Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

af en toe startproblemen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, dicht bij de pomp liefst en uiteraard wel in de juiste richting!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Pascal-141 »

roelssroyce schreef:Kan het liggen aan het feit dat ik de resthoeveelheid schroef bij de brandstofpomp iets hoger heb gezet? Dus niet de stationair schroef maar de schroef zodat de gashendel niet te ver terugvalt.
Hier klopt iets niet in je tekst : Je zegt dat je de resthoeveelheid schroef hebt verdraaid , dus niet de stationair schroef zeg je. En dan zeg je "de schroef zodat de gashendel niet te ver terugvalt" : de schroef die de gashendel tegenhoud wanneer deze terugvalt IS de stationairschroef .
De stationairschroef zit bij de gashendel op de pomp , de resthoeveelheid schroef zit aan de andere kant vd pomp (en heeft een metalen borgring over zich heen zitten die je moet doorbreken en verwijderen om te kunnen verdraaien)... Ben je wel zeker dat je wel aan de goeie schroef hebt geprutst ? :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Pascal-141 »

Hoe lang zit de brandstoffilter er al op ?
Hoe lang is het geleden dat je het water hebt afgetapt uit het brandstoffilter ?
Heb je de aansluitingen op het brandstoffilter al gecontroleerd ? (daar word nogal eens valse lucht aangezogen , wat slecht starten tot gevolg heeft) (valse lucht aanzuigen betekend niet meteen dat je een "lek" ziet , de brandstof hoeft er daarvoor nog niet uit te lekken hoor)
Batterijklemmen eens nakijken op oxidatie , alsook de dikke stroomkabels nakijken vanaf batterij tot aan startmotor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: af en toe startproblemen

Bericht door matje86 »

roelssroyce schreef:
matje86 schreef:stroom
je geeft zelf al aan sinds een week of 2( vorst-kou-vochtig)
slecht opladen accu(of dynamo of slechte accu)
als je de accu oplaad heb je geen last zeg je

das dus niet helemaal waar. Want ik heb hem van vrijdag tot zondag opgeladen. Eerste drie keer koude start-> geen probleem. Zelfde dag na een rit van 40km gevolgd door een bakkie van een uurtje moeizaam aan te zwengelen terwijl de accu gewoon op spanning is 12.9V en tijdens rijden 14.59V laadt. Dat is juist het rare...
als je de accu thuis op laad dan is hij warm en lukt het starten wel, na een uurtje in de kou komt het kwaadaardige van de accu pas boven!!!!
dus gewoon ff je accu verwisselen en dan de conclusie trekke(hij moet toch weer opgeladen worden , dus heb je 24 uur de tijd om een andere accu er in te zetten)
ik weet niet waar je huis woont maar in mijn huis staat een ( nee sorrie 2 accu,s een voor de diezel een voor de benzine)accu onder stroom, zo dat ik bij koud weer , wanneer mijn accu leeg is, hem om kan ruilen
ps had van de week ook dat geknetter links voorin, de wel bekende gepruttel met starten, op lossing was een andere volle accu d,r in en hoppa gaan met die :driveT4
en mocht ik onverhoops onderweg zonder komen hebben we nog de ANWB
laatst stond hier in de buurt een caddy van de gemeente, welke niet meer wou starten( terwijl hij smorgens gewoon van zijn werk vertrok)ff de andere accu uitgeleend zodat hij gewoon kon starten, de volgende dag kwamen ze hem weer keurig terug bezorgen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Paulus »

Kijk even tijdens het starten of er rook uit de uitlaat komt,zo ja:

-Controleer je gloeizekering rechts van accu
-Maak je gloeirelais open en soldeer de punten van het hoofd relais opnieuw door

Zo niet:

-Controleer de startblokering(indien aanwezig)
-Controleer speling op je asje van de brandstofpomp(je gaf aan dat als hij loopt en gas geeft slaat hij af)


Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Egbert&Manon »

roelssroyce schreef: terwijl de accu gewoon op spanning is 12.9V en tijdens rijden 14.59V laadt. Dat is juist het rare...
Meet dit ook eens tijdens het gloeien en tijdens het starten.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Heb vandaag een dag zonder problemen gehad! Vijf of zes keer een rit gemaakt. Koude en half lauwe starten en geen probleem! ben er nog niet gerust op maar ga zeker jullie tips opvolgen en aan de gang!

@pascal -141: wat betreft het schroeven verhaal. Volgens mijn t4 vraagbaak zou de schroef op mijn brandstofpomp waar ik aan gedraait heb, toch echt de rest hoeveelheid schroef zijn. Moest idd de rode kap van die borgmoer afdraaien en vervolgens kun je dan zien hoe je de gashendel wegduwt tijdens het aandraaien van de schroef. Deze schroef ligt er hetzelfde bij als de schroef voor je volgasafstelling (dus horizontaal). Volgens de vraagbaak is de achterste schroef op de pomp de stationair schroef die verticaal in de pomp zit. Goed, voor de duidelijkheid, ik heb dus aan de bovenste schroef op de pomp gezeten, met rode plastic kapje over de borgmoer.

Ik ga alle leidingen van het brandstoffilter eens inspecteren. En wat betreft water aftappen op het filter, dat heb ik nog nooit gedaan... Maar de motor is dan ook pas 12000km geleden erin gezet. Is er dan al sprake van water in het filter?

@ egbert&manon: tijdens het gloeien daalt de spanning tot 11.5V, daarna klimt hij gewoon weer naar oude niveau.

@paulus: geen rook bij starten. Soms wel zwavellucht. Als hij pruttelend probeert rond te gaan en ik geef gas, trap ik hem uit ja. Als hij eenmaal loopt en ik geef gas, speert hij als vanouds!

Ik ga vrijdag eens naar het brandstof systeem kijken en een leen accu erin.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Heeft iemand een tip waar ik een goedkoop een goede accu kan kopen? Ik kan nergens een varta op de kop tikken via internet.

Of is de gemiddelde accuboer sowieso goed?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

er zijn minstens net zo goede alternatieven voor minder geld dan Varta kost.... Yuasa (oid) bijvoorbeeld, even zoekfunctie gebruiken is een maand of anderhalf geleden aan bod geweest
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: af en toe startproblemen

Bericht door bartt4 »

bb power bij brezan doen het ook goed
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Egbert&Manon »

Volgens mij is je accu nog goed hoor.
11,5 volt tijdens gloeien lijkt mij vrij normaal.
Bij een slechte accu zakt de spanning nog lager tijdens gloeien en starten.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: af en toe startproblemen

Bericht door GerJol 716 »

Egbert&Manon schreef:Volgens mij is je accu nog goed hoor.
11,5 volt tijdens gloeien lijkt mij vrij normaal.
Bij een slechte accu zakt de spanning nog lager tijdens gloeien en starten.

Egbert
Ja dat is alleen het gloeien dus, dan moet de startmotor nog aan het werk, om de motor rond te krijgen.
Een diesel moet een bepaalde draaisnelheid tijdens het starten hebben, en als die te langzaam is, wil ie slecht aanslaan.
En dan moeten de gloeibougies dus ook nog in goede conditie verkeren.
En een accu met slechte capaciteit dondert heel snel in Ampérage naar beneden, wat weer als gevolg heeft dat de relais gaan tikken, en de klok en dagteller op 0000 springen.

Maar als het goed is, is er vandaag dus getest met een andere accu?
Ben benieuw naar het resultaat. :groteogen

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

NOU! Nieuwe accu en hij blijft starten!

Bedankt allen! Zeker matje86 die er gelijk al op wees!

Ik kan weer rijden!

Ga nu opzoek naar een hendel voor de ruitenwisserbediening (afgebroken) en een tweepersoons bankje voor achterin m'n bus! Liefst eentje die ook naar achter kan klappen...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Het is trouwens een EXIDE Premium EA1000 geworden van 100Ah. Via accuweb.nl ->130E incl. thuisbezorgen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: af en toe startproblemen

Bericht door matje86 »

oudenieweggooimaak :T44EVER kan altijd nog dienst doen als batterij voor 12 volt radio in de schuur(en in de wintermaanden in opgeladen toestand als motorstartreserveaccu) :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie