Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

En weer een waterpomp !

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door Pascal-141 »

Piet S schreef:
Distributieketting ellende gehad met VW-Golf, dus was overtuigd dat ik per-se een T5-2.5 wilde want die heeft tenminste een distributie-ketting.....
Nee , een T5 2.5 heeft géén distributieketting ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door Pascal-141 »

JP schreef:Ik ontken niet dat jij problemen hebt ervaren
Wel vind ik jou nogal creatief in jouw omschrijvingen
"meer dan 3500 euro voor reparaties om van 120000 km tot over de 155000 km te komen noem ik geen kattepis"
Als je over gebruiksslijtage of kosten per kilometer praat moet je de eerste 120.000km ook meerekenen!

Verder veel vergelijkingen met jouw eigen ervaringen van vroeger.
Een bus waarmee hard geremd word doordat het comfort dit toestaat zal inderdaad sneller remschijf slijtage hebben dan een oudere auto met minder comfort en meer snelheidsbeleving.

Als laatste praat jij over VW terwijl je jouw eigen dealer bedoeld
Mijn oude dealer was ook niet altijd coulant maar een beetje pussen deed eigenlijk altijd wonderen.
Voor mij wel een reden om van dealer te wisselen.
De kwaliteit van een auto word natuurlijk niet bepaald door het feit dat een medewerker een foutje met een sleutel maakt :zwaai

Je moet voordat je de Renault besteld moet je eerst maar eens praten met mijn buurman:-)
Deze gaat volgend jaar een VW bestellen en niet omdat de Renault hem zo goed is bevallen. :bonk
Deze Renault heeft heel veel problemen gehad!

ik ben akkoord met JP : je hebt tussen 120.000 en 155.000km aardig wat kosten gehad , maar als ik het zo lees zijn daar héél wat doodnormale "gewone" onderhoudskosten bij . En zoals JP zegt : je hebt een km stand bereikt waar je nu eenmaal wel eens kosten hebt nadat slijtagedelen moeten vervangen worden.
Jij klaagt dat de remschijven "snel" vervangen moesten worden ?? Ik rijd gemiddeld MAX. 80.000km met een set remschijven (voor én achter) ! En dat was al zo bij mijn vorige T4's ook . Dus ik vind 120.000km voor een setje schijven al een mooie prestatie !
Wat betreft de vrijloopkoppelingen : mij werd verteld dat die moeten preventief vervangen worden bij 120.000km . Is dat zo'n probleem om een vrijloopkoppeling te vervangen ? Wees blij ! Dat kost veel minder dan om de 90.000km de hele distributiewinkel te laten vervangen hoor !!

En wat betreft de Renault : Toevallig had ik eerder deze week een persoon die wat onderdelen bij mij kwam halen , en we stonden wat te praten over zijn T4 , en hij verteldde dat hij in een Renault garage werkte en dat hij toch een T4 had gekocht . Hij zei ook nog dat zijn baas niet echt tevreden was dat er steeds een VW T4 naast zijn showroom stond. :lach Hij zei dat dat "oude" traffic (met 1.9 en 2.5 motoren) ook nogal zorgenkindjes waren , er ging geen dag voorbij of hij moest aan Traffic's werken . Bvb de 2.5d versnellingsbakken gaan kapot aan de lopende band , en nog zo van die zaken. De 1.5dci motoren van Renault zijn ook een ramp zei hij , de verstuivers gaan vaak kapot enz ...
Als ik de verhalen hoor van vrienden van me die (voor het werk) met Mercedes rijden , pffff Vito's waarvan de ene achteras na de andere kapot gaat (lagers slijten uit) , motoren draaien in de soep (ook de V6!) , reservewiel valt er tijdens het rijden gewoon onderuit ! (omdat de bevestiging van het res.wiel na 4 jr gewoon weggeroest was) enz

Dus , ELK automerk heeft zo wel zijn problemen hoor .

En, wij hebben dit mooie en handige forum waar VEEL Transporter rijders samenkomen , wat een groot voordeel is omdat je vaak snel een antwoord kan vinden op je vragen/problemen ... maar aan de andere zijde : op zo'n forum vind je ook vaak alle problemen samengevat op 1 plaats zodat het allemaal heel erg lijkt , maar de VW is dan ook waarschijnlijk DE populairste bestelwagen waarvan er dan ook véél rondrijden , en hoe meer er rijden , hoe vaker een probleem vermeld word.
Ik bedoel maar : je zal bvb niet vaak problemen gemeld zien op het internet van (bvb) een Peugeot J9 , of een Mercedes MB100 :lach (en dat wil niet zeggen dat die geen problemen hadden :knipoog )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door Roel »

Toch ben ik het niet helemaal met je eens :lach
Ik vind dat er bij vw gewoon rare (grote) dingen kapot gaan, en dan heb ik het niet alleen over de busjes.

Aandrijfassen
Gescheurde spruitstukken
Automaten bakken van Passat (komen gewoon uit China, kosten alleen geen chinees geld)
Waterpompen

En zoals Pascal aangeeft komen er bij andere merken ook rare dingen voor maar wat ik hoor worden deze wel netjes opgelost. een oom van mij heeft een vito en op een gegeven moment heeft de dealer die er op dat moment niet uitkwam netjes een leen auto meegegeven, en gezegd dat ze eerst de auto helemaal goed willen hebben (in samenwerking met mb duitsland) en daarna hebben ze hem na 6 dagen netjes gewassen terug gebracht, kosten nul...... dat is service

En natuurlijk rijden er veel rond, en hoor je dus meer klachten.
Maar feit blijft wel dat de service van vw echt super slecht is !!! waarom werd er bij de Touareg wel preventief de waterpomp vervangen (is zelfs een terugroepactie voor geweest) op kosten vw , en de transporter met dezelfde motor niet ???
En dan komt er nog bij dat bijv. Opel vele malen goekoper is qua onderdelen dan de waarschijnlijk met goud overgoten onderdelen van vw.
Net als Pascal zit ik ook in de autobranche en krijgen wij ook monteurs van de verschillende dealers over de vloer. en zoals ik al eerder heb gezegd adviseren de vw monteurs gewoon immitatie onderdelen. dit klopt toch niet of vinden jullie van wel ?
Ik vind vw ook het mooiste qua uiterlijk, maar uiteindelijk ben ik niet zo "merkgeil" dat ik na deze niet verder ga kijken naar een merk waar je nog als berijder van een auto gezien wordt en niet als inversteerder voor een arrogante organisatie.

En het is ook niet alleen de importeur maar 9 van de 10 dealers zijn net zo arrogant (ook al zijn ze niet van pon) want vw verkoopt toch wel........
Ik ken ook zat mensen in mijn omgeving en ook hele bedrijven die vw verlaten en overstappen.
Maar uiteindelijk moet iedereen doen waar hij zich goed bij voelt. :toppie
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door heemskerk »

Oke, ik ken de 'verhalen' over de kwaliteit van de dienstverlening der Nederlandsche VW-dealers, alhoewel ik deze niet in (het juiste) perspectief kan plaatsen omdat ik eenvoudigweg geen adequate 'over-all' opinie over VW dealers heb.

Wat ik mij plots afvraag: Zouden de VW-dealers in Germany een meer altruistische opstelling hebben qua service tov hier of zal het daar niet veel anders zijn? Iemand ervaring en/of mening?
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door mulrivan-edition »

snap niet zo goed hoe jullie dat doen met jullie remschijven.
Mijn vorige T5, 130 pk automaat heb ik bij 223.000 km ingeleverd bij inruil, zaten de 1e schijven nog op, en was pas met mijn 2e set remblokken bezig.
En nee, ik rij zeker niet als een bejaarde, maar wel goed vooruit kijken en anticiperen op situaties in het verkeer.
Verbruik was wel hoog, gemiddeld 1 op 8,5 / 9, bij veel snelwegkilometers ( wat overigens bovenstaande bevestigt......)
Enige dat ik met die bus gehad heb waren de krakende veerpootlagers, en bij 150.000 km is tijdens een onderhoudsbeurt door de dealer onder garantie de turbo vervangen uit voorzorg. Er lekte iets bij de turbo en ze wisten niet helemaal zeker of het de pakking of de turbo was, en dus uit voorzorg de turbo vervangen.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door EricP »

Re: En weer een waterpomp !

Bericht door mulrivan-edition op za jan 14, 2012 21:25
snap niet zo goed hoe jullie dat doen met jullie remschijven.
Mijn vorige T5, 130 pk automaat heb ik bij 223.000 km ingeleverd bij inruil, zaten de 1e schijven nog op, en was pas met mijn 2e set remblokken bezig.
En nee, ik rij zeker niet als een bejaarde, maar wel goed vooruit kijken en anticiperen op situaties in het verkeer.
Verbruik was wel hoog, gemiddeld 1 op 8,5 / 9, bij veel snelwegkilometers ( wat overigens bovenstaande bevestigt......)
Enige dat ik met die bus gehad heb waren de krakende veerpootlagers, en bij 150.000 km is tijdens een onderhoudsbeurt door de dealer onder garantie de turbo vervangen uit voorzorg. Er lekte iets bij de turbo en ze wisten niet helemaal zeker of het de pakking of de turbo was, en dus uit voorzorg de turbo vervangen.
Kijk, het kan dus wel, met eenzelfde rijstijl veel langer doen, ik denk dat het aan de maatvoering ligt bij inbouw: net boven de grens (= goedkoper) of ruim boven de grens (= duurder).
Turbo bij mij gaf vorig voorjaar problemen maar na de zomer ca 10000 - 15000 km niet meer.
Toch moest hij vervangen worden zeiden ze.

Nog 3 dagen van het rijden genieten (want dat doet hij goed) en verzuchten van de ellende (vele rammels, kraken, reparaties, afvallende / brekende onderdelen (oa knopje handrem, sierplaatjes schijfdeuren, spiegel), waterpomp ellende) die hij gaf.

Groet EricP
Plaats reactie