Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kachel radiateur vernieuwen

vragen over de T4
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

kachel radiateur vernieuwen

Bericht door pa2jbv »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die in de buurt van deventer woont, en mij kan helpen met het verwisselen
van de kachel radiateur volgens mij lekt het ding, `somers merken we er niks van maar als de kachel aan moet komt de geur
van antivries. Uiteraard hoeft het niet voor niks mag wel. Het verwijderen van het dashboard lijkt me een flinke klus.
Dus sleutelaars laat iets van je horen mij moet je meer als hulpje zien haha
email adres is: abce@home.nl

groeten jan

O,ja het gaat om een t4 1.9td uit 1998 abl motor
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

Het dashboard hoeft er niet volledig uit om de kachelradiator te kunnen verwisselen .
Enkel het handschoenkastje , en middenste gedeelte ("middentunnel") van het dashboard verwijderen is voldoende om het kachelgedeelte te kunnen demonteren/monteren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Duveltje-77 »

heb je ook verlies van koelwater
lijkt me geen leuk klusje succes
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door pa2jbv »

oke, mij is verteld dat het gehele dashboard verwijderd moet worden om er bij te kunnen, scheelt toch al weer
moet er niet aan denken dat de radio en al die prut die achter het board zit te moeten demonteren. Kan allicht
deze tip proberen. Tja de koelvloeistof word heel geleidelijk minder als ik de temp.regelaar op max zet is de geur
het sterkst draai ik de knop terug minder terwijl de ventilator op max blijft. Hele zomer koelvloeistof stabiel nu moet de verwarming aan en het niveau begint te dalen
telkens een paar mm. blok afgespoten met water als ik de verwarming hoog draai meteen koelvloeistof geur.
Kloten, er moet wat gebeuren zo`n radiatortje de prijs hoef je het niet voor te laten maar dat dashboard eraf of deels
ga ik proberen of dat lukt. Hoop dat de man gelijk heeft. Zijn er sleutelaars ik laat het zo aan jullie over.
Ik hoor wel, of niet

groeten jan
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

pa2jbv schreef: Hoop dat de man gelijk heeft. Zijn er sleutelaars ik laat het zo aan jullie over.
Ik hoor wel, of niet

groeten jan
De man heeft gelijk :knipoog
Heb hier nog een stuk of 3-4 van die complete kachels liggen , en heb ze er allemaal al zelf uitgehaald , zonder het dashboard eruit te halen . :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

kun je een gewone ook ombouwen naar climatronic zonder uitbouw van het dashboard dan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:kun je een gewone ook ombouwen naar climatronic zonder uitbouw van het dashboard dan?
Geen idee ,Roger , daar heb ik geen ervaring mee ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Harry62 »

Pascal-141 schreef:
pa2jbv schreef: Hoop dat de man gelijk heeft. Zijn er sleutelaars ik laat het zo aan jullie over.
Ik hoor wel, of niet

groeten jan
De man heeft gelijk :knipoog
Heb hier nog een stuk of 3-4 van die complete kachels liggen , en heb ze er allemaal al zelf uitgehaald , zonder het dashboard eruit te halen . :toppie

Eruithalen kan volgens mij elke monteur wel, maar krijg je hem er ook weer in?
Je moet toch bovenop de bak weer twee ventilatieslangen monteren?
En haal jij de bedieningskabels er helemaal af?

Op zich is het niet zo veel meer werk om het hele dashboard er af te halen in verhouding tot het 'martelen' om de bak er tussen te wurmen. Lijkt mij :zwaai
Ben zelf een voorstander van als het makkelijk gaat waarom moeilijk doen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door pa2jbv »

Ik ben zover dat de midden console of hoe noem je dat gebied verwijderd is, handschoenenkastje verwijderd
Kijk je zo tegen de kachelunit aan.
Die bestaat uit een luchtkanaal en een luchtverdeelkast die eerste zit vast met 3 inbussen aan het schutbord als je die
losdraaid zit dan de hele unit los of zit de verdeelkast ook nog ergens met schroeven vast.
De slangen los maken is geen punt want die steken uit klemmen kun je zo los maken.
hoeveel moet je los maken aan schroeven ??????????????????????

alles wat ik kan laten doen doe ik zelf niet tenzij het klauwen met geld kost ca 600-700 euro

ik ga maar weer in de luistermode
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

pa2jbv schreef:Ik ben zover dat de midden console of hoe noem je dat gebied verwijderd is, handschoenenkastje verwijderd
Kijk je zo tegen de kachelunit aan.
Die bestaat uit een luchtkanaal en een luchtverdeelkast die eerste zit vast met 3 inbussen aan het schutbord als je die
losdraaid zit dan de hele unit los of zit de verdeelkast ook nog ergens met schroeven vast.
De slangen los maken is geen punt want die steken uit klemmen kun je zo los maken.
hoeveel moet je los maken aan schroeven ??????????????????????

alles wat ik kan laten doen doe ik zelf niet tenzij het klauwen met geld kost ca 600-700 euro

ik ga maar weer in de luistermode
Ik heb er al meerdere uit elkaar gehaald , maar weet het nog altijd niet uit mijn hoofd :muur , ik zie het altijd wel op het moment dat ik er aan bezig ben. Maar ik dacht niet dat de luchtverdeelkast nog apart vastzit , die zit wel vast op de linkerhelft (het gedeelte waar ook de radiator inzit) .
De kabeltjes van de bediening kun je op de luchtverdeelkast wel losfrunniken .
Ik heb een paar losse units liggen , ik zal eens kijken of er nog ergens schroeven aanzitten die los moeten om het geheel eruit te kunnen halen.
EDIT : heb net eens zo'n losse unit bekeken , en zo te zien de enige schroeven waarmee alles vastzit : zijn de 3 schroeven achter het pollenfilter , en de (3)schroeven op het schutbord (achterzijde motor)
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 10 nov 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

Harry62 schreef:Eruithalen kan volgens mij elke monteur wel, maar krijg je hem er ook weer in?
Je moet toch bovenop de bak weer twee ventilatieslangen monteren?
En haal jij de bedieningskabels er helemaal af?

Op zich is het niet zo veel meer werk om het hele dashboard er af te halen in verhouding tot het 'martelen' om de bak er tussen te wurmen. Lijkt mij :zwaai
Ben zelf een voorstander van als het makkelijk gaat waarom moeilijk doen.
Ik vind het volledige dashboard eruit halen , toch wel redelijk veel extra werk , rekening houdend met de hele elektrische kabelboom die ertussendoor loopt , en de stuurkolom die je moet losmaken , aan de linkerzijde de hele wirwar aan de zekeringkast , enz
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door René »

Het dashboard is er in een ½ uurtje uit, volgens mij kun je qua vrijheid met sleutelen hier niet tegen op, maar dat laat ik uiteraard aan de mensen zelf over. Het is maar net waar je zelf voor kiest, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Zal eens kijken of er iets vermeld staat in de vraagbaak.

René
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door Harry62 »

Pascal-141 schreef: Ik vind het volledige dashboard eruit halen , toch wel redelijk veel extra werk , rekening houdend met de hele elektrische kabelboom die ertussendoor loopt , en de stuurkolom die je moet losmaken , aan de linkerzijde de hele wirwar aan de zekeringkast , enz
De bedrading hoeft maar gedeeltelijk los gehaald te worden. Deze zit rond de balk in het midden.
En het zijn maar een paar stekkers trouwens. Zekeringkast en stuurkolom blijven zitten.
1/2 uur is redelijk snel maar één uurtje moet te doen zijn.
Dan kun je overal makkelijker bij zeker met monteren.
De bout onder de motorkap moet je wel even opzoeken anders krijg je het dashboard er niet uit.
Zit in de midden achter de ruitenwisser stangen
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door René »

Heb inmiddels wat vraagbaak formuliertjes gemaild naar de vraagsteller. Mischien kan hij hier wat mee.

René
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: kachel radiateur vernieuwen

Bericht door pa2jbv »

Hoi allemaal,

Geweldig al deze hulp, ben nu wel verplicht het succesvol af te ronden. Toch een hele stap van rij-instructeur naar
monteur. Ik ben zover dat de kachelunit los zit 5 bouten verwijderd 3 bij de aanjager en twee in het motor gedeelte tegen het
schutbord. de unit zit al wel los maar is niet te verwijderen, bout zit aan de onderkant van de verdeelkast en aan de bovenkant
daar waar de twee koelvloeistof slangen naar binnen gaan de derde heb ik nog niet gevonden. Inmiddels donker geworden morgen
verder, en rene dank voor je mail ik heb dezelfde vraagbaak de explosie tekening is duidelijk maar ik mis de bevestigingpunten
dat is jammer zou voor een leek beter zijn.
groeten jan
Plaats reactie