ik heb een T4 2.5 tdi (rode i ) , hoe gevoelig is het vliegwiel, is er iets wat ik moet weten om deze lang heel te houden,?
het is nog al een dure grap heb ik gehoort, is dit juist,?
heeft een bepaalde rijstijl invloed op het vliegwiel,?
de T4 is op zich een fijne auto, rijd goed en doet het altijd.
is er iemand die hier ervaring mede heeft,???
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppeling/vliegwiel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koppeling/vliegwiel
welkom op het forum, stel je in het voorsteltopic even voor, dat is niet verplicht, maar vinden veel medeweetjewelles wel zo netjes (en soms krijg je daarna meer en sneller antwoord op je vragen)
als je een 2MV bij VW koopt kost dat 750 euro meen ik, voor dat geld zit het er bij een ander al bijna in bij wijze van spreken.
2MV, koppelingsplaat, drukgroep en druklager voor een 102pk van LUK kost op Ebay in Duitsland 620 euro. Bij de koppelingswissel kun je dus overwegen gelijk het vliegwiel mee te vervangen
hoe je het vleigwiel het best lang heel houdt.... heel simpel niet of weinig belasten, niet te laag in toeren, geen abrupte aanrijfkrachtwisselingen geen aahangers of belading, rustig rijden en optrekken/afremmen en nog beter, stil laten staan...........
maar bij gewoon normaal gebruik lijkt me dat een 2MV makkelijk één, misschien wel twee koppelingen mee moet kunnen (120-250 duidend km)
als je een 2MV bij VW koopt kost dat 750 euro meen ik, voor dat geld zit het er bij een ander al bijna in bij wijze van spreken.
2MV, koppelingsplaat, drukgroep en druklager voor een 102pk van LUK kost op Ebay in Duitsland 620 euro. Bij de koppelingswissel kun je dus overwegen gelijk het vliegwiel mee te vervangen
hoe je het vleigwiel het best lang heel houdt.... heel simpel niet of weinig belasten, niet te laag in toeren, geen abrupte aanrijfkrachtwisselingen geen aahangers of belading, rustig rijden en optrekken/afremmen en nog beter, stil laten staan...........
maar bij gewoon normaal gebruik lijkt me dat een 2MV makkelijk één, misschien wel twee koppelingen mee moet kunnen (120-250 duidend km)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: koppeling/vliegwiel
Hoe lang een koppeling mee gaat is idd moeilijk te zeggen, het ligt voornamelijk aan de rijstijl,Roger B. (11)61 schreef: maar bij gewoon normaal gebruik lijkt me dat een 2MV makkelijk één, misschien wel twee koppelingen mee moet kunnen (120-250 duidend km)
en verder ook hoe vaak er een ahw, of zware belading mee wordt vervoerd, en dan ook hoe hiermee wordt weg/gereden.
ik heb nog de eerste koppelingsplaten, en 230.000 km maar de

moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: koppeling/vliegwiel
in de tijd dat ik mijn T4 heb is er al veel vernieuwd,
komplete snaren set incl. waterpomp, looprollen enz. komplete koppeling incl. vliegwiel , om dat het vliegwiel kapot was,
de koppeling is bij de dealer gedaan , deze zijden dat de koppeling / vliegwiel geen probleem zou zijn,!???
maar waarom is het dan een publiek geheim dat de koppeling/vliegwiel bij de Transporter een zwak punt is,???
ik heb geen ervaring met variabele vliegwiel , maar deze zou toch de zwakke schakel zijn .
ik weet maar al te goed dat de levensduur van een koppeling af hangt van de rijstijl in het algemeen, en de wijze van
belasting , maar ik heb div. auto's gereden met 3x de klok rond zonder enige problemen buiten onderhoud,
is er geen ander vliegwiel in te plaatsen,???
komplete snaren set incl. waterpomp, looprollen enz. komplete koppeling incl. vliegwiel , om dat het vliegwiel kapot was,
de koppeling is bij de dealer gedaan , deze zijden dat de koppeling / vliegwiel geen probleem zou zijn,!???
maar waarom is het dan een publiek geheim dat de koppeling/vliegwiel bij de Transporter een zwak punt is,???
ik heb geen ervaring met variabele vliegwiel , maar deze zou toch de zwakke schakel zijn .
ik weet maar al te goed dat de levensduur van een koppeling af hangt van de rijstijl in het algemeen, en de wijze van
belasting , maar ik heb div. auto's gereden met 3x de klok rond zonder enige problemen buiten onderhoud,
is er geen ander vliegwiel in te plaatsen,???
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koppeling/vliegwiel
koppeling is alleen bij de 88pk soms een probleem, meen alleen de laatste bouwjaren. het tweemassavliegwiel (niets variabel aan) is een onderdeel dat ook aan slijtage onderhevig is, afhankelijk van de rijstijl en belasting treedt er wel eens slijtage op waardoor het vervangen moet worden. Ik heb bij 368000 het (inmiddels wel HOOGNODIG aan vervanging toe zijnde) originele 2MV van mijn TDI 102 pk vervangen, bij 325000 was er nog niets merkbaar van een probleem.....mijn T4 102pk had binnen een jaar na aflevering al een ABT chip met 128pk als gevolg
Bij de 150 pk wordt (mede door vaak wat sportiever rijgedrag door het beschikbare vermogen) het vliegwiel extra zwaar belast en zal het wat vaker stuk gaan, maar tegen de 150 á 200 duizend kan het wel mee normaalgesproken
Bij de 150 pk wordt (mede door vaak wat sportiever rijgedrag door het beschikbare vermogen) het vliegwiel extra zwaar belast en zal het wat vaker stuk gaan, maar tegen de 150 á 200 duizend kan het wel mee normaalgesproken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon