Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ONDERHOUD AIRCO
ONDERHOUD AIRCO
Kan mij iemand vertellen wat er nog meer aan onderhoud aan het airco systeem moet gebeuren dan na laten kijken of er genoeg koelmiddel in zit,
en de interieur filter vervangen.
Ik heb gehoord dat de "filterdroger" ik weet niet waar die zit.... 1x/ 2 jaar vervangen dient te worden klopt dat....
en wat moet er eventueel nog meer aan gebeuren zodat de zaak niet na enkele jaren in de prak loop???.
en de interieur filter vervangen.
Ik heb gehoord dat de "filterdroger" ik weet niet waar die zit.... 1x/ 2 jaar vervangen dient te worden klopt dat....
en wat moet er eventueel nog meer aan gebeuren zodat de zaak niet na enkele jaren in de prak loop???.
- Multivan Generation
- Berichten: 34502
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Frank.
Kijk even bij "tips & trics" onder "motorisch".
Daaronder vindt u, van mezelf, een artikel mijn ervaring met de airco.
Info:
-ook in de winter regelmatig de airco aanzetten opdat de pakking v d aircopomp in goede staat blijft.
-bij twijfel eerst het drukrelais doormeten alvorens de vloeistofvulling te laten controleren door een specialist.
-Het kleine relais, onder het dashbord kan ook defect zijn.
-de koellucht steeds naar boven in de passagiersruimte insturen om het beste koeleffect te krijgen, dit omdat koude lucht zakt. Het beste resultaat krijg je door te recirculeren.
Kijk even bij "tips & trics" onder "motorisch".
Daaronder vindt u, van mezelf, een artikel mijn ervaring met de airco.
Info:
-ook in de winter regelmatig de airco aanzetten opdat de pakking v d aircopomp in goede staat blijft.
-bij twijfel eerst het drukrelais doormeten alvorens de vloeistofvulling te laten controleren door een specialist.
-Het kleine relais, onder het dashbord kan ook defect zijn.
-de koellucht steeds naar boven in de passagiersruimte insturen om het beste koeleffect te krijgen, dit omdat koude lucht zakt. Het beste resultaat krijg je door te recirculeren.
- René
- Berichten: 5294
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Lange tenen??frank884 schreef:Dat soort antwoorden hebben niet zoveel nut!!.Multivan Generation schreef:Vraag dat eens na bij een sponsor aan de rechterkant
in die lijn kun je net zo goed "weet je wel" vervangen door een link naar PON
en de rest van het forum opheffen.
Vragen over T 4 ga naar de VW dealer.
voor een filterdroger moet je nu eenmaal bij een specialist zijn omdat de meeste hobbyisten geen drukmeters hebben, geen vacuumpomp en geen flessen met koelmiddel en een nauwkeurige weegschaal.
Groeten Berrie
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
De filter/droger doet precies wat zijn naam zegt.
Hij filtert eventuele condensvocht uit het koudemiddel.
Als het systeem open is, komt er lucht en dus ook luchtvochtigheid in de componenten. Dit systeem wordt gevacuumeerd en daarmee hoop je ook al het vocht er uit te krijgen. Dit lukt niet 100%. Daarom wordt er een filter/droger in het systeem gezet.
Een compressor werkt met een inlaatklep (lagedruk of zuigzijde) en een uitlaatklep (hogedruk of perszijde). Dit is te vergelijken met een in- en uitlaatklep van een 4taktmotor.
Het soort koudemiddel is R134a en heeft een zuigdruk van +/-1,2 Bar .
Onze luchtdruk bedraagt 1 Bar. Als er een lekje in het systeem zit zal deze zuigdruk steeds lager worden en uiteindelijk onder 1 Bar komen. In plaats van lekken, kan het lagedrukgedeeelte buitenlucht aantrekken en dus ook vocht.
Bij te veel vocht in het systeem zal het filter/droger verzadigd/verstopt raken.
Gevolg hiervan is dat bepaalde componenten naar de kl*ten/haaien kunnen gaan.
Een check van je systeem is dus niet verkeerd, als je twijfelt over je koelcapaciteit van je airco.
Als je airco binnen 4 mintuten een mooie koude luchtstroom ontwikkelt, is er niets mis mee.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben
Groetjes Egbert (koelmonteur van beroep)
[/list]
Hij filtert eventuele condensvocht uit het koudemiddel.
Als het systeem open is, komt er lucht en dus ook luchtvochtigheid in de componenten. Dit systeem wordt gevacuumeerd en daarmee hoop je ook al het vocht er uit te krijgen. Dit lukt niet 100%. Daarom wordt er een filter/droger in het systeem gezet.
Een compressor werkt met een inlaatklep (lagedruk of zuigzijde) en een uitlaatklep (hogedruk of perszijde). Dit is te vergelijken met een in- en uitlaatklep van een 4taktmotor.
Het soort koudemiddel is R134a en heeft een zuigdruk van +/-1,2 Bar .
Onze luchtdruk bedraagt 1 Bar. Als er een lekje in het systeem zit zal deze zuigdruk steeds lager worden en uiteindelijk onder 1 Bar komen. In plaats van lekken, kan het lagedrukgedeeelte buitenlucht aantrekken en dus ook vocht.
Bij te veel vocht in het systeem zal het filter/droger verzadigd/verstopt raken.
Gevolg hiervan is dat bepaalde componenten naar de kl*ten/haaien kunnen gaan.
Een check van je systeem is dus niet verkeerd, als je twijfelt over je koelcapaciteit van je airco.
Als je airco binnen 4 mintuten een mooie koude luchtstroom ontwikkelt, is er niets mis mee.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben
Groetjes Egbert (koelmonteur van beroep)




- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4501
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Pak es een compressor en spuit alle rommel tussen de lammellen van de airco-compressor weg (die voor je radiator zit)
Je weet niet hoeveel rommel er tussen kan zitten
Je weet niet hoeveel rommel er tussen kan zitten
Laatst gewijzigd door Henk-1 op 07 jun 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Egbert&Manon schreef:De filter/droger doet precies wat zijn naam zegt.
Hij filtert eventuele condensvocht uit het koudemiddel.
Als het systeem open is, komt er lucht en dus ook luchtvochtigheid in de componenten. Dit systeem wordt gevacuumeerd en daarmee hoop je ook al het vocht er uit te krijgen. Dit lukt niet 100%. Daarom wordt er een filter/droger in het systeem gezet.
Een compressor werkt met een inlaatklep (lagedruk of zuigzijde) en een uitlaatklep (hogedruk of perszijde). Dit is te vergelijken met een in- en uitlaatklep van een 4taktmotor.
Het soort koudemiddel is R134a en heeft een zuigdruk van +/-1,2 Bar .
Onze luchtdruk bedraagt 1 Bar. Als er een lekje in het systeem zit zal deze zuigdruk steeds lager worden en uiteindelijk onder 1 Bar komen. In plaats van lekken, kan het lagedrukgedeeelte buitenlucht aantrekken en dus ook vocht.
Bij te veel vocht in het systeem zal het filter/droger verzadigd/verstopt raken.
Gevolg hiervan is dat bepaalde componenten naar de kl*ten/haaien kunnen gaan.
Een check van je systeem is dus niet verkeerd, als je twijfelt over je koelcapaciteit van je airco.
Als je airco binnen 4 mintuten een mooie koude luchtstroom ontwikkelt, is er niets mis mee.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben
Groetjes Egbert (koelmonteur van beroep)![]()
![]()
![]()
[/list]
Koos,Rene surf, Berrie en Rene, Egbert en Manon.
Bedankt voor jullie reactie's!!!!!! ik ben er een stuk wijzer van geworden,
De airco is nog goed, begint ook direct goed te koelen, ik heb begrepen
uit bovenstaande dat ais de airco binnen 4 minuten niet goed begint te koelen,
dat je dan moet oppassen en de zaak na laten kijken... en anders is er niks aan de hand is.
de filterdroger hoeft dus niet net als een olie...lucht filter
periodiek te worden vervangen, na ..... jaar of ... ...kilometer
En ja....met maat 46 staat er sneller iemand op je tenen als met kleinere voeten.
- Multivan Generation
- Berichten: 34502
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Multivan Generation
- Berichten: 34502
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ook ik heb ervaring met Peter van Zoen, en daarom doelde ik op hem, om je vragen daar eens te stellen.
En inderdaad, Peter geeft eerlijk en oprecht antwoord met de beste bedoelingen en zal ook zeggen als je iets zelf kunt.
Ook mijn buurman heeft eens met hem gebeld en ook die werd netjes telefonisch geholpen hoor
En inderdaad, Peter geeft eerlijk en oprecht antwoord met de beste bedoelingen en zal ook zeggen als je iets zelf kunt.
Ook mijn buurman heeft eens met hem gebeld en ook die werd netjes telefonisch geholpen hoor

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34502
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Daar heb je speciale spuitbusjes voor, die je bij het interieurluchtfilter in kunt spuiten. Hierdoor zouden de schimmels om zeep geholpen worden.
Je hebt dat bijvoorbeeld van Forté maar ook van tune-ap.
Gaat dan wel erg fris ruiken hoor
Je hebt dat bijvoorbeeld van Forté maar ook van tune-ap.
Gaat dan wel erg fris ruiken hoor

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
airco stinkt
Maar helpen die spuitbusjes ook of moet er wel een filter vervangen worden en hoe voorkom je die stank volgens mij is het schimmel.
er blijft natuurlijk vocht achter in je kanalen en dan komt er schimmel op gang en dat ruik je.
aju Propje
er blijft natuurlijk vocht achter in je kanalen en dan komt er schimmel op gang en dat ruik je.
aju Propje