Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bijtelling

vragen over de T5
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

bijtelling

Bericht door ozkaynar »

Hoi,

Wie kan mij hiermee helpen?

Als je een multivan van uitvoering hebt dus alleen voor stoelen. Hoef je dan geen bijtelling te betalen omdat het voor goederenvervoer bestemd is?

begrijp ik dit goed? zie website
http://www.burad.nl/nl/actueel/nieuws/b ... news_id=37
mvg,
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: bijtelling

Bericht door Rotor »

Ik maak erop uit.....wil je geen bijtelling hebben, dan mag alleen een bestuurder stoel hebben, en verder geen zitplaatsen.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: bijtelling

Bericht door ozkaynar »

ik maak er juist uit dat dat wel mag
ik citeer "In deze uitspraak is bepaald dat voor een bestelbus met bijrijdersstoel géén bijtelling voor privé-gebruik geldt"
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: bijtelling

Bericht door BigRuud »

Als je een zakelijk gekochte auto/bus meer dan 500 k.m per jaar prive gebruikt moet je gewoon bijtelling betalen.
Of er nou 1, 2 of 10 stoelen in staan. Prive gebruik is prive gebruik. En dan kan je nog wel de duurste mercedes/bmw er bijhebben en zeggen dat je daar prive in rijd, maakt de belastingdienst niks uit. :nuts
Dan nog moet je doormiddel van een k.m registratie aantonen dat je de bus niet prive gebruikt. :ie
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: bijtelling

Bericht door ozkaynar »

dat wist ik al als je prive rijd moet je bijtelling betalen.

Maar lees die uitspraak van de HR nou die zegt:

Volgens de Hoge Raad is de bijtelling niet van toepassing op een bestelauto die door aard en inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen. Een tweede zitplaats in de bestuurderscabine van een bestelauto is dus geen reden meer om de bijtelling wegens privé-gebruik auto toe te passen. In de genoemde uitspraken betrof het twee concrete gevallen bij een bloemisterij en bij een stukadoorsbedrijf.

ik maak hieruit dat je geen ritten administratie hoeft bij te houden.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: bijtelling

Bericht door Rotor »

En dit staat er ook: Hiermee is de strikte uitleg van de fiscus van de eis ‘nagenoeg uitsluitend bestemd voor goederenvervoer’ verworpen. Volgens de Belastingdienst was de bijtelling van toepassing zodra de bestelauto een tweede stoel had.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: bijtelling

Bericht door ozkaynar »

Rotor schreef:En dit staat er ook: Hiermee is de strikte uitleg van de fiscus van de eis ‘nagenoeg uitsluitend bestemd voor goederenvervoer’ verworpen. Volgens de Belastingdienst was de bijtelling van toepassing zodra de bestelauto een tweede stoel had.
Dus de rechter heeft het verworpen wat de belastingdienst als eis stelde aan goederenvervoer. De rechter heeft de fiscus in het ongelijk gesteld wat betreft de eis dat er maar 1 stoel in mag.

wat denken jullie ervan??

interessant jongens?
Laatst gewijzigd door ozkaynar op 29 sep 2010, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: bijtelling

Bericht door BigRuud »

Volgens mij wil jij hem ook prive rijden en dan geen bijtelling te betalen. Of niet? Je kan het proberen, maar die lui (lees belastingdienst :gif :gif ) staan ook bij pretparken, grensovergangen, sportclubs winkels en dergelijke kentekens te fotograferen. :ie

Staat Ozkaynar zijn busje ook op zo'n plek dan vragen ze jouw k.m registratie op en moet jij uitleggen waarom jij daar was. :gif
Ook als je maar 2 stoelen hebt.

Maar je kan de gok wagen, wie niet waagt die niet wint. :yes
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
klungel
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:50
Locatie: roden
Contacteer:

Re: bijtelling

Bericht door klungel »

Dan moet je auto helemaal ingericht zijn voor het werk, zodat je er prive niks meer mee kunt,
ik vind dit nogal een mistig gebied, het is vaak aan de belastinginspecteur te oordelen of je wel of niet in aanmerking komt voor bijtellingsvrijstelling, en meestal zal hij negatief oordelen en dan zijn de druiven nogal zuur als je dan nog een naheffing krijgt.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: bijtelling

Bericht door ozkaynar »

Het gaat mij niet om prive rijden ( ik heb 2 auto's 1 met bijtelling en die gebruik ik ook prive) maar om die km administratie waar je niet goed van wordt.
Maar ik vond het wel een interessant stukje.
Gebruikersavatar
yarudo
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2010, 15:51
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bijtelling

Bericht door yarudo »

http://www.deondernemer.nl/kennisbron/a ... iscus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

er zijn meer artikelen die het melden inderdaad over de bij-rijders-stoel... Denk dat ik morgen even de belasting dienst bel om te vragen hoe het zit..

To be continued...
T5 gp 140PK DSG
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: bijtelling

Bericht door theo »

ik had een caddy en had daar geen bijtelling voor, ik heb toen een bezoek gehad van de belastingdienst en die zijn daar mee akkoord gegaan(boeken onderzoek)
dus het kan wel twee stoelen geen bijtelling, er is trouwens ook een keer een rechtzaak overgeweest en die heeft de fiscus toen verloren( tot aan het hogerberoep)
BigRuud schreef:Als je een zakelijk gekochte auto/bus meer dan 500 k.m per jaar prive gebruikt moet je gewoon bijtelling betalen.
Of er nou 1, 2 of 10 stoelen in staan. Prive gebruik is prive gebruik. En dan kan je nog wel de duurste mercedes/bmw er bijhebben en zeggen dat je daar prive in rijd, maakt de belastingdienst niks uit. :nuts
Dan nog moet je doormiddel van een k.m registratie aantonen dat je de bus niet prive gebruikt. :ie
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
yarudo
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2010, 15:51
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bijtelling

Bericht door yarudo »

Theo,

Wat had je dan gedaan aangegeven of doorgegeven aan de belastingdienst..?

groet Robert
T5 gp 140PK DSG
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: bijtelling

Bericht door olle griese »

Ik heb ook geen bijtelling en geen km registratie.
Is wel een registratie bij de belastingdienst gemaakt die 200 euro per jaar kost.
Als iemand daar in is geïnteresseerd zoek ik dat volgende week wel even uit hoe dat precies zit.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: bijtelling

Bericht door Henk250 »

Goed bericht Olle.
Ik heb interesse.

:knipoog :knipoog
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie