Hallo, sind een poosje peilt mij stuur bekrachtiging.
Alleen als bij het belasten (insturen) begint hij te piepen.
Wordt de pomp aangedreven middels een riem? Of zit deze direct aan het blok?
En herkent iemand dit, en wat Ou er dus aan de hand zijn?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Piepende stuurbekrachtiging
Re: Piepende stuurbekrachtiging
Handig om te weten over welke motor we het hebben. Bij de oudere types is de stuurbekrachtiging met een aparte riem. Bij de nieuwere zit alles op 1 multiriem.
Re: Piepende stuurbekrachtiging
De bus is van 92. , dus dat zal het oude type zijn.
Ik doe nu dus de aanname dat hij mbv een multie riem zit!
Waar kan ik deze spannen?
Ik doe nu dus de aanname dat hij mbv een multie riem zit!
Waar kan ik deze spannen?
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 11:05
- Locatie: Breda
Re: Piepende stuurbekrachtiging
Bij mij werd dat veroorzaakt door een (veel) te laag vloeistofniveau van de stuurbekrachtiging.
Gert Jan
Gert Jan
T4 TDI California Advantage 2000


- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: Piepende stuurbekrachtiging
Heb de mijne pas bijgevuld maar had nog geen last ...hij zit nu tot boven aan het eerste streepje...papascal schreef:Hallo, sind een poosje peilt mij stuur bekrachtiging.
Alleen als bij het belasten (insturen) begint hij te piepen.
Wordt de pomp aangedreven middels een riem? Of zit deze direct aan het blok?
En herkent iemand dit, en wat Ou er dus aan de hand zijn?
Als ie leeg is heb je een probleem........lekkage...
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: Piepende stuurbekrachtiging
Hallo,
Op de krukaspolie staat een extra polie die de servopomp aandrijft.
De riem welke gebruikt wordt is een V-riem.
Kijk eens na of de 3 imbusbouten vast staan op de polie van de servopomp.
Ik heb het eens gehad dat die bouten loskwamen en dan piept de riem als je volledig naar links of rechts draait, dus bij belasting.
Als dat niet het geval is moet je een ringetje (schim) er van tussen halen.
Als je de drie bouten los doet van de polie van de servopomp dan zie je dat er van die kopere ringetjes tussen steken.
De polie is uit twee delen.
Door zo een ringetje tussen de 2 poliedelen weg te halen en aan de andere kant te steken kan je de riem iets meer spanning geven. Als het blijft piepen koop je maar een nieuwe V-riem.
Rudi
Op de krukaspolie staat een extra polie die de servopomp aandrijft.
De riem welke gebruikt wordt is een V-riem.
Kijk eens na of de 3 imbusbouten vast staan op de polie van de servopomp.
Ik heb het eens gehad dat die bouten loskwamen en dan piept de riem als je volledig naar links of rechts draait, dus bij belasting.
Als dat niet het geval is moet je een ringetje (schim) er van tussen halen.
Als je de drie bouten los doet van de polie van de servopomp dan zie je dat er van die kopere ringetjes tussen steken.
De polie is uit twee delen.
Door zo een ringetje tussen de 2 poliedelen weg te halen en aan de andere kant te steken kan je de riem iets meer spanning geven. Als het blijft piepen koop je maar een nieuwe V-riem.
Rudi
Re: Piepende stuurbekrachtiging
papascal schreef:Hallo, sind een poosje peilt mij stuur bekrachtiging.
Alleen als bij het belasten (insturen) begint hij te piepen.
Wordt de pomp aangedreven middels een riem? Of zit deze direct aan het blok?
En herkent iemand dit, en wat Ou er dus aan de hand zijn?
Is het een 5 cyl. 2.4 (AAB) motor?
Volgens mij gewoon spannen (vervangen) van de riem.
R.wiel los, steenvanger onder de auto halen. Achter chaccis balk zie je op motor omloopwiel/spanner.
Met inbussleutel oplossen en met circliptangetje ( gaatjes) excentrich lager draaien en weer vast zetten. Beetje krap gepiel maar wel te doen.
Als je olie verliest, kijk dan ook onder de pompolie koeler op de voorbalk. deze willen nog wel eens gaan lekken. Heb daar zelf langere slang opgezet.
Gr.
Ab