Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

regelaparaat uitwisselen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

regelaparaat uitwisselen

Bericht door ron.h »

hoi regelaparaat van een 102 pk is dat te plaatsen als vervanging van een 88pk ?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Volgens mij is geen enkel regelapparaat zomaar uit te wisselen (ook niet tussen 2 102 pk's) omdat de startblokkering in de motorcomputer zit.........................................

verder denk ik dat een 88pk computer anders is dan een 102 pk, stekker zou anders kunnen zijn, en de 102pk heeft die sensor in de intercooler die anders zou kunnen zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door ron.h »

wat ik begrepen heb zou met inlog een regelaparaat binnen 15 minuten ingelezen zijn en de startblokering eraf zijn? teminste vertelde mij een monteur ben zelf nogal mechanisch blont :bonk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet niet of VAGcom ook de startblokkering kan omprogrammeren, de dealer kan dat wel, bij navraag zegt iedereen dat je de startblokkering niet kan uitschakelen (schijnt overigens wel te kunnen)

maar je vraag leek meer alsof het voor een test (ter diagnose) ging..... dat is dan weer riskant... als je motorstuurapparaat kapot is, waardoor dan, is die oorzaak er nog steeds, en zoja, mol je dan niet gelijk de nieuwe.

Waarom wil je wisselen? als tunigsvariant? dan kun je beter chippen de 102pk heeft andere verstuivers en stuurt DUS ook de brandstofpomp aan op die verstuivers, als ie dan ineens de 88pk verstuivers er aan heeft hangen zal ie daar niet beter van lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door ron.h »

ik krijg de melding vreemd signaal naar de verstuivers die zijn ultrasoon gereinigd en de electr vervangen 40.000 km geleden. bus rijd op zich lekker totdat die toeren moet maken begint dan vaker over te slaan.zeker op de snelweg verdomd irritant. kreeg een tip ivm regelaparaat en zag op ebay.de een paar modelen staan ben aan het kijken stapgewijs waar het probleem kan zitten zonder dat het mij al te veel in de kosten gaat jagen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zou nou niet direct met een regelapparaat (vaak toch 200+ eurotjes) gaan proberen om te beginnen....

hoe oud en hoeveel km is je bus?

de motorcomputer geeft geen signaal naar de verstuivers, er is één verstuiver met een naald-lichthoogte sensor (en die gaan vaker stuk bij de 88pk verstuivers) die geeft wel info aan het regelapparaat.

De draad van die verstuiver loopt achter de pomp langs naar de onderkant van het blok, daar zit een metalen beugeltje met een aantal stekkers

-5 polige stekker voor de gloeistiften, die ene van de naaldlichthoogte sensor en een meerpolige stekker van de inspuitpomp. Vlak erbij zit op de pomp een driepolige stekker.

Al die draden van deze stekkers gaan in een dikke geribbelde kunststof slang en in deze slang naar je motorcomputer en zekeringkast. Bij mijn ACV was door ouderdom (12 jaar) en olie die daar ooit in gekomen was de isolatie van de draden in deze slang hard geworden en gaan brokkelen, de kortsluiting die dit gaf gaf ook allerlei slechte motorloop-problemen. Van onderaf is die slang makkelijk te bereiken (wel even die bak onder je chassis losschroeven) en dan kun je de kabelboom even inspecteren..... als het dat is heb je veel geld bespaard door geen andere computer er in te prikken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door ron.h »

bus is van mei 2000. heb er nu ongeveer 213000 km opzitten en de nodige reparaties hier en daar.ben jammer genoeg wat elect.en mechanisch betreft niet de allerslimste :lach en moet maar uitgaan wat een monteur roept. baal hier wel van want bus rijd op zich goed en wil nog wel ff doorrijden als het mij gegund is groetjes
Bijlagen
DSCF1406.JPG
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door René »

Wat zegt Vagcom met uitlezen, dan weet je al veel meer als "het vermoeden van" Niet om de monteur zwart te maken, maar wel om een juiste diagnose te kunnen stellen.

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door sgsdebruijn »

uit laten lezen door iemand op het forum, geen idee waar je woont zou makkelijk zijn om zo een afspraak te maken met iemand
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ron.h schreef:ik krijg de melding vreemd signaal naar de verstuivers .

neem aan dat dat uit de storingscoderingen kwam
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door ron.h »

codenummer heb ik zo niet bij de hand moet ik ff opzoeken de melding bij de behorende code was vreemd signaal naar de verstuivers.. ik woon overigens tussen eindhoven en weert

bovendien maak ik geen monteur zwart, tegendeel. feit is alleen dat bus nu al 3x bij een garage geweest is storing niet verholpen is met materiaal en werkloon ondertussen 1200e armer ben en uitgaande van de mogelijkheden die aangegeven zijn die oorzaak zouden kunnen zijn na probeer te gaan.
Aangezien er hier toch meer mensen staan met een bus kan ik me voorstellen dat er evt iemand een soortgelijk probleem kent of een remedie weet? :bonk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ron.h schreef:codenummer heb ik zo niet bij de hand moet ik ff opzoeken de melding bij de behorende code was vreemd signaal naar de verstuivers..
Dat kan dus niet want er GAAT geen signaal NAAR de verstuivers, de verstuivers werken door de drukopbouw in de leiding, volledig mechanisch dus. het enige signaal bij de verstuivers is het naaldlichthoogte signaal dat VANAF de verstuiver met de sensor NAAR de motorcomputer gaat. en geloof me die fout komt NIET uit je computer, 90% zeker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door Multivan Generation »

@ Ron,
ik had je zowat een half jaar terug al aangeboden dat ik nog een goede 4de verstuiver heb,
met de verstuivernaald hoogte sensor die 100% goed is..

Nu heb je nog steeds het probleem.
Ultrasoon reinigen helpt niet tegen een elektronische storing.
Waarschijnlijk is je weerstand te hoog.

Meet de weerstand eens tussen de 2 polen, boven de 120 Ohm is reden tot vervanging..

Kijk even je eigen topic van een aantal maanden terug er nog eens op na,
daarin had ik een plaatje geplaatst waar je moet meten..

En ja, die goede 4de verstuiver is nog steeds te koop.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: regelaparaat uitwisselen

Bericht door ron.h »

you got mail :zwaai
Multivan Generation schreef:@ Ron,
ik had je zowat een half jaar terug al aangeboden dat ik nog een goede 4de verstuiver heb,
met de verstuivernaald hoogte sensor die 100% goed is..

Nu heb je nog steeds het probleem.
Ultrasoon reinigen helpt niet tegen een elektronische storing.
Waarschijnlijk is je weerstand te hoog.

Meet de weerstand eens tussen de 2 polen, boven de 120 Ohm is reden tot vervanging..

Kijk even je eigen topic van een aantal maanden terug er nog eens op na,
daarin had ik een plaatje geplaatst waar je moet meten..

En ja, die goede 4de verstuiver is nog steeds te koop.. :knipoog
Plaats reactie