Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeyt5
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2008, 21:32

Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door joeyt5 »

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn t5 2004 85pk (chip tot 128 pk)1.9tdi-5-bak.
Deze heeft nu naar volle tevredenheid 195 000 km gereden.
Maar ik heb nu het idee dat als ik optrek, daarna afrem om vervolgens weer op te trekken dat er ruimte/speling zit op iets.
Ik vraag me af of iemand hiermee ervaring heeft...ik dacht zelf aan de koppeling, bak of aandrijfassen.
De motorsteunen en wielophanging zijn oke.
???????????????????????
:driveT5
When nothing goes right, go left :toppie

T5GP DC
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door BigRuud »

Aandrijf as rechts waarschijnlijk. Veel voorkomend probleem, je kan haast niet optrekken zonder klink klonk geluid.

Even met de krik omhoog, in de versnelling zetten en wiel even draaien, je verneemt dan waarschijnlijk de ruimte wel.

Succes, kost met loon om en nabij 625 ex btw.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
joeyt5
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2008, 21:32

Re: Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door joeyt5 »

Bedankt voor de info, is het ook iets om zo snel mogelijk te doen? We gaan namelijk volgende week op wintersport.
When nothing goes right, go left :toppie

T5GP DC
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door BigRuud »

Als je zeker weet of het de aandrijf as is wel, er komt een tijd dat alle vertanding versleten is en dan heb je geen aandrijving meer. Je zal dan niet de eerste zijn die midden op een kruispunt stil staat. :ie
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door heemskerk »

Het is maar de vraag of de motorsteun(en) oke zijn. Ik heb bij de Lupo van mijn vrouw gekonstateert dat de achterste motorsteun - dat is in dit geval degene die voorkomt dat het blok kantelt - niet defect is maar wel erg slap waardoor er eigenlijk teveel vrije slag ontstaat. Dit is merkbaar tijdens het rijden met gas los laten en daarna weer gas geven. Zo op het oog zien de rubbers van deze motorsteun er prima uit, toch is deze wel aan vervanging toe. Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat de motorophanging oke is?
Gebruikersavatar
joeyt5
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2008, 21:32

Re: Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door joeyt5 »

@ BigRuud, bedankt voor de info. Ik zal het vanavond onderzoeken.
Als het klopt kan je denk ik het best de hele aandrijfas vervangen toch.

@ heemskerk, ik heb dit getest door ze te bekijken en door de motor zowel voor als achteruit te laten opkomen met de rem in.
When nothing goes right, go left :toppie

T5GP DC
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door BigRuud »

heemskerk schreef:Het is maar de vraag of de motorsteun(en) oke zijn. Ik heb bij de Lupo van mijn vrouw gekonstateert dat de achterste motorsteun - dat is in dit geval degene die voorkomt dat het blok kantelt - niet defect is maar wel erg slap waardoor er eigenlijk teveel vrije slag ontstaat. Dit is merkbaar tijdens het rijden met gas los laten en daarna weer gas geven. Zo op het oog zien de rubbers van deze motorsteun er prima uit, toch is deze wel aan vervanging toe. Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat de motorophanging oke is?
Ik dacht eerst ook dat het mijn motorsteun was, dus vervangen, nog steeds hetzelfde, steeds balen dat ik niet optrekken kon zonder gebonk, verder gezocht en toen de conclusie van de aandrijfas het moest zijn. En dat was het.

En ja Joey, dan de hele aandrijf as vervangen, bij de 5 cilinder word geadviseerd om dan ook de as in de versnellingsbak waar de as omheen komt ook te vervangen, volgens mij hoefde dit bij de 1,9 niet. Maar ik zou dit gevoelsmatig ook vervangen, dan weet je zeker dat het goed is. As in de bak zit met een inbus vast aan de binnenkant, kan je zo bij als de as er uit is. Plakje cake, een beetje monteur doet het in een half uurtje.

Ben benieuwd of dit het is.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
joeyt5
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2008, 21:32

Re: Speling bij optrekken en gaslos 1.9tdi

Bericht door joeyt5 »

Vandaag de boel los gehaald en inderdaad, de aandrijfas was in de bak helemaal uitgeslagen.
Het was geen week meer goed gegaan, zover was die al heen.
Het rijdt inderdaad een stuk beter zo, nou merk je het verschil.
Alleen leek het of op de stuurkogel ook weer speling zat, is 2 maand geleden vervangen.
Nou ja, bedankt voor de goeie adviezen.. :yes
When nothing goes right, go left :toppie

T5GP DC
Plaats reactie