Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
gloei bougie vervangen/testen .
gloei bougie vervangen/testen .
Wie weet hoe je op een eenvoudige manier je gloeibougies kan testen en eventueel vervangen ?
In tips en trucs staat het wel voor de 1.9 en 2.4, maar niet voor de 2.5 TDI van 2003.
Zijn er mensen die dit al zelf gedaan hebben ??
Groet
Edwin Bk
In tips en trucs staat het wel voor de 1.9 en 2.4, maar niet voor de 2.5 TDI van 2003.
Zijn er mensen die dit al zelf gedaan hebben ??
Groet
Edwin Bk
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Je komt er lastig bij, da's waar....
Dieselinspuitleidingen demonteren
retourslangetjes demonteren
stekkertjes lostrekken van de gloeistiften
met lang dopje, knietje en verlengstukje de gloeistift losdraaien (met name bij de dynamo kom je d'r lastig bij, voor de zekerheid accu effe loskoppelen
Testen:
Even uiteinde met draadje op pluspool houden, zeskant op de min-pool, met 1 á 2 seconden moet ie aan de punt gaan gloeien, zodra je ziet dat ie aan de punt rood wordt kan de spanning eraf, dan is ie goed. niet TE lang de spanning er op houden.
Dieselinspuitleidingen demonteren
retourslangetjes demonteren
stekkertjes lostrekken van de gloeistiften
met lang dopje, knietje en verlengstukje de gloeistift losdraaien (met name bij de dynamo kom je d'r lastig bij, voor de zekerheid accu effe loskoppelen
Testen:
Even uiteinde met draadje op pluspool houden, zeskant op de min-pool, met 1 á 2 seconden moet ie aan de punt gaan gloeien, zodra je ziet dat ie aan de punt rood wordt kan de spanning eraf, dan is ie goed. niet TE lang de spanning er op houden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Of met de amperetang. Gewoon om de voedingskabel.
Ongeveer 10 ampere per gloeiplug. Dus 40 ampere voor een 4 cilinder en 50 ampere voor een 5 cilinder.
Bij mijn bus ga ik ze binnenkort nog even vervangen.
mvg Rick
Ongeveer 10 ampere per gloeiplug. Dus 40 ampere voor een 4 cilinder en 50 ampere voor een 5 cilinder.
Bij mijn bus ga ik ze binnenkort nog even vervangen.
mvg Rick
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: gloei bougie vervangen/testen .
De inspuitleidingen en retourslangen hoeven niet gedemonteerd te worden hoor , je kan er zo goed bij , zonder dat allemaal te demonteren (geeft alleen extra werk)Roger B. (11)61 schreef:Je komt er lastig bij, da's waar....
Dieselinspuitleidingen demonteren
retourslangetjes demonteren
.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: gloei bougie vervangen/testen .
van onderaf of vanaf boven Pascal?Moet het nog steeds doen.
Binnenkort een weekje vrij dan gelijk de vacuumpomp en retourleidingen meepakken.
Evenals een Bilstein B6 demperset.
Binnenkort een weekje vrij dan gelijk de vacuumpomp en retourleidingen meepakken.
Evenals een Bilstein B6 demperset.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Heb iets gehoord over de radiateur in de service stand zetten zonder de koelwaterslangen los te nemen, dan kun je er makkelijk bij door het gat waar nu de radiateur voor zit.
Kan iemand dit bevestigen?
Kan iemand dit bevestigen?
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Betreft de Bilstein B6 demper set ?: Ik heb deze ook gemonterd maar ben hier niet tevreden over,sgsdebruijn schreef:van onderaf of vanaf boven Pascal?Moet het nog steeds doen.
Binnenkort een weekje vrij dan gelijk de vacuumpomp en retourleidingen meepakken.
Evenals een Bilstein B6 demperset.
Voordempers biinen 1/2 jaar vervangen garantie , achterdempers zijn nu ook weer slecht.Valt natuurlijk buiten garantie.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Ik heb ook zoiets gehoord, maar weet hier niet het fijne van,transporter4 schreef:Heb iets gehoord over de radiateur in de service stand zetten zonder de koelwaterslangen los te nemen, dan kun je er makkelijk bij door het gat waar nu de radiateur voor zit.
Kan iemand dit bevestigen?
Wie heeft hier ervaring mee ?
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Op de stekker onder de brandstofpomp kun je de gloeistiften doormeten.Vervangen is goed te doen,zorg voor een lange steekring 12 voor de stiften en een lange steekring 8 voor de moertjes.Ik maak in de koperstrip voor de gloeipluggen die achter de brandstofpomp zitten altijd gleufjes,dan hoef je de moertjes maar iets te lossen en kun je de strip verwijderen.Dit scheelt een hoop tijd en gepriegel de volgende keer.De stiften niet te vast draaien dit is nl. een conische afdichting en zal niet snel lekken.Wil je rustig helpen,altijd welkom
VW T5 1.9TDI Lwb
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Gloeibougies vervangen bij een t4 van 2003 heeft geen koperen stroom strip hoor.
Zijn van die druk klemmetjes, net zoiets als gewone bougies, die kun je "zo" lostrekken.
Doormeten idd van onderaf op de aansluitstekker zoals Paulus beschreef.
Om maximaal ruimte te krijgen heb ik toen de brandstofleidingen gedemonteerd, is een klusje van slechts enkele minuten en je krijgt er heel veel ruimte voor terug. Dat sleutelt heel lekker.
Enige probleem is daar waar de temperatuur sensor gemonteerd zit, die wil nog wel eens flink in de weg zitten. Hoop dat het je zo gaat lukken om de defekte gloeiers te verwijderen.
René
Zijn van die druk klemmetjes, net zoiets als gewone bougies, die kun je "zo" lostrekken.
Doormeten idd van onderaf op de aansluitstekker zoals Paulus beschreef.
Om maximaal ruimte te krijgen heb ik toen de brandstofleidingen gedemonteerd, is een klusje van slechts enkele minuten en je krijgt er heel veel ruimte voor terug. Dat sleutelt heel lekker.
Enige probleem is daar waar de temperatuur sensor gemonteerd zit, die wil nog wel eens flink in de weg zitten. Hoop dat het je zo gaat lukken om de defekte gloeiers te verwijderen.
René
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Ik heb ze vervangen van bovenaf (heb de motorbeschermplaat onderaan er niet eens afgenomen) .sgsdebruijn schreef:van onderaf of vanaf boven Pascal?Moet het nog steeds doen.
Binnenkort een weekje vrij dan gelijk de vacuumpomp en retourleidingen meepakken.
Evenals een Bilstein B6 demperset.
Je hebt er (om makkelijk te werken) wel een lange dop (10mm) voor nodig , om op de kleine ratel (1/4") te zetten . De standaard dopjes zijn te kort om over de gloeibougie te gaan. (dopje van +/-5cm lengte is OK)
De beschikbare ruimte onder de motorkap hangt af van type T4 ,er zit namelijk veel verschil op ...
Bvb : een 1.9TD bij korte neus: vrij veel plaats (bij naar voor geklapte radiator) , 1.9TD bij lange neus : zee van ruimte ; een 2.5TDI met lange neus zonder airco : vrij veel ruimte ; 2.5TDI met lange neus met airco : begint krap te worden ; 2.5TDI-151PK : zeer krap
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Dat kan inderdaad bij de korte (rechte) neus .transporter4 schreef:Heb iets gehoord over de radiateur in de service stand zetten zonder de koelwaterslangen los te nemen, dan kun je er makkelijk bij door het gat waar nu de radiateur voor zit.
Kan iemand dit bevestigen?
Grille wegnemen, slotplaat losschroeven , handvat(slot) vastnemen en iets naar boven trekken ,en dan het geheel naar voor klappen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Helemaal gelijk Rene,had zaterdag een ACV en gisteren een AAB voor gloeistiften even in de war
Paulus
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: gloei bougie vervangen/testen .
Waarom geen garantie ? Er is toch minimaal 1 jaar garantieEdwinBk schreef: Betreft de Bilstein B6 demper set ?: Ik heb deze ook gemonterd maar ben hier niet tevreden over,
Voordempers biinen 1/2 jaar vervangen garantie , achterdempers zijn nu ook weer slecht.Valt natuurlijk buiten garantie.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gloei bougie vervangen/testen .
misschien zitten ze er al twee jaar onder Pascal, dat heeft ie er toch nog niet bij gezegd?
schokdempers en leeftijd.... tja.. .rij je 5000 km per jaar of 200.000 per jaar....dat maakt natuurlijk danig verschil voor het verhaal "ze zijn na ruim een jaar kapot"
Gloeibougies doormeten (op kabel of met ampéretang geeft alleen uitsluitsel dat er stroom loopt, en waarschijnlijk gloeit ie dan wel, maar gloeit ie ook aan de punt, want DAT is het enige stukje dat in de cilinder steekt en dus nut heeft met gloeien.
Bij de golfjes 2 diesel had je heel vaak dat de gloeistiften in het midden gloeiden en de punt dus niet rood werd. Motor wilde dan niet starten, maar zonder demontage kon je dat niet testen/
schokdempers en leeftijd.... tja.. .rij je 5000 km per jaar of 200.000 per jaar....dat maakt natuurlijk danig verschil voor het verhaal "ze zijn na ruim een jaar kapot"
Gloeibougies doormeten (op kabel of met ampéretang geeft alleen uitsluitsel dat er stroom loopt, en waarschijnlijk gloeit ie dan wel, maar gloeit ie ook aan de punt, want DAT is het enige stukje dat in de cilinder steekt en dus nut heeft met gloeien.
Bij de golfjes 2 diesel had je heel vaak dat de gloeistiften in het midden gloeiden en de punt dus niet rood werd. Motor wilde dan niet starten, maar zonder demontage kon je dat niet testen/
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon