Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

Probeer het nu eerst eens met de omlooprol,
dit topic is nu al ruim 2 weken bezig,
en volgens mij heb je het nog niet eens geprobeerd :zwaai

Je timing staat maar iets te laat,
dat stond ie toen ik de verstuivers voor je vervangen heb ook al,
en in dezelfde mate. De verandering van de motorcomputer heeft hier geen invloed op.
Mechanisch te laat blijft mechanisch te laat.

In jouw geval hoef je alleen de omlooprol een fractie naar het schutboard te roteren en je bent er..
(op voorwaarde natuurlijk dat je spanrol juist staat en het indicatie driehoekje ook juist staat).

Dus daarom werd er al geschreven dat je alleen aan de omlooprol moet komen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Tijd he Peter anders was het al gebeurt
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door pluuke »

Bovendien is het soms best verstandig om te begrijpen wat je gaat doen, voordat je het aan het aan het bent. :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Tsjaa, afstellen was zo gebeurt maar die moer kon ik niet lekker vastzetten dus vermoeden dat de draad in het blok gemold was door een tobber.
Dat bleek ook zo te zijn, nu maar even weer een berg locktide erin en later als ik meer tijd heb opruimen naar M10 en een stuk draadeind van m8 en m10 laten maken.

Of als iemand nog een beter idee heeft
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

Dus het afstellen viel wel mee..?

En daar ben je jezelf al ruim 2 weken voor aan het opnaaien :bifun :bifun

En voor dat andere, dat is pech hebben, heb je al een nieuwe bout geprobeerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Viel het op dat ik me er druk over zat te maken :knipoog
Wat je leest is het allemaal spannend en komt het nogal precies, nou mensen het valt wel mee hoor.
Met de laptop in zicht of een 2de persoon kan je echt mooi aan de rol draaien en gelijk het resultaat bekijken.
Pingelt wel erg dus moet hem later nog eens spannen, zit nu te wachten op de loctide totdat hij droog is en dan de boel weer in elkaar.
Nieuwe bout is geen optie, heb nu een stuk draadeind met grote draad zoals de moer is erin gedraaid, zit na aandraaien een stuk beter dus met loctide kotm dit voorlopig wel goed.\
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door RPS »

Anders uitboren en een helicoil. Dan kun je de originele maat bout weer plaatsen.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Pingelen is nu een stuk minder nu, riemspanning is niet helemaal optimaal maar was voor nu wel ff ok.
pingelt nu tussen de 51 en de 60 als minimale en maximale waarde, gemiddeld op 55 ongeveer dus een redelijk compromis.

Baalde wel als een stekker van dit gek#t van een ander, lastige is wie heeft zo lopen klooien de universele garage, de vw garage bij timing goed zetten of al gebeurt voordat ik hem kocht.
iedereen bedankt voor het meedenken

Misschien de distri de volgende keer gewoon zelf doen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

FF gestart vanochtend loopt even bij gasgeven wat onregelmatig maar na 200m goed met ABT gechipte ECU.
Je merkt dat de gechipte een stuk kritischer is op timing als de oude ECU, ECU staat inderdaad zoals Peter aangaf los van de timing, slecht afgestelde BP blijft slecht afgestelde BP dit nog maar even ter verduidelijking.
Vandaag een ritje van 2x een klein uur dus ben wel benieuwd op de snelweg

Heb er weer een hoop bijgeleerd :yes iedereen bedankt die heeft meegedacht :jumpklap
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

mooi zo,
enne je spulletjes liggen al op je te wachten :knipoog
Ben er gisteren om geweest..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Ok bedankt, als m'n afspraak dinsdag niet doorgaat kom ik langs we houden contact
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef:FF gestart vanochtend loopt even bij gasgeven wat onregelmatig maar na 200m goed met ABT gechipte ECU.
Je merkt dat de gechipte een stuk kritischer is op timing als de oude ECU, ECU staat inderdaad zoals Peter aangaf los van de timing, slecht afgestelde BP blijft slecht afgestelde BP dit nog maar even ter verduidelijking.
Vandaag een ritje van 2x een klein uur dus ben wel benieuwd op de snelweg

Heb er weer een hoop bijgeleerd :yes iedereen bedankt die heeft meegedacht :jumpklap

doordat de ECU anders omgaat met de kenvelden (eigenlijk zijn de kenvelden anders) zal hij dus waarschijnlijk ook kritischer zijn op het inspuitmoment. Een standaard ECU is gemaakt om grote marges in brandstofkwaliteit en omgevingsfactoren aan te kunnen. Bij een gechipte ECU gaat men die marges veel krapper maken en optimaiseert men daarmee de prestaties binnen die krappere marges. Daardoor reageert een motor dus veel heftiger op het buiten de marges treden van een of meer factoren.

De ECU staat echter helemaal niet los van de timing. Mechanisch stel je een basispunt af vanuit dat punt kan de ECU echter nog een stukje vervroegen of verlaten, staat je basis verkeerd, dan kan ie niet ver genoeg bijregelen om goed uit te komen. Hoe ver de ECU kan bijregelen is wel weer een beperking die mechanisch in de brandstofpomp bepaald is.

Blij dat ie weer goed loopt. Die eerste 200 m kan ook koude zijn, eventueel door slechte gloeistift of niet correct funktioneren van het voorgloeisysteem. Dat zou dan minder of weg moeten zijn als je de motor een minuutje ofzo stationair laat draaien alvorens weg te rijden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Weet dat de ECU dat voor een deel bij kan regelen Roger, maar zoals je inderdaad aangeeft als hij buiten het te corrigeren bereik afgesteld staat krijg je de problemen die ik had.
Doordat de omlooprol gewoon los zat, dus afstellingsspanning bleef er niet opstaan, stond het tijdstip fout en pingelde hij behoorlijk in waarde. pingelt er nu nog 8 a 9 heel soms een uitschieter naar boven.
Straks na het uurtje tussen nogmaals uitlezen dan is hij goed warm, Cloud optie is wel handig kan je mooi het gemiddelde mee bepalen bij een pingelende timing.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door sgsdebruijn »

Het is een mooi verschil, je rijdt ontspannender bv 130 zonder dat je het gevoel hebt te "racen"/veel te vragen van de motor.

Maar vanavond terug vond ik dat bij stevig doortrekken van bv 120 naar 140 hij toch wel rookte.
Bij gelijkblijvend toerental niet, dus echt bij gasgeven en niet eens plankgas.
Timing staat toch wel gemiddeld op 60, zou dat nog een verschil kunnen maken, fueltemp was 150 graden.
FF voor de duidelijkheid, lege kat, gebruikt geen olie, verstuivers zijn ongeveer 10.000km oud, luchtfilter 2.000km, dieselfilter 25.000km.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door jos_br »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een getunede auto " kritischer" op de pomptiming reageert dan een standaard prog. Hoort deze ecu wel in deze auto? Ik lees ook nergens dat de auto gecontroleerd (rijdend uitgelezen) is. Dit is van groot belang bij een tuning.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie