Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startellende!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: startellende!!

Bericht door André »

Ja stom . . . . had ik natuurlijk wel even moeten vermelden. :muur :bonk

Korte neus 1,9 TD van 1995

André
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: startellende!!

Bericht door Pascal-141 »

André schreef:. . Ik las ook ergens dat je de voorkant van de bus naar voren kan klappen om overal beter bij te kunnen ??????? hoe moet ik dat zien ? gaat je radiator dan mee en zijn de slangen dan wel lang genoeg ? wat moet ik allemaal loshalen daar voor ??

André :werkaanT4 :winter
Inderdaad , de korte neus kan naar voor geklapt worden om wat extra werkruimte te creëren. Eerst de grille eruit halen , dan de schroeven in de slotplaat loshalen , en dan neem je de beugel midden op de slotplaat (waar het slot dan invalt) vast als "handvat" , trek het geheel een paar cm naar boven , en dan het geheel naar voor klappen . Alles is erop voorzien om dat te doen , dus ook de slangen zijn lang genoeg hoor.

De gloeibougies kun je makkelijk vervangen bij de 1.9 motor , en ook de startmotor kun je goed bijkomen om hem eraf te halen (en hem binnen te geven voor garantie) .
Het starten met Startpilot (of dergelijke) wat je nu doet (inspuiten in luchtfilter) zoveel mogelijk vermijden , want dat is echt niet gezond voor je motor :knipoog (de krachten die dan vrijkomen op de drijfstangen en krukas tijdens het aanslaan zijn zo groot , dat dit (dure) motorschade als gevolg kan hebben) . Het kan natuurlijk wel , maar gebruik het toch alleen maar als noodhulp aub .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: startellende!!

Bericht door André »

. . . Ga sowieso even kijken of er wel spanning op komt te staan voordat ik de bougies haal. Dat heb ik eigenlijk nog niet gedaan.
Ik ben redlijk voorzichtig met de startpilot, ik weet dat de krachten op het verkeerde moment komen en enorm zijn, daarom ben ik de hele vorige week en deze week al op de fiets naar het werk !!! :nuts wil het busje nog niet direct slopen :ie
Als ik even heb gestart ruik je ook al een behoorlijke diesel lucht dus ik had al zo'n vermoeden dat er het een en ander niet helemaal lekker meer was. Alleen balen dat het nu van dat klote weer is. Ik had het liever midden in de zomer gedaan met een biertje op de rand van de motorkap. :bifun

André
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: startellende!!

Bericht door André »

Zo . . . dat is dan ook weer achter de rug.
Moest nog naar de APK met de bus dus de montage van de gloeipitten heb ik maar laten doen :knipoog jammer dat er nog veel meer problemen met de bus waren zodat het een redelijk prijzige APK geworden is.
Alle 4 de gloeipitten waren dus toch kapot !! verwachte ik al.
En aanslaan dat ie nu weer doet . . . .. als de startmotor ook maar even ronddraait dan loopt de motor al. Ook geen rook meer uit de uitlaat na het starten . . .. blijkbaar had ik dus al lang last van slechte gloeipitten.
Laat het nu maar koud worden :winter :zwaai bussie kan er weer tegen !

:adhd André
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: startellende!!

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb zondag ook alle vier (1.9 TD) de gloeibougies vervangen, in dit winterse weer. :winter
Mijn bus start nu ook weer zoals het hoort, heb nu de koudstart bijna niet nodig. :toppie

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: startellende!!

Bericht door bartt4 »

ik gebruik de koudstart ook nooit. ook 4 nieuwe gloeipitten afgelopen jaar gemonteerd ow en een nieuw blokkie wahahahha maar iedere ochtend 1 tik en lopen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: startellende!!

Bericht door André »

:jumpklap ik had al begrepen dat het niets bijzonders was en dat met de start van de winter er heel veel gloeibougies worden vervangen.
Ben wel blij dat alles nu okee is en dat ik de bus kan pakken wanneer ik hem nodig heb.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: startellende!!

Bericht door Multivan Generation »

André schreef::jumpklap ik had al begrepen dat het niets bijzonders was en dat met de start van de winter er heel veel gloeibougies worden vervangen.
André
Eigenlijk best wel stom toch?
De mensen worden dan met hun neus op het feit gedrukt...
En dan in de kou die gloeiers vervangen...

Ik denk dan, je kunt het ook in de nazomer doen :knipoog

Mooi dat het opgelost is André :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startellende!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: Eigenlijk best wel stom toch?
De mensen worden dan met hun neus op het feit gedrukt...
En dan in de kou die gloeiers vervangen...

Ik denk dan, je kunt het ook in de nazomer doen :knipoog
Waarom zou je gloeibougies gaan vervangen als je bus prima start...... het is niet dat ze d'r zo inzitten en niks kosten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: startellende!!

Bericht door Multivan Generation »

preventief ruimen?
je kunt sommige zaken afwachten totdat het kapot gaat,
of je kunt soms dingen vooraf al vervangen..

En de hoofdprijs kosten ze echt niet.
Ik heb er toen meteen 14 laten komen,
en ze kwamen toen op rond de 11 euro per stuk..
Beru..

14?? ja 2x 5 cylinder + 1x 4 cylinder..

Dus als ik het dan bij zeg 15 graden kan doen, of bij vrieskoude buiten (Ik kan niet binnen sleutelen) dan is de keuze voor mij gemakkelijk gemaakt.. Eentje was er bij ons kapot bleek achteraf..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startellende!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb ze er laatst uit gehad, alle 5 goed....

ook die uit het oude blok getest....ook alle vijf goed (en die zitten er al minimaal 40.000km en 2,5 jaar in)

wanneer ga je dan vervangen? ieder jaar voor de winter? :muur :muur

en "maar" 11 euro (normaal rond de 15 meen ik) is nog steeds 55 euro (75 normaal) die je wellicht nodeloos uitgeeft... (Zeker bij een TDI, die start in nederland toch wel na een paar secondes doorstarten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: startellende!!

Bericht door j.d.hukema »

Het gekke is dat ik de zelfde problemen heb gehad een paar weken terug.
Ik dacht ook gloeiers. En andere oorzaken. van alles gecontroleerd. Maar sinds ik een nieuwe multiriem er op heb nog geen problemen weer gehad. De oude slipte volgens monteur en daarom lade de accu niet voldoende meer op. Zeker bij korte ritten. heb een 1.9td abl motor uit 1999. Ra Ra hoe kan dit.Wel kreeg ik te horen dat de multiriem wel vaker te laat vervangen wordt. De oude kon je inderdaad het canvas aan de binnenzijde al zien. Heb de accu regelmatig gemeten nu en inderdaad hij zit voller :adhd :adhd :adhd


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: startellende!!

Bericht door rick_k »

Ik heb vandaag de gloeipitten van de 2.5 TDI vervangen. Je hoef idd niets los te halen behalve dan de temp sensor van de waterslang. Die was lastig om bij te komen, de rest is met behulp van een lang dopje 10 heel goed te doen.

Ik had wel de radiateur in de servicestand gezet, anders ken je er niet bij.

1 plug was stuk, de rest was nog goed. Zoiets dacht ik al, want hij startte nog goed maar rookte daarna nogal erg met bokkig lopen.

mvg Rick
Plaats reactie