Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstofprijzen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Benzineprijzen

Bericht door Mickel Moen »

Klopt

Wordt ook in de test geconcludeerd. Die auto, die omstandigheden enz.

Wat wel duidelijk is, is dat de benzine/ diesel van verschillende merken van 1 distributiepunt komt.
Dat het pas een merk wordt, door het additief lijkt zeer aannemelijk.

Waar ik mij over verbaas, is dat de maatschappijen hier dan zo geheimzinnig over doen.
Stel dat al die goedkopere diesel van bv Tango Tinq enz de gewone standaard is zonder toevoegingen.

Dan kan Shell toch gewoon zeggen, hoeveel van hun speciale additief er per 10.000 liter bij gaat.

Dat weet je waar je extra voor betaalt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Benzineprijzen

Bericht door rick_k »

Kieper er gewoon diesel in. Interesseert me echt niet watvoor. Laatst nog 4 jaar ouwe diesel uit een oude vrachtauto tank. Gaat prima, zolang je maar geen water meeneem. Dieselreiniger gebruik ik ook niet.

Kwam gewoon weer mooi door de roetmeting. Niks aan de hand. Gewoon lekker trappen met dat ding, dan blaast ie zichzelf wel schoon.

Iemand al last van vlokken van de diesel??

mvg Rick
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Benzineprijzen

Bericht door Coen220 »

Ik denk dat Rob nog eens even goed op het bonnetje moet kijken, hij noemt een prijs van een aantal jaen geleden
Kost hier momenteel 1.35.9 euro
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Benzineprijzen

Bericht door BenTDI »

Het grootste probleem zit zoals altijd in ...jawel je raadt het in Den Haag....De heilige koe wordt en blijft altijd gemolken en als de machine het niet voor kan werken snijden ze toch die uier gelijk open ....Het lijkt erop dat de brandstof (olie) op begint te raken en pakken ze wat ze nog pakken kunnen op de accijns en dus jou pakken ...
Om dit aan te pakken dan moeten we met zijn allen niet meer tanken en dan gaan ze kapot die politiek, :politie :politie :politie :politie :toppie en groot industrieel directeuren...
Al is het maar voor een week .....
Die grote limousines rijden op jou geld met hun vrij pasjes en AA nummers ...
Zo dit is de waarheid .
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Benzineprijzen

Bericht door sgsdebruijn »

Ja handig de politiek kapot, de politiek is ons we hebben er zelf voor gekozen.
Aan de ene kant bezuinigen is aan de andere kant verhogen, het moet ergens vandaan komen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
radjin
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2010, 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Benzineprijzen

Bericht door radjin »

Wij hebben hier een onbemande ``witte pomp``.Ik heb toevallig zelf gezien dat het werd bevoorraad door tankwagen van Shell.Gisteren 1.346 betaalt voor een liter diesel.
Werk zelf in de voeding, bij ons gaat ook een product in verschillende zakken van alle grote supermarkten.Lach :bifun in een deuk toen in de AD een test stond van de betreffende product.De ene supermarkt had heel hoog gescoord en de andere minder, wetende dat het om dezelfde product ging.

Radjin
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Benzineprijzen

Bericht door BenTDI »

Coen220 schreef:Ik denk dat Rob nog eens even goed op het bonnetje moet kijken, hij noemt een prijs van een aantal jaen geleden
Kost hier momenteel 1.35.9 euro
Kijk goed bij rob op zijn antwoord zit een hele pagina tussen en dan zegt ie ik rij op Gas :bifun :bifun :bifun
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Brandstofprijzen

Bericht door olle griese »

Ik kwam dit topic tegen en wilde toch eventjes reageren. Wij vervoeren met grote regelmaat diesel. Bij ons valt dat onder de noemer gasolie. Er is wel degelijk verschil tussen de witte pompen en de BP/Shell/Total/grote namen brandstof. Het gebeurt nog wel eens dat een zwavelgehalte niet helemaal goed is, een vlampunt op een kritisch punt van wel goed niet is ed. Als de analyse afgekeurd wordt vanwege deze punten of dat er bijv. Te veel water bijzit wordt het off-spec genoemd. Het voldoet dat niet aan de vereiste specificaties van de klant. Dan kunnen er 2 dingen gebeuren. Het wordt voor een lagere prijs doorverkocht en gaat richting een witte pomp, of het wordt teruggelost en mengen ze het met een schoner product waarna het wel aan de specificaties voldoet.
Wij hebben al een paar keer extreem hoogwaardige diesel gevaren waar een automotor perfect op rijdt. Letterlijk en figuurlijk geen vuiltje, of ook wel compleet zwavel arm. De auto rijdt superzuinig, je filters blijven blinkend schoon. Alleen moet je er niet continue op rijden want het is erg schraal. Als je het afwisselt met 'gewone' auto diesel is er letterlijk geen vuiltje aan de lucht.
De autobenzine die wij nog wel eens varen ( zou best eens wat vaker mogen nu... :? ) is 7 van de 10 keer Eurobob. Met andere woorden is dit BP ultimate zonder de ethanol toevoeging. De VW-bus van mijn broer reed daar super :wink: op! Juist de moderne benzine gaf nog wel eens wat problemen vanwege het octaan gehalte. Onze Eurobob heeft een octaangehalte van 80-85. Maar soms varen wij ook wel euro95.
(En potjandorie, wij hebben altijd restlading. Dat vinden wij toch wel zooooooo vervelend... )
Als wij dat in hebben lig ik niet echt lekker in mijn bed, als we ergens liggen te wachten. Er lopen genoeg malloten rond.

Maar enfin, er is wel degelijk een kwaliteitsverschil tussen de witte pomp en een bekende naam pomp. Maar er is bijna geen verschil tussen BP en Shell. Om precies te zijn is het verschil de kleur inkt waarmee de brandstof op kleur gebracht wordt. Misschien wel een leuk detail om te weten...
Bijv Lukoil in België heeft gele autodiesel. Toevallig afgelopen week plus minus 6.800.000 liter kant en klare autodiesel bij Lukoil Brussel gelost. Dat ging zo rechtstreeks de vrachtauto's in voor de tankstations. ( Kwam bij de Total raffinaderij uit Vlissingen vandaan)

Ik zal daarom nooit bij een witte pomp tanken. (maarja, waarschijnlijk ga ik ook nooit meer met een vliegtuig, omdat ik weet met welke kwaliteit Jet ( kant en klare vliegtuig brandstof) de grote maatschappijen vliegen :albino: ))
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Brandstofprijzen

Bericht door olle griese »

Even nog een kleine toevoeging. Het verschil in verbruik heeft ook te maken met verbrandingswaarden. Als je 2 jerrycans diesel of benzine hebt die op punt als densiteit, vlampunten gelijk kunnen zijn, maar verschillende verbrandingswaarden kan dat uitmaken of jij verder komt met de ene jerrycan als de andere. Hoe lager de verbrandingswaarde, des te meer brandstof heb je nodig voor hetzelfde rendement.
Je hebt ook een verschil in zomer en winterkwaliteit in beide brandstoffen. De winterkwaliteit is duurder. Er wordt een stof aan toegevoegd die voorkomt dat bij lage temperaturen de brandstof gaat vlokken. Als jij op zomerkwaliteit in de winter rijdt, kan het gebeuren dat jij daarmee in de winter continue met verstopte filters staat, omdat de parafine in de brandstof stolt.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Brandstofprijzen

Bericht door olle griese »

Ik vaar niet met diesel hoor.
Dit haal ik van een ander forum waar ik ook zit.


alles wat je op het internet over uitleg van verschillen en specificaties van brandstoffen is wat het ZOU moeten zijn. Wij kunnen 10 verschillende ladingen voor bijvoorbeeld BP of Shell vervoeren waarbij de analyse certificaten allen verschillende waarden aangeven. Er wordt in alle verhalen wel een veilige marge aangehouden omdat er wordt gesproken over overslag stations. Of ook wel genoemd, depots. Er kan gesproken worden over dat een complete regio wordt bevoorraadt vanuit 1 centraal punt, 1 depot. En dat klopt ook. Maar wat daar heen vervoerd wordt heeft wel degelijk kwaliteitsverschil en wordt verschillende raffinaderijen aangevoerd. Er zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen diesel gemaakt voor Nederland en voor Duitsland. Duitse diesel is kwalitatief beter. Dat komt door de hoogwaardigere additieven.
De merkstations hebben krappere marges in de waarden waarbinnen een brandstof aan moet voldoen, maar het is absoluut geen garantie dat de brandstof die je tank 100% goed is.
Een klein voorbeeld even met Jet, de kant en klare brandstof voor vliegtuigen. Daar wordt vrij krap naar gekeken. Het schip moet kurkdroog, schoon en bijna als nieuw voor de wal verschijnen met laden. Mits dat ze haast hebben en in Schiphol bijna droogvallen.
Wij hebben deze zomer het met een lading gehad dat uit de analyse bleek dat er teveel water in zat :!: . Wij moesten van de Krammersluizen weer terug varen naar Vlissingen voor hernieuwde analyse. Ruim 5 uur later weer een controleur aan dek. Hij moest van alle tanks een sample nemen. Maar hij had weinig zin en nam maar van de helft een sample. Na 3 uur de uitslag. Geen water meer in de Jet! Water verdwijnt niet zomaar. Het water was naar beneden gezakt en de samples te hoog in de tank genomen. Wij hebben dus Jet met water gelost in Amsterdam. En dat gaat daar rechtstreeks naar de vliegtuigen toe.
Dus ook die waardes op de analyserapporten zijn niet 100% betrouwbaar.

De analyse rapporten komen van de maker, de raffinaderij vandaan. En tot in hoeverre zijn die betrouwbaar. Zo ook de propoganda in de media. Wij kunnen aan een sample zien hoeveel vervuiling, water of vlokken erin zitten, maar aan de pomp zie je dat niet.

Wat ook meespeelt. Ik zal het in een voorbeeld uitleggen. BP Amsterdam heeft een tank staan met 30.000 m3 inhoud. Hij levert dan aan elk station in de noordwest regio. Doordat het product in de tank bezinkt, krijg je in de onderste lagen meer rotzooi. En dat wordt ook verkocht. Aan wie? Juist, aan de gene die de beste prijs ervoor geeft. Maar is wel goedkoper. Wij hebben al regelmatig ergens een tank leeggemaakt. Dat zit in de onderste laag roest, water, gewoon troep in. Soms duidelijk waarneembaar zodat wij roest in onze tanks hadden liggen wat eruit geschept moest worden, maar er zit bij tanks met hoge circulatie ook niet direct waarneembare roestdeeltjes ed in. Zie het maar als een pak sinaasappelsap wat al een poosje staat.
Het klopt wel dat de analyserapporten van die tank een goede kwaliteit uitwijzen, maar dan is de vraag wanneer er analyse genomen is. Veelal al de tank net gemixt is. De tank kan tussendoor ook wel weer gemixt zijn om de kwaliteit op te krikken, maar dat neemt niet weg dat de onderste laag altijd van slechte kwaliteit is.

Ik weet het niet hoe dat met gas is, maar ik denk dat dat wel enigszins vergelijkbaar is.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Brandstofprijzen

Bericht door olle griese »

het hele verhaal kun je hier lezen.
Dat is een stuk makkelijker dan al dat gekopieer
http://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic ... +brandstof
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Brandstofprijzen

Bericht door Joris 407 »

Tja, ik geloof wel dat dingen gaan zoals hier beschreven. Als ik af ga op mijn eigen ervaring dan heb ik nog nooit problemen gehad met de ene of andere diesel. (Ook bij het pompje waar je je diesel als particulier haalt zal de rommel onderin de tank komen te liggen). Wat betreft het verbruik: dit hou ik wel bij in een schriftje, maar omdat er teveel variabelen zijn is dit eigenlijk nooit goed te analyseren. Iedereen moet natuurlijk gewoon doen waar hij zich goed bij voelt (wat dit onderwerp betreft)
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Brandstofprijzen

Bericht door patrick 468 »

Nou,

Mijn persoonlijke ervaring met diesel is toch niet altijd even positief geweest, een aantal jaren geleden waren wij in Frankrijk, waar we met de (geleende) T3 (td) van mijn schoonouders een 'tour de France' reden, we tankten ihkv. de kosten altijd bij de pompen van de hypermarchés. Onderweg naar huis begon die bus me toch in te houden dat wil je niet weten, uiteindelijk net over de grens gestopt (hadden alleen wegenwacht-NL), gebeld en bleek het brandstoffilter giga vervuild....
Zegt die WW-er dat je beter geen brandstof kan tanken bij de supermarkten in Frankrijk, is toch wel vuiler dan de brandstoffen bij de 'merk'-pompen.
Ik weet verder niet hoe dat in NL zit, maar toendertijd in Frankrijk scheelde het dus wel.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Brandstofprijzen

Bericht door Joris 407 »

Ok, goed om de ervaring van anderen te lezen. En tank je nu altijd bij een 'merk'pomp?
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: Brandstofprijzen

Bericht door patrick 468 »

Ik tank tegenwoordig geen diesel meer (heb nu een benzine :knipoog )
En ik tank (in Nederland) Tinq, geen problemen mee.
Plaats reactie