voorkeuzezenders kwijt op je radio?

Anders moet je alle verbindingen gaan nalopen en evt. schuren/cleanen.
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door SCOTT »

transporter4 schreef:Lijkt mij dat de accu niet 100% meer is, startmotor is de grootste stroomtrekker, blijft niet genoeg over voor de klok.

Raak je ook de ingestelde voorkeuzezenders kwijt op je radio?

Anders moet je alle verbindingen gaan nalopen en evt. schuren/cleanen.

Inderdaad, ik denk ook de Accu.
Vorig jaar kocht ik de T4 in het najaar... en in de winter had ik het ook zitten, met regelmaat de tellers terug op 000000

De beide batterij-en (motorruimte en onder de bestuurders stoel vervangen) en sindsdien niet meer aan de hand gehad
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals ik al zei, de mijne doet dit ook (nog steeds niet bekeken waar het nou in zit (ook omdat er een andere teller in gaat komen) maar na het vervangen van de accu was dit probleem niet weg. Het kan wel aan je accu liggen, maar zeker niet zeker dat dat het probleem is.

Ook bij mij pas op nu als ik start. Startmotor ook al vernieuwd (niet vanwege dit probleem overigens) en nog steeds probleem niet weg.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door SCOTT »

Ja dat is zeer spijtig, dat het nog niet opgelost is door simpel de batterijen te vervangen.
Maar daaraan zien we toch doordat al tal van onderdelen bij jullie vervangen zijn geweest het meestal niet verholpen is... Misschien is het maar een kleinigheid? Kben benieuwd, hierdoor leren we weeral bij...
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door André »

. . . . als het de accu(s) is(zijn) dan zou het dus altijd moeten gebeuren en dat is dus niet zo. Het gebeurt af en toe.
Soms als de motor koud is, bijvoorbeeld 's ochtends maar ook als je net een stuk gereden hebt en de motor even hebt uitgezet = dus niet voorgloeien !!??
Startmotor is in juli vervangen omdat die gewoon versleten was maar dat staat er los van, toen zat het dashboord er nog niet in.
Blijft dus een raadsel . . . . . . . . .

André
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door Harry62 »

Op de één of andere manier heeft het toch met de accu te maken.
Test eens met een accu tester hoeveel stroom de accu heeft bij het 'koud' starten.
Normaal gesproken komt dit niet onder de 10.5 volt.
Kan zijn dat de spanning van het klokje net die 10,5 nodig heeft.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Digitale klok tellerunit

Bericht door André »

. . . . . ja zou best wel eens met de accu te maken kunnen hebben, het is niet de meest verse en afgelopen winter was het starten ook wel eens moeilijk.
Het zal mij in iedergeval niets verbazen.
Ik zal eens belast meten wat hij doet. Inmiddels doet hij het weer prima dus ik begrijp er niets van.
Kom er wel eens achter wat het is . . . . al duurt het even.
Ik heb nu al heel lang het klokje niet meer op tijd gezet en nu blijft het goed . . . . zou het daar aan liggen :nuts :yes

André
Plaats reactie