Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kilometerteller gestopt

vragen over de T4
Plaats reactie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Kilometerteller gestopt

Bericht door gijsplas »

Mijn kilometerteller (Volkswagen Multivan T4 1.9TD bouwjaar 1995) heeft een probleem:
de cijfers van de duizendtallen zijn ca 1 maand geleden blijven hangen tussen de 3 en de 4.
Hierdoor zijn ook de 10-duidentallen en 100-duizendtallen gestopt. Wat nog wel werkt zijn de laatste 3 cijfers (voor de honderd-, tien- en enkele kilometertallen).
Een "handige" zoon van de vorige eigenaresse heeft getracht de boel te repareren, maar het enige wat hem is gelukt is dat de teller nu op ruim 300 duizend staat terwijl dit ruim 200-duizend moet zijn. Dat was geen verkooptruc: ik heb er redelijk veel historie bij gekregen in de vorm van garage rekeningen van de afgelopen ruim 2 jaar en van verschillende garages (daarin zie je een normaal verloop van de KM stand) en ook een 6 maanden oud APK rapport waarop de kilometerstand 204.667 KM is. Tenzij de vorige eigenaresse in de afgelopen 6 maanden ruim 110 duizend kilometer gereden heeft klopt het wel dat de werkelijke stand ergens tussen de 214 en zeg 220 duizend km hoort te zijn.
Nou is het erg lastig dat de KM stand niet verder oploopt want ik wil het nodige onderhoud wel op tijd doen of laten doen.
Bovendien wil ik gewoon dat er een werkende KM teller in zit die de juiste totaat stand aangeeft.
Iemand enig idee of ik hem weer werkend kan krijgen en dan ook nog op ca 220 duizend kan zetten ?
Als er uitgebouwd moet worden (zeer waarschijnlijk wel ?) dan graag ook uitleg hoe ik dat doe.
Afbeelding
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door Multivan Generation »

Hier kun je al wel wat vinden,
over hoe je hem er uit moet halen:

http://multivan.web-log.nl/multivan/200 ... runit.html
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door gijsplas »

De beschrijving is van een wat nieuwer type maar misschien dat ik hem er wel uit ga krijgen.
Maar wat dan, wat ga ik aantreffen aan de achterzijde en zou ik deze teller weer op de juiste stand én aan de praat krijgen denken jullie.
Of kan ik beter op zoek naar een vervangende unit ?

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door Multivan Generation »

@ Jan :ie :politie :politie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door Multivan Generation »

ik bedoelde meer dat de hint/ het aanzetten tot zo iets misschien wel strafbaar kan zijn.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door gijsplas »

Ik geloof dat ik één en ander gemist heb en dat er ook zo hier en daar wat reakties zijn aangepast ?
Achter mijn vraag schuilt, hand op mijn hart, geen slechte bedoeling: ik wil gewoon een werkende kilometerteller en liefst met weer de juiste kilometerstand.
Het eerste is echter het belangrijkst, dat hij weer werkt dus, want zonder oplopende kilometerteller vind ik het verdraaid lastig om bijvoorbeeld te bepalen wanneer welk onderhoud nodig is, wat de totaalkilometerstand van de auto is, wat het verbruik is etc. etc.
Dus daarom nog maar eens de vraag of ik als ik de unit heb verwijderd aan de achterzijde iets kan doen om de meter weer werkend te krijgen en ook liefst weer op de juiste km stand (dus 200 en nog wat duizend km).
Overigens vind ik het gebrek aan een toerenteller toch ook best jammer - is het mogelijk om een andere unit met toerenteller te monteren (en waar wordt de toerenteller dan door aangedreven ?).
Jullie horen het, ik ben een VW bus beginner (en zeker vwb VW niet al te technisch) , maar wel een enthousiast bus rijder - de bus heb ik net een week in mijn bezit en ik wil er nog heeeeel lang van genieten.
Wederom (alvast) bedankt voor het meedenken.
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door gijsplas »

Durf het bijna niet te vragen:
in de hierboven genoemde beschrijving hoeft het stuur er niet af om de teller eruit te halen, maar die is wel van een nieuwer type T4.
Ik krijg de zwarte rand om de teller unit niet tussen stuur en dashboard door - is er een handigheidje voor of lukt het gewoon niet bij een T4 van voor 1996 ?

Merci,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door Multivan Generation »

@ Gijsplas..

Kijk hier eens:
http://www.eldiape.com/comfortmodule/comfortmodule.htm

Misschien lukt het je zo wel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door gijsplas »

Ik heb hem er uitgekregen !
Kostte wat moeite en durf om het lijstwerk tussen dash en stuur door te wringen (je denkt toch dat zoiets dan breekt - en ook : hoe krijg ik het er ooit weer in !), maar het is gelukt.
Het stuur hoefde er dus inderdaad toch niet af.
Helaas kan ik er verder weinig mee. Waarschijnlijk is er toch ergens een tandje gebroken en dat repareren (terwijl ik al geen idee heb hoe ik daar dan weer bij kan komen - die meter moet dan zelf weer open en uit elkaar ?)) zal waarschijnlijk (vrijwel?) niet mogelijk zijn.
Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe tellerunit met km teller waarvan de stand een beetje in de buurt zit van wat het volgens mij moet zijn.
De boel vervangen kan ik nu (dankzij jullie hulp) dus daarvoor heel erg bedankt !
Maar, dat komt later, volgende week eerst maar een weekje naar België en Duitsland - we willen ook dit jaar, voordat de winter invalt, nog even genieten van ons campertje.
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door René »

Ik vermoed dat de tellerunit al een keer open is geweest en dat er iets met de teller geknutseld is. Mogelijk dat bij het terugplaatsen van de metalen pen en waar de getalletjes op draaid niet goed is terug gezet.

Even checken hoe en wat. Anders zelf even de pen eruit tikken en voorzichtig terug plaatsen.

Waar kom je vandaan, wil wel ff kijken voor je

René
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door gijsplas »

Het is in therorie natuurlijk altijd mogelijk dat iemand met de teller heeft gerommeld (of dat geprobeerd heeft) waardoor er iets met de getalletjes gebeurd is, maar het is volgens mij dan wel zo dat sinds dat die getalletjes niet goed staan de meter ook niet meer is opgelopen (stilgestaan heeft dus). En dat klopt dan weer niet met de diverse garage nota's die ik heb (van verschillende, bestaande garagebedrijven) en het APK rapport. Hierop is een volstrekt normaal oplopen van de kilomterstanden te zien, eindigende bij het APK rapport van 6 maanden terug op 204 duizend nog wat.
Of er is in de 6 maanden daarna, tot nu dus, 110 duizend km mee gereden (da's ruim 600 km per dag, 7 dagen per week, da's toch zeker goed voor het Guinness Book ?) of de meter staat ten onrechte op 314 duizend nog wat, wat de oorzaak daarvan ook is.
De bus heb ik nu ca 2 weken en ook dat is echt waar: deze bus is de laatste 2 1/2 jaar van een vrouw van (nu) 68 jaar geweest en het enige wat ze ermee gedaan heeft is een paar keer op en neer naar Spanje gereden en verder plaatselijk gebruikt waar ze woonde.
Enfin, 100% zekerheid hoe het nu exact zit krijg ik waarschijnlijk nooit meer.
Wat ik het belangrijkst vond is dat er een meter in zit die gewoon goed werkt en daarom heb ik gezocht naar een vervangende unit.
Gisteren eentje gevonden op eBay Duitsland en voor een schappelijk bedrag (50 Euro) weten te kopen. Km stand iets hoger dan (wat ik denk) dat het moet zijn maar hij loopt tenminste.
Althans, daar ga ik van uit (ik moet hem natuurlijk nog ontvangen en inbouwen).

René, Multivan Generation, jan2009, allen bedankt voor het reageren en meedenken !

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Kilometerteller gestopt

Bericht door René »

Graag gedaan
Mocht de andere teller geplaatst zijn en werken, dan kun je alsnog een diepgaand onderzoek instellen en kijken waarom de oude radartjes niet meer wilden draaien.

René
Plaats reactie