Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

luchtfilter vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

luchtfilter vervangen

Bericht door Reny »

Ik heb van Peter een mooie verse luchtfilter gekregen en dacht die vandaag eens te vervangen.

Eerst het interieurfilterhuis losgehaald (drie klemmetjes), mouwen omhoog gestroopt en toen.......... toen zat het vast :muur

Ik heb een rond filterhuis (site van Peter al bekeken maar dat is een vierkante), bovenin 1 klemmetje losgehaald. Volgens de pictogrammen moet ik nu aan de voorzijde een een hard plastic iets naar beneden duwen en dan met de greep op het filterhuis deze eraf kunnen halen.
Als ik duw komt het filterhuis wel los aan de bovenkant maar eraf gaat hij niet. Ik heb rondom gevoeld of ik nog iets moet loshalen maar niets kunnen vinden. Hij klemt aan de onderzijde. Ben ik iets vergeten??

Het is waarschijnlijk zo simpel dat het niet in een werkplaatshandboek staat :muur :bonk
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: luchtfilter vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Het oude lucht filterhuis heb ik helaas geen ervaring mee..

Maar vond wel dit voor je:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Luftfilter#Bis_MJ1995 :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: luchtfilter vervangen

Bericht door Reny »

Dank je wel :toppie

Ik moet die T4 wiki vaker gebruiken :muur (ondanks dat mijn Duits niet zo geweldig is helpen de foto's :jumpklap )
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: luchtfilter vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Is het gelukt?

Er staat wel bij dat er verwondingsgevaar kan zijn,
dus doe een paar handschoenen aan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: luchtfilter vervangen

Bericht door odorf »

Hi Reny,

Ik heb hier de eerste keer ook mee zitten tobben.
eeeuh hoe leg je dat simpel uit ...
(het plaatje van T4 wiki heb ik even 'geleend')

Het makkelijkste werkt het als je met links de handgreep op het filter vasthoudt en met je rechterhand de zwarte handgreep aan de voorzijde bij de gele pijl een cm of 5 krachtig recht naar beneden duwt. Het filterhuis zelf blijft dan nog op z'n plaats maar alleen de vergrendeling klikt naar beneden. Daarna kun je het metalen klemmetje loshalen en het filterhuis van voren naar beneden kantelen en van achteren (kant dashboard) omhoog eruit kantelen.

Ik heb hem toevallig vandaag er weer uitgehaald en inderdaad zonder handschoen m'n velletje van m'n duim erafgeschaafd. Je moet namelijk best wat kracht zetten op de vergrendelbeugel vooraan en deze schiet ineens los. En dan schaaft je hand langs de metalen voorrand bij de koplampen.
Dus goede tip Peter :klappen

Voor het terugplaatsen eerst het filter in omgekeerde volgorde terugzetten (voorkant eerst schuin erin) gaat niet helemaal soepel door het ruitensproeiertankje, beetje rommelen dan de open kant in de aansluiting, metalen klemmetje vast. Daarna de beugel bij de koplamp weer omhoog trekken totdat hij weer vergrendeld.

Hopelijk heb je hier ook iets aan.

Groeten,
Odorf
Bijlagen
300px-Motor_Luftfilter_Wechsel_Luftfilterkasten_Verriegelung_1991.jpg
300px-Motor_Luftfilter_Wechsel_Luftfilterkasten_Verriegelung_1991.jpg (36.09 KiB) 2157 keer bekeken
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: luchtfilter vervangen

Bericht door Reny »

Jaaaaaaaaaaaaaaaa het is gelukt, gewoon even wat brute kracht gezet :knipoog
Die hendel aan de voorkant moest dus even wat dieper ingedrukt worden.
Daarna was het een piece of cake.

Zo te zien was het luchtfilter al een tijdje niet verwisseld, was behoorlijk zwart, ik denk dat daarom de hendel wat lastig ging :lach
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: luchtfilter vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@ Reny,
:yes :yes :toppie




(maar na die crisisoefening van afgelopen week op Amsterdam CS had ik ook wel verwacht dat je even stoom wilde afblazen) :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: luchtfilter vervangen

Bericht door Reny »

Heb me heerlijk kunnen uitleven :jumpklap

Maar die oefening was gelukkig alleen van de politie :knipoog
fotogalerij 1120
Plaats reactie