Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
regelaparaat uitwisselen
regelaparaat uitwisselen
hoi regelaparaat van een 102 pk is dat te plaatsen als vervanging van een 88pk ?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: regelaparaat uitwisselen
Volgens mij is geen enkel regelapparaat zomaar uit te wisselen (ook niet tussen 2 102 pk's) omdat de startblokkering in de motorcomputer zit.........................................
verder denk ik dat een 88pk computer anders is dan een 102 pk, stekker zou anders kunnen zijn, en de 102pk heeft die sensor in de intercooler die anders zou kunnen zijn
verder denk ik dat een 88pk computer anders is dan een 102 pk, stekker zou anders kunnen zijn, en de 102pk heeft die sensor in de intercooler die anders zou kunnen zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: regelaparaat uitwisselen
wat ik begrepen heb zou met inlog een regelaparaat binnen 15 minuten ingelezen zijn en de startblokering eraf zijn? teminste vertelde mij een monteur ben zelf nogal mechanisch blont
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: regelaparaat uitwisselen
weet niet of VAGcom ook de startblokkering kan omprogrammeren, de dealer kan dat wel, bij navraag zegt iedereen dat je de startblokkering niet kan uitschakelen (schijnt overigens wel te kunnen)
maar je vraag leek meer alsof het voor een test (ter diagnose) ging..... dat is dan weer riskant... als je motorstuurapparaat kapot is, waardoor dan, is die oorzaak er nog steeds, en zoja, mol je dan niet gelijk de nieuwe.
Waarom wil je wisselen? als tunigsvariant? dan kun je beter chippen de 102pk heeft andere verstuivers en stuurt DUS ook de brandstofpomp aan op die verstuivers, als ie dan ineens de 88pk verstuivers er aan heeft hangen zal ie daar niet beter van lopen
maar je vraag leek meer alsof het voor een test (ter diagnose) ging..... dat is dan weer riskant... als je motorstuurapparaat kapot is, waardoor dan, is die oorzaak er nog steeds, en zoja, mol je dan niet gelijk de nieuwe.
Waarom wil je wisselen? als tunigsvariant? dan kun je beter chippen de 102pk heeft andere verstuivers en stuurt DUS ook de brandstofpomp aan op die verstuivers, als ie dan ineens de 88pk verstuivers er aan heeft hangen zal ie daar niet beter van lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: regelaparaat uitwisselen
ik krijg de melding vreemd signaal naar de verstuivers die zijn ultrasoon gereinigd en de electr vervangen 40.000 km geleden. bus rijd op zich lekker totdat die toeren moet maken begint dan vaker over te slaan.zeker op de snelweg verdomd irritant. kreeg een tip ivm regelaparaat en zag op ebay.de een paar modelen staan ben aan het kijken stapgewijs waar het probleem kan zitten zonder dat het mij al te veel in de kosten gaat jagen.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: regelaparaat uitwisselen
ik zou nou niet direct met een regelapparaat (vaak toch 200+ eurotjes) gaan proberen om te beginnen....
hoe oud en hoeveel km is je bus?
de motorcomputer geeft geen signaal naar de verstuivers, er is één verstuiver met een naald-lichthoogte sensor (en die gaan vaker stuk bij de 88pk verstuivers) die geeft wel info aan het regelapparaat.
De draad van die verstuiver loopt achter de pomp langs naar de onderkant van het blok, daar zit een metalen beugeltje met een aantal stekkers
-5 polige stekker voor de gloeistiften, die ene van de naaldlichthoogte sensor en een meerpolige stekker van de inspuitpomp. Vlak erbij zit op de pomp een driepolige stekker.
Al die draden van deze stekkers gaan in een dikke geribbelde kunststof slang en in deze slang naar je motorcomputer en zekeringkast. Bij mijn ACV was door ouderdom (12 jaar) en olie die daar ooit in gekomen was de isolatie van de draden in deze slang hard geworden en gaan brokkelen, de kortsluiting die dit gaf gaf ook allerlei slechte motorloop-problemen. Van onderaf is die slang makkelijk te bereiken (wel even die bak onder je chassis losschroeven) en dan kun je de kabelboom even inspecteren..... als het dat is heb je veel geld bespaard door geen andere computer er in te prikken
hoe oud en hoeveel km is je bus?
de motorcomputer geeft geen signaal naar de verstuivers, er is één verstuiver met een naald-lichthoogte sensor (en die gaan vaker stuk bij de 88pk verstuivers) die geeft wel info aan het regelapparaat.
De draad van die verstuiver loopt achter de pomp langs naar de onderkant van het blok, daar zit een metalen beugeltje met een aantal stekkers
-5 polige stekker voor de gloeistiften, die ene van de naaldlichthoogte sensor en een meerpolige stekker van de inspuitpomp. Vlak erbij zit op de pomp een driepolige stekker.
Al die draden van deze stekkers gaan in een dikke geribbelde kunststof slang en in deze slang naar je motorcomputer en zekeringkast. Bij mijn ACV was door ouderdom (12 jaar) en olie die daar ooit in gekomen was de isolatie van de draden in deze slang hard geworden en gaan brokkelen, de kortsluiting die dit gaf gaf ook allerlei slechte motorloop-problemen. Van onderaf is die slang makkelijk te bereiken (wel even die bak onder je chassis losschroeven) en dan kun je de kabelboom even inspecteren..... als het dat is heb je veel geld bespaard door geen andere computer er in te prikken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: regelaparaat uitwisselen
bus is van mei 2000. heb er nu ongeveer 213000 km opzitten en de nodige reparaties hier en daar.ben jammer genoeg wat elect.en mechanisch betreft niet de allerslimste en moet maar uitgaan wat een monteur roept. baal hier wel van want bus rijd op zich goed en wil nog wel ff doorrijden als het mij gegund is groetjes
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: regelaparaat uitwisselen
Wat zegt Vagcom met uitlezen, dan weet je al veel meer als "het vermoeden van" Niet om de monteur zwart te maken, maar wel om een juiste diagnose te kunnen stellen.
René
René
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: regelaparaat uitwisselen
uit laten lezen door iemand op het forum, geen idee waar je woont zou makkelijk zijn om zo een afspraak te maken met iemand
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: regelaparaat uitwisselen
ron.h schreef:ik krijg de melding vreemd signaal naar de verstuivers .
neem aan dat dat uit de storingscoderingen kwam
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: regelaparaat uitwisselen
codenummer heb ik zo niet bij de hand moet ik ff opzoeken de melding bij de behorende code was vreemd signaal naar de verstuivers.. ik woon overigens tussen eindhoven en weert
bovendien maak ik geen monteur zwart, tegendeel. feit is alleen dat bus nu al 3x bij een garage geweest is storing niet verholpen is met materiaal en werkloon ondertussen 1200e armer ben en uitgaande van de mogelijkheden die aangegeven zijn die oorzaak zouden kunnen zijn na probeer te gaan.
Aangezien er hier toch meer mensen staan met een bus kan ik me voorstellen dat er evt iemand een soortgelijk probleem kent of een remedie weet?
bovendien maak ik geen monteur zwart, tegendeel. feit is alleen dat bus nu al 3x bij een garage geweest is storing niet verholpen is met materiaal en werkloon ondertussen 1200e armer ben en uitgaande van de mogelijkheden die aangegeven zijn die oorzaak zouden kunnen zijn na probeer te gaan.
Aangezien er hier toch meer mensen staan met een bus kan ik me voorstellen dat er evt iemand een soortgelijk probleem kent of een remedie weet?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: regelaparaat uitwisselen
Dat kan dus niet want er GAAT geen signaal NAAR de verstuivers, de verstuivers werken door de drukopbouw in de leiding, volledig mechanisch dus. het enige signaal bij de verstuivers is het naaldlichthoogte signaal dat VANAF de verstuiver met de sensor NAAR de motorcomputer gaat. en geloof me die fout komt NIET uit je computer, 90% zekerron.h schreef:codenummer heb ik zo niet bij de hand moet ik ff opzoeken de melding bij de behorende code was vreemd signaal naar de verstuivers..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: regelaparaat uitwisselen
@ Ron,
ik had je zowat een half jaar terug al aangeboden dat ik nog een goede 4de verstuiver heb,
met de verstuivernaald hoogte sensor die 100% goed is..
Nu heb je nog steeds het probleem.
Ultrasoon reinigen helpt niet tegen een elektronische storing.
Waarschijnlijk is je weerstand te hoog.
Meet de weerstand eens tussen de 2 polen, boven de 120 Ohm is reden tot vervanging..
Kijk even je eigen topic van een aantal maanden terug er nog eens op na,
daarin had ik een plaatje geplaatst waar je moet meten..
En ja, die goede 4de verstuiver is nog steeds te koop..
ik had je zowat een half jaar terug al aangeboden dat ik nog een goede 4de verstuiver heb,
met de verstuivernaald hoogte sensor die 100% goed is..
Nu heb je nog steeds het probleem.
Ultrasoon reinigen helpt niet tegen een elektronische storing.
Waarschijnlijk is je weerstand te hoog.
Meet de weerstand eens tussen de 2 polen, boven de 120 Ohm is reden tot vervanging..
Kijk even je eigen topic van een aantal maanden terug er nog eens op na,
daarin had ik een plaatje geplaatst waar je moet meten..
En ja, die goede 4de verstuiver is nog steeds te koop..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: regelaparaat uitwisselen
you got mail
Multivan Generation schreef:@ Ron,
ik had je zowat een half jaar terug al aangeboden dat ik nog een goede 4de verstuiver heb,
met de verstuivernaald hoogte sensor die 100% goed is..
Nu heb je nog steeds het probleem.
Ultrasoon reinigen helpt niet tegen een elektronische storing.
Waarschijnlijk is je weerstand te hoog.
Meet de weerstand eens tussen de 2 polen, boven de 120 Ohm is reden tot vervanging..
Kijk even je eigen topic van een aantal maanden terug er nog eens op na,
daarin had ik een plaatje geplaatst waar je moet meten..
En ja, die goede 4de verstuiver is nog steeds te koop..