Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reinigen klepstoters (met MP3)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door califloor »

Op het form gezocht en een artikel gevonden dat het beste mijn probleem opschrijft viewtopic.php?f=2&t=4829&hilit=klepstoter" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb sinds februari een TDI ACV 250.000 (daarvoor een AAB). Als ik mijn rem een paar keer flink indruk dan blijft het tikken, dus vacuümpomp waarschijnlijk uitgesloten. Bij VW-T4 monteur geweest en laten luisteren (ook via de olievuldop), deze kwam ook tot de conclusie dat het een klepstoter zou kunnen zijn. Zijn advies was: Olie verversen met kwaliteitolie en een klepreiniger toevoegen. Nu is mijn olie een paar honderd KM geleden vervangen, dus ik overweeg om alleen iets van die reiniger toe te voegen, maar ik heb wel een paar vragen:

1- Wat adviseren jullie voor wat betreft de 'klepstoterreiniger' weten jullie een exact merk of iets dergelijks (wings, forte wordt hier voor genoemd) hoe heet het precies?
2- Mijn EGR klep is nog niet gesloten (nog geen tijd gehad), dus er komt veel van de bekende zwarte drap via de inlaat binnen, hoewel de inlaat niet in verbinding staat met het oliecircuit, zou dit een oorzaak kunnen zijn voor vervuiling, met als gevolg tikkende klepstoters?
3- OP het forum wordt gesproken over het toevoegen van een liter ATF, wat is ATF? Waar kun je dat kopen?

Nou weer een hele bubs vragen van een amateur, ik ben benieuwd, alvast bedankt :zwaai
Laatst gewijzigd door califloor op 10 apr 2010, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door rick_k »

ATF is Automatic Transmission Fluid. Gebruik je in je stuurbekrachtigingspomp. Is eigenlijk een soort hydro olie. Ikzelf zou deze methode pas als laatste gebruiken.

Je kunt inderdaad eerst eens een reiniger gebruiken van Forte of iets anders, als het maar voor hydraulische klepstoters is.

Je EGR heeft er weinig mee van doen. Je klepstoters zitten in de kop zelf en staan niet in verbinding met je inlaat of uitlaatspruitstuk.

mvg Rick
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door gait »

forte motor flush werkt goed. Het is wel belangrijk dat je hierna de juiste olie er in doet, anders heeft het allemaal niet zoveel nut. Je zou er nog een oil fortifier aan toe kunnen voegen voor het verbeteren van de olie eigenschappen, maar dit is niet perse nodig. Forte is niet in de reguliere automaterialenzaak te koop, maar wel bij garages die er mee werken.
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door Paulus »

Klinkt raar maar werkt vaak wel,motor op temperatuur brengen en in de vier of vijf een minuut of 5 volgas rijden.Als ik bij auto's met deze km stand olie ververs(niks mis met km stand,begrijp me niet verkeerd 4 ton is geen uitzondering)vul ik het oliefiter voor het monteren met olie.Mocht dit niet werken,kun je altijd nog een additief overwegen.


Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door califloor »

Ik ben al wat wijzer geworden, bedankt tot zover! Maar... ik ben er nog niet

Op de website van forte zie ik dat er een drietal producten beschikbaar zijn: http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle bij 'Top end Treadment' http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
wordt gesproken over het reinigen van de klepstoters...

Citaat:
Wij adviseren gebruik van Forté Top End Treatment voor alle motoren die gevoelig zijn voor klepverkleving of tikken van hydraulische klepstoters, ongeacht de kilometerstand.

Ik denk dat ik dit moet zien te pakken te krijgen... :toppie

Wat er niet bij staat is hoe je het moet gebruiken, bij 'Forte motor Flush' staat dat je het moet gebruiken bij je oude olie en daarna verversen. Het lijkt mij voor de hand liggen dat je dit ook moet doen met de 'Forté Top End Treatment'
Wat denken jullie?


Hoeveel KM mag/moet je met deze toevoeging blijven rond rijden? Iemand een idee?
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door stijnh »

tikkende klepstoters => vervangen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door gait »

Als je het plaatje compleet wil doen moet je eerst spoelen, dan nieuwe olie erin met toevoeging.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door Roger B. (11)61 »

tikken kan zoveel meer dan klepstoters zijn....

hoor je het tikken alleen of minder of meer met warme of koude motor?

klepstoters die tikken kunnen vervuild zijn, maar ook versleten. vervuilde stoters kun je misschien nog even reviven met een flushmiddel... maar dat zijn maar tijdelijke oplossingen.
Enige afdoende oplossing is vervangen.

op ebay staan ze al voor 50 euro de set (van 10) ook voor pakweg 100 euro de set worden ze aangeboden. bij de dealer zijn ze iets duurder.

bij de distributiewissel is het niet veel extra werk ze meteen mee te vervangen.


tikken van klepstoters kan niet direct veel kwaad in het algemeen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door califloor »

Roger: Als de motor koud, bij het starten hoor ik het niet, als ik even een paar km heb gereden is het weer duidelijk hoorbaar.

Daarnaast heb ik de indruk dat het slecht één zelfde tik is. Het reageert (uiteraard) direct op gasgeven, dan gaat het sneller. Je zou dus kunnen zeggen dat het slechts één klepstoter is. Kan dat?

Je zou dan toch denken aan de vacuümpomp maar door de rem flink in te drukken of te pompen verandert er niets..... en dat brengt mij toch weer terug bij de klepstoters.... Het geluid is echt via de olievuldop nog veel beter hoorbaar...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet allemaal zo eenvoudig te stellen.

bij stationair toerental, 800 rpm, zou een specifieke stoter 400 keer per minuut (elke tweede omwenteling) tikken...... lijkt me stug dat je kunt horen hoeveel er tikken.

Doorgaans tikken verontreinigde stoters bij dikke olie meer dan bij dunne (dus koud zou eht erger zijn dan warm)


Als je een beetje gas geeft veranderd het....en als je langzaam gas bij geeft tot pakweg 2000 rpm (in de neutraal, stilstaand) dan loopt het tikken mee op. Als je dan ineens het gaspedaal loslaat, is het dan direct minder, of daalt het met het toerental?

tikken kan zoals gezegd van veel meer dingen komen dan alleen de klepstoters, en ook ook het harder horen met oliedop eraf zegt alleen dat het vanuit de motor komt.

drijfstang lagers en verstuivers zouden ook nog oorzaak kunnen zijn......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:tikkende klepstoters => vervangen

Volledig mee akkoord ! De motorspoelingen e.d. zijn meestal maar tijdelijke lapmiddelen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door califloor »

Roger:
je brengt mij aan het twijfelen of het wel de klepstoters zijn. Ik heb stellig de indruk dat ik voortdurend één zelfde tik hoor, één klepstoter, en geen getik van 10 klepstoters. Misschien moet ik er even een MP3tje van maken :muur
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is gewoon lastig te lokaliseren op het gehoor, en in mijn ogen niet te horen of het één of meerdere klepstoters zijn, zoals gezegd ...400 keer per minuut bij stationair wordt zo'n klepstoter ingedrukt (800 rpm)

Een MP# is leuk, maar ook bijna niet te beoordelen (luisterd nog lastiger als dat je naast de auto staat)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door gait »

al opgelost/diagnose gesteld?
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Reinigen klepstoters

Bericht door califloor »

Ik heb nog geen stappen ondernomen omdat ik geen bevestiging vind dat het werkelijk de klepstoters zijn. De tik dit ik hoor lijkt op een tik van één onderdeel en dat brengt mij aan het twijfelen. Dit in tegenstelling tot de mening van een VW deskundige die ik er naar heb laten luisteren....
Plaats reactie