Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hefdak kopen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

hefdak kopen

Bericht door surfingerik »

Ik hoop binnenkort mijn dubbele cabine er uit te halen en te kunnen beginnen met het bouwen naar camper. Daarbij wil ik beginnen met het plaatsen van een hefdak/pop-up dakje en had aar enkele vragen over.

wat raden jullie aan om te kopen, en zijn verschillende merken en bedrijven en ben er benieuwd naar jullie ervaring.
Ik heb ook naar 2dehands gekeken maar daarbij ben ik toch bang voor lekkage, is mijn angst gegrond of kan ik door goed opletten dit voorkomen?
daarnaast wil ik hem zelf plaatsen (gelukkig krijg ik daar wat hulp bij). Ik denk aan een pop up dakje omdat het goedkoper is, het gaat me namelijk om de eisen, en wat makkelijker te plaatsen is omdat je hem tussen je spanten van het dak kunt plaatsen.

groetjes Erik
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

let er wel op dat je tijdens de verbouwing wellicht niet meer aan de eissen voor grijs kenteken voldoet en dan dus kans op gepeperde naheffingen en boetse kunt verwachten als je alsnog in die staat met je bus aan het verkeer deelneemt.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: hefdak kopen

Bericht door Dirk/970 »

Voor een popup-hefdakje is binnen wjw MacMol 927 een bekend adres.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: hefdak kopen

Bericht door surfingerik »

Ik rij op dit moment geel, vandaar dat we ook snel willen naar het camper tarief. Zover ik weet kan ik er dan gewoon in bouwen en rijden toch??
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door pluuke »

Yep...

Nou, gewoon....wel eerst even een paar dingen regelen. :nuts
Als je nu geel rijdt hoef je in ieder geval geen BPM meer af te dragen, voor zover al van toepassing (bouwjaar).
Is al veel over geschreven, misschien vind je het leuk om mijn verhaal ook eens te lezen.
viewtopic.php?f=2&t=17766&hilit=geloven" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

surfingerik schreef:Ik rij op dit moment geel,
maar ook:
surfingerik schreef:Ik hoop binnenkort mijn dubbele cabine er uit te halen en te kunnen beginnen met het bouwen naar camper.
als je nu geel rijdt, waarom moet de DC er dan uit??

Dat je als particulier geel betaald (volgens mij is het voor een auto die aan de grijs-kenteken regels voldoet iets minder dan volledig tarief, maar voor particulieren wel een behoorlijk stuk meer dan grijs tarief) maar de auto staat op kenteken nog als grijs kenteken (omdat ie dat ooit geweest is en er nog geen herkeuring geweest is en (dus) nog geen (rest)BPM naheffing betaald is) dan moet je auto gewoon aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken blijven voldoen zoals hij op kenteken staat.

Let daar even goed op en controleer dat vooraf, voordat je een overijverige douanier of belastingdienst-medewerker tegenkomt en een forse boete/naheffing krijgt
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 01 mar 2010, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

precies,
voor geel kenteken betalen,
of als geel kenteken op de papieren staan,
daar zit wel degelijk verschil in..
(eventuele rest-BPM betalen bijvoorbeeld)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mac
Berichten: 766
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: hefdak kopen

Bericht door Mac »

Multivan Generation schreef:precies,
voor geel kenteken betalen,
of als geel kenteken op de papieren staan,
daar zit wel degelijk verschil in..
(eventuele rest-BPM betalen bijvoorbeeld)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kijk even op het kenteken, kun je zo zien of de BPM betaald is, of niet. (bruto BPM)
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: hefdak kopen

Bericht door surfingerik »

dit is wel iets wat ik nouu moeilijk en verwarrend vind. Ik had ook iets gelezen dat het ook te maken heeft met uit welk jaar je bus komt. Als hij voor juni 2005 komt hoe je niet te betalen. Klopt dat of haal ik nu weer dingen door elkaar?

op mijn kentekenbewijs staat bruto bpm 000.000 euro
betekend dat dat er niks is afgelost ofdat alles is afgelost? en moet ik als de cabine er uit is hem opnieuw laten keuren door de rdw?
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

surfingerik schreef:dit is wel iets wat ik nouu moeilijk en verwarrend vind. Ik had ook iets gelezen dat het ook te maken heeft met uit welk jaar je bus komt. Als hij voor juni 2005 komt hoe je niet te betalen. Klopt dat of haal ik nu weer dingen door elkaar?

op mijn kentekenbewijs staat bruto bpm 000.000 euro
betekend dat dat er niks is afgelost ofdat alles is afgelost? en moet ik als de cabine er uit is hem opnieuw laten keuren door de rdw?
Als je 0,00 bij BPM op het kenteken hebt staan is er GEEN BPM afgedragen voor je bus en mag je er dus alleen mee aan het verkeer deelnemen als ie voldoet aan de regels voor inrichting van grijs kenteken voertuigen. Waarschijnlijk staat jouw auto als DC op kenteken en striktgenomen moet ie dan ook een DC erin hebben die op de juiste manier op de juiste plek gemonteerd is.
Is dat bij een controle niet het geval loop je kans of naheffing en boete (aardige bedragen)

ELKE auto die niet voldoet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken moet BPM afgedragen hebben ongeacht het bouwjaar, het is wel zo dat er ooit een keer 0% BPM over was als een auto 100 maanden oud was. Tegenwoordig blijf je minimaal 10% BPM bedrag over houden, ongeacht hoe oud de auto is. Welk percentage bij welke leeftijd nog te betalen is kun je vast op de site van de belastingdienst terug vinden.

Voor 2005 werd er geen BPM geheven op grijs kenteken voertuigen, NA 2005 wel en kon je als BTW-plichtig ondernemer de BPM terugvorderen op je BTW aangifte, later is dat weer gewijzigd omdat je als ondernemer anders eerst dat BPM bedrag moest voorschieten tot je aangifte verwerkt was .

Als je de auto ombouwt naar camper moet ie sowieso opnieuw gekeurd worden (ook als je geen DC had)
Ik zou niet voor elke wijziging opnieuw keuren, kost klauwen met geld.

De vraag of je tijdens de ombouw van een grijs kenteken auto naar camper ermee mag rijden terwijl ie niet meer aan de grijs inrichtingseisen voldoet kun je beter bij de douane en belastingdienst navragen DIE delen de bekeuringen uit en hebben geen snars te maken met de RDW (als een camper voor de RDW gekeurd is als camper is het nog steeds mogelijk dat je voor de belastingdienst niet voor 25% tarief in aanmerking komt omdat hun eisen niet 100% gelijk zijn aan die van de RDW)

Ongeacht de leeftijd van de auto moet je tegenwoordig volgens mij minimaal 10% van het originele BPM bedrag betalen (wellicht dat auto's van 25jaar en ouder daar nog buiten vallen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: hefdak kopen

Bericht door surfingerik »

Ik blijf het lastig vinden al is het nu wel een stukje duidelijker.
heb ook met de belastingdienst gebeld en toen was ik even helemaal de weg kwijt. Maar goed uiteindelijk kreeg ik deze link waarbij je kan berekenen en de toelichtingen erbij en die zijn een stuk duidelijker.
http://www.belastingdienst.nl/download/807.html

volgens mij berekening moet ik ongveer 550 euries neerleggen bij de keuring. Ik heb mijn netto catalogus prijs geschat op 17.000. Klopt dat ongeveer? Ik ga er in ieder geval van uit dat ze nog wel een aantal dingen vinden wardoor ik toch meer geld kwijt ben dan ik dacht. kan het alleen maar meevallen.
Maar goed aan de andere kant, eerst maar eens bouwen :lach
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

bij PON kun je zo de netto cataloguswaarde van je auto van destijds aanvragen en dan kun je zelf de rest-BPM uitrekenen.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
paul b
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:24

Re: hefdak kopen

Bericht door paul b »

Tip: destijds heb ik mijn hefdak van de fa. SCA laten inbouwen bij de fa ELVEE Zwerfauto te Vichte, Belgie. met garantie ! ( luc Verfaille, ter Beke 14 te Vichte 003256778226)
SCA is een beetje de tegenhanger van westfalia, en biedt een compleet en stevig hefdak mét opklapbed waarop een redelijk dikke matras kan liggen !!. Ik ben er zeer tevreden mee, en de inbouwprijs was aanzienlijk goedkoper dan in Nederland / westfalia !
Bovendien heb ik het dak aan de voorzijde laten scharnieren (je kunt de auto mooi tegen de wind in parkeren en wel zo veilig met wegrijden...
BPM : deze moet afhankelijk van het bouwjaar worden bijbetaald over de complete auto, dus ook mét de camperinrichting én hefdak ! Daarom kunnen dureinrichtingen, die niet relevant zijn voor de camper-eisen, ook later worden ingebouwd !
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Had het niet anders verwacht.....

zoals ik al zei, als je tijdens de ombouw niet voldoet aan de inrichtingseissen van het grijze kenteken (geldt ook voor partikulier gebruik) mag je niet aan het verkeer deelnemen, doe je dat wel loop je kans op boetes en naheffingen (en dat wordt berekend over de gehele periode dat het voertuig op jouw naar geregistreerd staat, dus niet alleen over de ombouwperiode)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

en met "aan het verkeer deelnemen" behoort ook dat de auto op de openbare weg staat,
zonder er mee te rijden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie