Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chippen ?????

vragen over de T4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

chippen ?????

Bericht door koos 890 »

Mijn bus is gechipt van 88 pk naar ????? . hij pakte altijd op bij de 1800 rpm . Nu is er een is er een andere verstuiver in gegaan
( die met een sensor ) en de bus pakt nu pas op bij de 2100 rpm ( voelbaar ) Hij rijdt wel zuiniger .
Nu is mijn vraag : heeft deze verstuiver invloed op de chip tunning en/of moet hij nu opnieuw worden gechipt ?????.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: chippen ?????

Bericht door René »

Volgens mij niet, is alleen terugmelding ( o.i.d.) van inspuiting.
Zit er wel de juiste in???

René
wimN
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 okt 2010, 19:46
Locatie: Antwerpse kempen

Re: chippen ?????

Bericht door wimN »

heb ook een bus met 88 pk, is gechipt bij Tunex, rij er al een aantal jaren mee rond, geen problemen.
Pakt veel beter op, zuiniger en rijds gewoon veel aangenamer.
Mvg
Wim
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: chippen ?????

Bericht door Geert G »

koos 890 schreef:Mijn bus is gechipt van 88 pk naar ????? . hij pakte altijd op bij de 1800 rpm . Nu is er een is er een andere verstuiver in gegaan
( die met een sensor ) en de bus pakt nu pas op bij de 2100 rpm ( voelbaar ) Hij rijdt wel zuiniger .
Nu is mijn vraag : heeft deze verstuiver invloed op de chip tunning en/of moet hij nu opnieuw worden gechipt ?????.
Heeft die Tuner goed werk geleverd.
Heeft er bewust voor gekozen om het vermogen later in te laten komen, puur ter bescherming van het vliegwiel en dus ook de koppeling.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: chippen ?????

Bericht door koos 890 »

Geert ik zou het niet weten ?? De bus heeft altijd goed getrokken (ook bij lage toeren ) . Maar sinds er een andere sproeier in zit is het naatje . En terug naar de tuner gaat niet want deze is niet meer .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: chippen ?????

Bericht door René »

weet je zeker dat het de juiste verstuiver is?
Is toch iets niet in orde lijkt me.....
Bij wie is het chippen gedaan Koos?

René
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: chippen ?????

Bericht door Wim T4 935 »

Kan het niet zo zijn dat er bij het vervangen van die verstuiver iets is gedemonteerd wat nu niet correct is gemonteerd? Ik denk spontaan bij voorbeeld aan de stekker van de LuchtMassaMeter.

Of anders eens uitlezen met VagCom. METEN = WETEN.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: chippen ?????

Bericht door koos 890 »

Berrie en Rene schreef:weet je zeker dat het de juiste verstuiver is?
Is toch iets niet in orde lijkt me.....
Bij wie is het chippen gedaan Koos?

René
Rene , dit chippen is gedaan bij "auto-style " op de beverkoog maar deze zaak zal het wel uit hebben besteed maar ik weet niet waar. En de zaak is weg .
En over de verstuiver : dit is een garage gedaan en ik weet uit ervaring , dat goed is gedaan ???
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: chippen ?????

Bericht door sgsdebruijn »

Alle garages maken wel eens fouten of vergeten wel eens wat.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: chippen ?????

Bericht door Geert G »

Naaldslag sensor bepaald de timing van inspuiting, heeft dus niets te maken met minder trekkracht laag toerengebied.
Tuner heeft een aantal kenvelden aangepast, waardoor de volle turbodruk wat later inkomt.
Jos br (JB-AutoService) heeft bij mij er juist bewust voor gekozen, om pas vanaf 2100 tpm het vermogen erop te zetten en niet lager.
Puur om het 2-massa vliegwiel te ontzien. Meer koppel/vermogen in een lager toerental vind je vliegwiel & koppeling niet fijn.

Joost, er is dus helemaal niets aan de hand. Wees blij dat het zo geprogrameerd is. Deze tuner heeft verstand van zaken en weet waar ie mee bezig is.
Meer power in een iets hoger toerengebied, dan blijft de zaak ook heel.
Zeker met een 88PK TDI en zijn zwakkere 02B versnellingsbak & koppeling t.o.v. 102pk ACV motor.
En dat dit toevallig samen valt met vervanging naaldslag sensor verstuiver: Waarschijnlijk hebben ze dit gemerkt met afstellen, en is ie daarom vervangen. Vagcom geeft dit ook aan. Of het berust op puur toeval dat dit zo samenvalt.
Niets aan doen, :driveT4 Hub, rijden met die kar :ikrij

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: chippen ?????

Bericht door René »

Verklaart nog steeds niet waarom na het plaatsen van een andere verstuiver de trekkracht op een heel ander toerental beschikbaar komt.
Dat het verstaniger is om bij een "hoger" teoerental het koppel beschikbaar te maken ben ik met je eens.
Ontzien van je 2 mvlw.

René
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: chippen ?????

Bericht door GerJol 716 »

@Geert
Even voor je beeldvorming; De bus van Koos wal al gechipped voordat de andere verstuiver er in is gezet.
Kortom voor de andere verstuiver pakte de motor op bij ± 1800 rpm, en na de andere verstuiver pas bij ± 2100 rpm.
De bus is dus niet pas gechipped bij het plaatsen van die ander verstuiver, zoals jij wellicht denkt.

Zo klopt het toch Koos?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: chippen ?????

Bericht door koos 890 »

GerJol 716 schreef:@Geert
Even voor je beeldvorming; De bus van Koos wal al gechipped voordat de andere verstuiver er in is gezet.
Kortom voor de andere verstuiver pakte de motor op bij ± 1800 rpm, en na de andere verstuiver pas bij ± 2100 rpm.
De bus is dus niet pas gechipped bij het plaatsen van die ander verstuiver, zoals jij wellicht denkt.

Zo klopt het toch Koos?

Gerard
Dit klopt als een bus Gerard
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: chippen ?????

Bericht door Geert G »

Okay, dat veranderd de zaak natuurlijk.
Want ik dacht inderdaad dat het gebeurd was na de tuning.

Je zou haast gaan denken dat er dan de verkeerde naaldslag-verstuiver in zit. Eentje met een grotere nozzel dan de rest.
B.v van een 102Pk, of 110PK personenauto, of misschien wel 150PK T4. Die naaldslagsensor zal dan ook wel een andere waarde afgeven.
Die spuit in cilinder 5 dan meer diesel in dan bij de andere cilinders, naaldslagsensor calibreert hierop de ECU....... die op zijn beurt dan de pomp weer corrigeerd......Jongens, ik zit hier maar effe hardop te denken........... kan best dat ik er helemaal langs zit...... :bonk

@ Rene:
Heb ergens gelezen(gerritspeek.nl) dat je met vagcom kunt aflezen hoeveel microgram diesel per cilinder wordt ingespoten.
Hier zou je het verschil dan toch moeten zien, lijkt me zo....... Misschien weet jij dit wel............
Aangezien ik nog niet zo handig ben met VagCom...(zie m'n oproep in Mededelingen-Test & Fun Forum)

Intresante materie....... :lach

Ps Je kunt ook effe Jos-br JB-AutoService bellen.http://www.jbautoservice.nl/index.php?id=1" onclick="window.open(this.href);return false; Die zal hierop vast wel een antwoord op hebben.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: chippen ?????

Bericht door Ron---63--- »

Jos br(eedlach) heeft er inderdaad veel verstand van, hij heeft de mijne ook behandeld.
Niks anders dan lof over deze man !!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Plaats reactie