Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

timing

vragen over de T4
Plaats reactie
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

timing

Bericht door TRANSPRTER »

als je de timing vervroegt van de diesel pomp.ga je sneler op toeren zijn
maar kan het dat hij dan meer moeite geeft voor over de 3000toeren te gaan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan zou je de toerenafhankelijke timing aan moeten passen....

eigenlijk moet je daar gewoon vanaf blijven, je wint er weinig mee
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: timing

Bericht door rick_k »

Behalve dan dat je de zuigerbeweging tegen ga werken en ervoor zorg dat omdat er te weinig compressie is, alle brandstof in 1 klap verbrand waardoor de zuiger weer lekker op zijn bast krijgt.

Nergens aan komen als je geen meetapparatuur hebt of verstand van hoe je een diesel het best af kunt stellen. Je maak veel sneller iets stuk dan dat je vermogen wint.

mvg Rick
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: timing

Bericht door TRANSPRTER »

heb je met en 2400d en meettoestel nodig.
ik had de timing erzet.want als ik de pomp zet hoe het normaal beschreven staat ,hoor je de harde diesel slag.en dat vind ik niet zo mooi
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: timing

Bericht door rick_k »

Gaat er niet om wat je mooi vind, gaat erom dat die motor niet stuk loopt. En om te timen heb je een meetklok nodig ja.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing

Bericht door Roger B. (11)61 »

even aangenomen dat VW bij de 2,4 niet veel afwijkt van veel andere VW diesels is het mogelijk een van de riemwielen te draaien op de as en zo de timing te verstellen (anders kun je de pomp verdraaien in de ophangbeugel)

bij het vervangen van de distributie moet je de timing dus opnieuw afstellen, simpelweg de riem vervangen en de riemwielen allemaal op het merkje zetten is niet voldoende.

De timing kan dat iets te vroeg danwel iets te laat staan.

Om de timing af te stellen zet je een meetklokje in de pomp (meestal in het gat van de centrale bout tussen de inspuitleidingen) en dan moet je een bepaalde procedure volgen met BDP van het pompzuigertje en dan een bepaalde afstand ervoor of erna, weet niet meer exact hoe het zit. DAN heb je de timing goed afgesteld.

Ga je op de gok wat er aan draaien kun je je motor helemaal aan gort helpen in weinig kilometers.

Als ie na de distributiewissel niet lekker klinkt hebben ze de timing niet of niet goed afgesteld.

erg veel kun je niet afwijken van het ideale punt, dus op die manier meer vermogen uit je motor halen is peanuts winnen met grote risico's
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: timing

Bericht door Paulus »

2mm voor bdp voor 2400D met meetklok,en zoals Roger zei kun je het snelste de nokkenaspoelie verdraaien en niet de pomp. :yes

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: timing

Bericht door TRANSPRTER »

ok. ik laat ze afstellen van waar mijn cillinderkop van daan komt.dan ben ik zeker
Plaats reactie