Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

boes kaput

vragen over de T5
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

boes kaput

Bericht door daanser »

Dag wjw-ers

Ik rijdt in een T5 van 2008, 130 pk lwb dub. cab.

Ik ben er erg zuinig op en heb nu 125000 km heel fijn gereden.
Gister echter kwam ik met pech te staan. Ik zou de snel weg oprijden bij Sneek, schakel van 1 naar 2. Hij sprong uit de versnelling dus ik denk "ach foutje kan gebeuren". Maar ik kon helemaal niets meer. Ik kon schakelen wat ik wilde maar geen enkele versnelling deed het nog. Dus vw gebeld en afgesleept naar de garage in Sneek. Vandaag kreeg ik bericht dat er een aandrijfas stuk was en een schakelnok of zoiets. Geschatte kosten €840.00 ex. Coulance word er niet gegeven omdat mijn bus te oud was. Zijn er mensen die al eens iets vergelijkbaars hebben meegemaakt? Ik ben echt een rustige rijder die wel eens het spul "schoonbrand" maar alleen als ie goed warm is. Ik vind dit nogal een reparatie voor zo een jonge bus... Afijn morgen is ie weer klaar en dan maar even steggelen over de rekening......

Greetz Mark
Gebruikersavatar
skylive
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 nov 2008, 12:42
Contacteer:

Re: boes kaput

Bericht door skylive »

Hallo Mark,

Mijn auto is ook van 2008 en ik kwam voor een heel andere probleem namelijk dat mijn een van mijn druksensor kapot was kan gebeuren dus heb ik dat laten maken.Tijden de reperatie kwamen ze er ook achter dat mijn aandrijfas flink was versleten vroeg nog hoe lang ik daar mee kon rijden zij konden mij daar geen antwoord op geven kan elke moment ermee ophouden dus heb ik ik die laten maken en alles viel bij gelukkig onder coulance bij mij.Alles erop en eraan was ik schrik niet 380 en nog iets kwijt in de btw.

Dus ik zal zeker met ze gaan praten over de coulance.

groeten

stefan
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: boes kaput

Bericht door daanser »

Dag Stephan

De druk sensor is bij ook vervangen een tijdje terug, ze hebben toen niet gesproken over mijn aandrijf as. Ik neem je verhaal mee, je weet maar nooit!! bedankt voor je snelle reactie!!

Greetz Mark
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: boes kaput

Bericht door mettesboy »

ik had hiervoor een t5 2.5 130pk lwb dubbele cabine.
Bij mij is de aandrijfas na 150.000km stuk gegaan.
Bijna altijd de rechter kant die stuk gaat trouwens!
De vertanding slijt uit.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: boes kaput

Bericht door daanser »

Hey Mettes

Ik heb geen idee welke kant het is, zal het morgen bij ophalen vragen.
Nu maar hopen dat links wel heel blijft!! Heb geen zin in nog zo'n akkefietje!

Greetz Mark
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: boes kaput

Bericht door daanser »

Dag wjw-ers

Vandaag de bus weer opgehaald. Schade € 904,96 euro. Ze hebben er een nieuwe steek- en aandrijf as(ruil) RV ingezet. Nog weer gevraagd om coulance maar ze verwezen me door naar de importeur. Ze konden niets voor me doen. Dus de volgende stap is een brief sturen naar PON met het verzoek of ze iets voor me kunnen betekenen.

Ik heb 3 jaar terug niet voor niets voor VW gekozen maar vind wel dat ik ondertussen best veel mankementen heb gehad. Ik noem een druksensor(€ 180), een olie koeler(€ 350) voor de stuurbekrachtiging en nu dit. Dit alles buiten het normale onderhoud om. Misschien ben ik een zeur maar voor een nieuwe bus vind ik dit nogal wat in 3 jaar en 125000 km.....

We gaan het afwachten, ik verwacht er niet al te veel van maar niet geschoten is altijd mis!

Bedankt voor de reacties!

Greetz Mark
wiel t5
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:36
Locatie: vijlen

Re: boes kaput

Bericht door wiel t5 »

ow ow wat staat me nog allemaal tewachten?
ik heb ook een t5 van 2008 maar dan wel een 1.9 tdi.misschien niet zo gevoellig.
tot nochtoe geen centje pijn gehad,heb wel pas 18000 km gereden.
maar met 125000 zoveel reparaties lijkt mij toch niet normaal voor vw ,een aandrijf as heb ik nog nooit kapot gekregen,en als ik jullie rijstijl lees dan heb ik mijn uiterste best gedaan om ze wel kapot te krijgen.
Aan het stoplicht ben ik toch meestal de eerste die er vandoor stuift,en voor een veel te zwaar beladen aanhanger draai ik ook mijn hand niet om.
dus het zal zolang niet meer duren voor dat ik heel diep in de uien leren buidel moet tasten. :huilen
laat de stand van zaken eens weten als je zover bent.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: boes kaput

Bericht door emil »

@wiel t5
laat je hier niet te bang maken
je ziet\hoort hier wel de gevallen waar het nogal mis mee gaat
de meeste mensen die probleemloos met hun t5 rijden zie en hoor je hier niet of zelden
heb de mijne gekocht met 140.000 en nu bijna 200.000 en nog geen noemenswaardige problemen gehad
2 keer noodloop en daarna egr dicht laten zetten en nu geen problemen behalve het gewone onderhoud
kijk maar eens op het t4 forum ...iedereen zelgt wel dat de t4 beter is maar daar gebeurt ook nog wel eens wat
zoals gekooi met dashboards en klep stoters die lekken en vacuum pompen die gaan tikken
alleen wat daar het geval is , met de t4 is inmiddels zoveel ervaring dat de diagnose makkelijker gaat
en de adviezen wat sneller komen
kortom , laat je niet bang maken met een t5 rij je een goede,fijne en mooie bus (voor zo ver een bus dat kan)
waar wel eens wat mis mee kan gaan maar niet meer dan bij een ander merk
dus :T54LIFE en lekker :driveT5
wiel t5
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:36
Locatie: vijlen

Re: boes kaput

Bericht door wiel t5 »

@ Emil
Hier knap ik weer van op :jumpklap
Klopt ook wel,maar dat is toch wel dikke pech he,wat daanser en mettesboy daar schrijven.
ps wij rijden een t4 2.4d van '96 privé ,wel wat aan de trage kant maar dan verder ook nog geen problemen mee gehad.
die t4's zijn dan wel een paar jaatjes ouder en enkele km tjes verder voor er zulke enge dingen mee gebeuren.
mja bang ben ik niet zo gauw maar het vrolijkt je natuurlijk niet op als je die berichten leest.
ik was al vw gek en hoop dat eigenlijk ook wel te blijven :T54LIFE :T44EVER
en liefst zo min mogelijk :werkaanT4
groetjes wiel
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: boes kaput

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Ook ik heb de rechteraandrijfas stuk gehad.
Tussen de 100000 en de 150000km gaan ze allemaal wel stuk.
Maar dat ze er zoveel geld voor durven te vragen dat is wel helemaal het toppunt.

Succes, erger je er maar niet te veel aan en veel rijplezier gewenst
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: boes kaput

Bericht door daanser »

Dag WJW-ers

De brief is opgesteld en verstuurt. Ben benieuwd. Al eens eerder een brief gestuurd waar niet op gereageerd is.

Even voor alle duidelijk, ik ben heel blij met mijn boes hoor, mijn collega rijdt in een opel(die wel heel blijft bedenk ik me net) maar wat een zwabberende rammelbakken zijn dat!
Ik baal er gewoon van dat sommige dingen stuk gaan en dat je daar je zuurverdiende geld weer in moet steken, maar ik zou niet weten wat er voor alternatief er is voor de VW.

Ik hou jullie op de hoogte!

Greetz Mark
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: boes kaput

Bericht door robertTREBOR »

ik rij tot op heden probleemloos met mijn t5 178pk / 205pk heden uit 8-2008 , 65.000 km

is het probleem van de rechter aandrijfas ook bij de 178pk ? of alleen bij de 130 pk ?

anders laat ik gewoon uit voorzorg bij de eerst volgende beurt , das 100.000 km die r. as vervangen

das beter als midden in de nacht ergens langs de rijksweg te staan, of als je net op de linker baan vollop aan het inhalen bent

en die rechter as gaat kapot en er is geen vluchtstrook, net als op de van brienenoord brug , oeps !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: boes kaput

Bericht door robertTREBOR »

inmiddels kan ik zelf antwoord op mijn vraag geven omdat ik vanmiddag bij de vw dealer in vlaardingen was.

de 178 pk versie heeft volgens de heren daar een totaal andere versnellingsbak en aandrijfassen, berekend op de veel sterkere motor.

het probleem komt volgens hun niet bij de 178 pk type's voor.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: boes kaput

Bericht door BigRuud »

Dat is dikke stiere stront, ik heb ook een 174 pk en die is ook al vervangen. Zelfde bak en assen als de 130 p.k. Steekas in de bak en de as zelf worden dan vervangen.

Het kan wel aan een bouwjaar liggen, er is een tijdje bezuinigd op een likje vet. En die gaan er haast allemaal aan.

Ja kan het wel aan horen komen, je kan haast niet optrekken zonder dat de motor (klonk) doet.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: boes kaput

Bericht door fokkert »

BigRuud schreef:Dat is dikke stiere stront, ik heb ook een 174 pk en die is ook al vervangen. Zelfde bak en assen als de 130 p.k. Steekas in de bak en de as zelf worden dan vervangen.

Het kan wel aan een bouwjaar liggen, er is een tijdje bezuinigd op een likje vet. En die gaan er haast allemaal aan.

Ja kan het wel aan horen komen, je kan haast niet optrekken zonder dat de motor (klonk) doet.
Hey Big Ruud,

klopt idd wat je zegt. 130pk en 174pk zijn hetzelfde.
Even over het vervangen van de as in de versnellingsbak, moet de hele bak er dan onderuit? Of is deze gewoon zo te vervangen zonder complete demontage?

groeten,
Fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Plaats reactie