Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Hallo mede bussers,
Gister bij achteruit rijden plots hoop gepiep en gegier, samen met rook vanonder de motorkap en zwaar sturen.
Gelukkig naar huis toe kunnen komen zonder verder veel problemen, slecht 1 keer onderweg voor het zelfde moeten stoppen en was na stoppen en op nieuw starten eigenlijk gelijk weer weg. stuurbekrachtiging was op dat moment weg.
rook lijkt vanaf de riem van de dynamo te komen, en voor zover ik nu door heb is die ook de stuurbekrachtiging.
Reservoir heeft zich van maximum geleegd via de overloop tot minimum.
In het verleden heb ik ook regelmatig wat hoge tonen rechtsvoor gehoord die ik niet kon thuisbrengen, kon voor mij ook deuren of spatscherm zijn, nu verdenk ik de pomp.
Dus mijn verdenking is, stuurbekrachtigingspomp slaat vast. Ergo, die zal vervangen moeten worden.
Vandaag dealer gebeld, zo'n pomp kost ongeveer € 300,= ,dat kan er niet vanaf momenteel.
Op ebay zie ik wel gebruikte pompen en nieuwe, niet vw maar vervangers voor ongeveer €100 - € 150,=
Nou ben ik niet onhandig (geloof ik), maar ook geen automonteur, is zo'n ding zelf te vervangen?
valkuilen etc? moeilijk, hoelang ben je er ongeveer mee bezig?
wie helpt?!?!
Gister bij achteruit rijden plots hoop gepiep en gegier, samen met rook vanonder de motorkap en zwaar sturen.
Gelukkig naar huis toe kunnen komen zonder verder veel problemen, slecht 1 keer onderweg voor het zelfde moeten stoppen en was na stoppen en op nieuw starten eigenlijk gelijk weer weg. stuurbekrachtiging was op dat moment weg.
rook lijkt vanaf de riem van de dynamo te komen, en voor zover ik nu door heb is die ook de stuurbekrachtiging.
Reservoir heeft zich van maximum geleegd via de overloop tot minimum.
In het verleden heb ik ook regelmatig wat hoge tonen rechtsvoor gehoord die ik niet kon thuisbrengen, kon voor mij ook deuren of spatscherm zijn, nu verdenk ik de pomp.
Dus mijn verdenking is, stuurbekrachtigingspomp slaat vast. Ergo, die zal vervangen moeten worden.
Vandaag dealer gebeld, zo'n pomp kost ongeveer € 300,= ,dat kan er niet vanaf momenteel.
Op ebay zie ik wel gebruikte pompen en nieuwe, niet vw maar vervangers voor ongeveer €100 - € 150,=
Nou ben ik niet onhandig (geloof ik), maar ook geen automonteur, is zo'n ding zelf te vervangen?
valkuilen etc? moeilijk, hoelang ben je er ongeveer mee bezig?
wie helpt?!?!
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Weet niet of het makkelijk te vervangen is maar ik heb nog wel een stuurhuis met pomp liggen doe een goed bod en hij is van jou.
Stuurhuis komt van een 2.4D 1992
http://link.marktplaats.nl/412399555" onclick="window.open(this.href);return false;
Stuurhuis komt van een 2.4D 1992
http://link.marktplaats.nl/412399555" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Ik heb dat vroeger eens meegemaakt met mijn Passa op een bochtige afrit van een snelweg. Pomp vast, riem gesprongen en dan maar wringen om de bochtjes nog te halen. Toen had ik wel zoiets van, geen imitaties voor dit cruciaal onderdeel!
Toen bij m'n vorige T4 dat pompje wat kuren begon te vertonen maar gelijk vervangen. 'twas een beetje prullen, want bij een 2.4 hangt die achter het blok. Spannen moet je dan doen met speciaal gereedschap, of een haakse circlipstang wat verkrachten. Bij een 1900 of een 2.5 is het een stuk gemakkelijker geloof ik.
Succes
Toen bij m'n vorige T4 dat pompje wat kuren begon te vertonen maar gelijk vervangen. 'twas een beetje prullen, want bij een 2.4 hangt die achter het blok. Spannen moet je dan doen met speciaal gereedschap, of een haakse circlipstang wat verkrachten. Bij een 1900 of een 2.5 is het een stuk gemakkelijker geloof ik.
Succes
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen
het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....
en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...
bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!
oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!
als je nog iets moet weten,vraag maar
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen
het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....
en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...
bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!
oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!
als je nog iets moet weten,vraag maar
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
ik heb me laten vertellen dat er ook gewone automaten olie in mag.... die is een stuk goedkoper en dus minder kostbaar om bv nog een keertje extra te spoelen
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Ik heb vorige maand een stuurpomp vervangen.
Kan gewoon ATFIII in.
Kost 9,50 per liter. of 44,00 per 5 liter.
Kan gewoon ATFIII in.
Kost 9,50 per liter. of 44,00 per 5 liter.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
of er automaatolie in mag is afhankelijk van het systeem, kun je aan de kleur van het ontluchtingsdopje op de deksel van het reservoir zien heb ik begrepen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Als je een groene dop hebt dan....????
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Als je een groene dop hebt moet er olie in die geschikt is voor VW stuurpompen, deze olie is ook groen!
heb je een rood dopje zit er ATF Dextron type II in oftewel automaat olie
heb je een rood dopje zit er ATF Dextron type II in oftewel automaat olie
Groet, Oskar.
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Waarom zou je de krukaspoulie losmaken? En als die in de weg zou zitten maak dan toch de 4 kleinere inbussen los. Anders heb je er nog een distributiejob bij.TRANSPRTER schreef:ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen
het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....
en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...
bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!
oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!
als je nog iets moet weten,vraag maar
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
Ok duidelijk, dankje!Oskar 725 schreef:Als je een groene dop hebt moet er olie in die geschikt is voor VW stuurpompen, deze olie is ook groen!
heb je een rood dopje zit er ATF Dextron type II in oftewel automaat olie
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!
ik heb ze moeten lossen .anders krijg je de polie niet af
mijn bus is van het bouwaar 1991.......
mijn bus is van het bouwaar 1991.......
koekie520 schreef:Waarom zou je de krukaspoulie losmaken? En als die in de weg zou zitten maak dan toch de 4 kleinere inbussen los. Anders heb je er nog een distributiejob bij.TRANSPRTER schreef:ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen
het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....
en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...
bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!
oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!
als je nog iets moet weten,vraag maar