Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurvraag

vragen over de T4
Plaats reactie
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Stuurvraag

Bericht door ossie38 »

hallo beste T4 rijders,

Ik heb een probleem die al bijna een jaar afspeelt. Het lijkt alsof ik speling heb in mijn stuur als ik op het snelweg zit. Boven de 130 is het moeilijk om de auto op de weg te houden. Nu is er bij stilstand niets te voelen. Ik heb al de stuurstangen en stuurstangkogels vervangen + balancering + uitlijnen. Als ik boven 130 km/h kom dan heb ik een zeer lichte stuur. Als ik de stuur recht houdt voel ik dat er steeds druk is naar links en dan weer naar rechts. De stuur is gewoon heel erg licht en blijft trekken. Al drie keer laten uitlijnen en 3 keer was get gewoon goed. Stuur blijft recht maar is zeer licht.

Waar kan dit aan liggen. Ik zit hier al een jaar mee te kl...n en wordt er onderhand ziek van. Handenvol met geld weg en probleem niet opgelost. Ik heb zelfs een tijdje overwogen om die hele bus te verkopen. :bonk

Gaat om een bj 2000 111 kw
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Hoi Ossie, ik denk dat je bus perfect uitgelijnd is en dat hij wat zoekerig wordt bij hoge snelheden en vooral bij spoorvorming. Ietsje toespoor zal mischien helpen. Ik heb het ook meegemaakt bij diverse Transhits (eh Transits) en nu Ducato.
Groetjes Egbert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

misschien is de bandenspanning niet helemaal juist ingesteld?
Daardoor kan je auto ook wat zoekerig aanvoelen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Bericht door ossie38 »

Wat bedoel je met ietsje toespoor?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Heb je al eens naar je pomp van je stuurbekrachtiging laten kijken?
de bekrachtiging hoort af te nemen naarmate de snelheid toe neemt gebeurt dit niet en hij bekrachtigd bij 130 p/u net als bij 50 p/u heb je ook het gevoel dat je "zweeft" en "dweilt". :groteogen
Succes,
Groet, Oskar.
aernout

Bericht door aernout »

toespoor : wielen iets naar mekaar toe laten staan......

als ie PERFECT spoort kan ik me voorstellen dat ie gaat dweilen.
als ie iets de wielen naar elkaar toe heeft staan wil het linker wiel naar rechts en het rechter wiel maar links, hierdoor drukkken de beide wielen de wagen rechtdoor, zeg maar.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik heb enige tijd geleden mijn banden vervangen.
Voorheen ook zoekerig, zweverig bij 120 en hoger. Weet de naam van de oude banden niet meer. Na bandenwissel zonder problemen 140. Er liggen nu Vanco's onder. Bus is van 1992. 2.4 diesel.

groet,
Herman744
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Banden, ja, dat kan het probleem zijn.
Een vriend van mij heeft een jaar of 5 terug binnen een maand twee klapbanden gehad, allebei voor, eerst de ene kant, toen de andere.
Beide gevallen zonder schade tot stilstand gekomen, ook omdat hij niet erg hard reed.
En dát lag hem dus aan het zweverige gedrag als hij harder reed als 120.
Door de klapbanden heeft hij er 4 nieuwe (en betere/duurdere) banden onder laten zetten, en toen ging dat ding in ene 160 zonder ook maar iets zweverigs te vertonen.
Ik weet het merk van die slechte banden niet meer, maar het was iets Chinees.

Dat verhaal van de stuurbekrachtiging zou trouwens ook goed kunnen.
Soms werkten die sensors niet meer.
Heb ik met m'n oude bus met de remdruk begrenzer gehad.
Met een lege bus blokkeerden de achterwielen, ofwel, de bus "dacht" dat hij vol beladen was.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Bericht door ossie38 »

Mannen,

Bedankt voor alle reacties die ik heb gekregen. Ik heb hier echt wel wat aan.

Wat betreft banden denk ik dat ik goed zit. Er liggen 4X Dunlop SP SPORT 2000E banden onder. Rijd al jaren met deze banden en voorheen bij andere busjes geen problemen. kosten: €200,00 per stuk.
Ik denk toch dat het aan de stuurbekreachtigingspomp gaat. Het is inderdaad zo dat de stuur erg gevoelig is. Er zal ermee even langs de garage gaan.

Nogmaals reuze bedankt voor de reacties.

Ossie
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Bericht door Tinus »

Herman744 schreef:Hallo,

Ik heb enige tijd geleden mijn banden vervangen.
Voorheen ook zoekerig, zweverig bij 120 en hoger. Weet de naam van de oude banden niet meer. Na bandenwissel zonder problemen 140. Er liggen nu Vanco's onder. Bus is van 1992. 2.4 diesel.

groet,
Herman744
Hee Herman..
Rijd jou bus '92 140 :ie
De mijne 2.4 '92 (westfalia) komt net op de 130..als ik geluk heb.
Enig idee hoe dat kan?
Tinus
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Bericht door JMJ »

Dat oncontroleerbare bij relatief hogere snelheid had ik in mijn vorige auto, maar dan alleen als ik veel gewicht achterin had. Dit had toen met de stijfheid van de vering te maken. Misschien een goedkope oplossing?

Groetjes, JJ
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Ha Tinus,

Heb geen idee hoe dat komt.
Er liggen trouwens geen Vanco's onder, maar Continental Contrans. Vorig jaar overgenomen van Bas 297.

Vorige week naar Noord-Frankrijk geweest. Verbruik met Avia-diesel 1:13.25. Ook niet gek lijkt me. Bus zelf omgebouwd naar camper met Mac-Moldak.
Is dus ongeveer 10 cm hoger dan normale bus. Gewicht bij camperkeuring 1710 kg.

Groet,
Herman744
Plaats reactie