Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zekering gloeien

vragen over de T5
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: zekering gloeien

Bericht door emil »

ja klopt
maar ik heb zelf geen amp tang
ik dacht dat we die van het werk kwijt waren ,maar is er nu toch wel
dus ik kan nu eerst stroom meten
spanning meten gaat wat slechter want je hebt geen mooi punt waar je fatsoenlijk bij kunt
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: zekering gloeien

Bericht door ktmkrik »

Remy schreef:Ik heb me laten vertellen dat ze per gloeibougie zo'n 5 ampere trekken, dus 25 amp. in totaal.

Heeft er overigens iemand ervaring met het wisselen, komen de gloeibougies goed los.
De mijne moet ik ook vervangen en ik weet dat het een hele klus is maar als ze daarbij afbreken heb ik natuurlijk een probleem.

groetjes,
Remy
Heb ze net gewisseld en kon ze gemakkelijk los krijgen, fluitje van een cent op al dat gesleutel met het tuperware na dan.
Bij mij waren vier van de vijf stuk.
Enigste probleem waar ik naderhand tegenaan liep is dat de motor in noodloop loopt dus morgen ff aan de testkast hangen om te zien wat het probleem is.
Edit: Probleem opgelost...na uitlezen kwam ik er achter dat de slang van de turbo iets uit elkaar was geschoten...oorzaak één van de nokjes was afgesleten waar de veer achter haakt...nieuwe besteld en net geplaatst.
T5 loopt weer als een zonnetje alleen is de vorst over :bonk


Groetjes Edwin
Laatst gewijzigd door ktmkrik op 13 feb 2012, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: zekering gloeien

Bericht door ktmkrik »

JanP schreef:Bij een 1.9 viercilinder kun je er zo bij.
Heb net 4 gloeibougies opgehaald, kostte €110,43 (incl.).
Voor straks, als het weer boven 0 is.... (maar dan gloei ik niet meer...)
Voor iets minder dan jou prijs had ik er vijf :winter
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: zekering gloeien

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

5 ampere is echt te weinig,
Ik heb het nog maar even nagezocht.
De weerstand van een gloeibougie ligt ongeveer tussen de 0,5 en 1,5 ohm
Met behulp van de wet van ohm komen we dan op u =i xr toch?
boordspanning is ongeveer 13,5= ampere maal zeg maar 1 voor de weerstand geeft 14 ampere per bougie, als je dat maal vijf doet zie je dat er toch een aanzienlijke stroom gaat lopen.
Zo zie je dat als de weerstand van een gloeibougie toe gaat nemen tot boven de 2 ohm er eigenlijk al te weinig stroom gaat lopen om het gehleel een beetje op te warmen.

Waarom of je diesel slecht aan wil slaan als je turbo slang los zit is me nog niet helemaal duidelijk.
Dat zal dan wel een veiligheid zijn ergens ,technisch moet dat volgens mij geen probleem zijn.

Succes
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: zekering gloeien

Bericht door ktmkrik »

pieters schreef:Hallo Wjwellers,

5 ampere is echt te weinig,
Ik heb het nog maar even nagezocht.
De weerstand van een gloeibougie ligt ongeveer tussen de 0,5 en 1,5 ohm
Met behulp van de wet van ohm komen we dan op u =i xr toch?
boordspanning is ongeveer 13,5= ampere maal zeg maar 1 voor de weerstand geeft 14 ampere per bougie, als je dat maal vijf doet zie je dat er toch een aanzienlijke stroom gaat lopen.
Zo zie je dat als de weerstand van een gloeibougie toe gaat nemen tot boven de 2 ohm er eigenlijk al te weinig stroom gaat lopen om het gehleel een beetje op te warmen.

Waarom of je diesel slecht aan wil slaan als je turbo slang los zit is me nog niet helemaal duidelijk.
Dat zal dan wel een veiligheid zijn ergens ,technisch moet dat volgens mij geen probleem zijn.

Dat had er idd niets mee te maken, tijdens de demontage van het inlaatspruitstuk heb ik hoogstwaarschijnlijk de EGR klep iets opzij gedrukt waardoor de turboslang aan één kant er iets uitschoot en valse lucht zoog.
Gevolg dat de motor gelijk in noodloop ging lopen, in principe een geluk bij een ongeluk dat ik er zo achter kwam dat één nokje van de turboslang was afgesleten...anders had ik het hoogstwaarschijnlijk nooit gemerkt


Succes
Plaats reactie