Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlijnen

vragen over de T4
Plaats reactie
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

uitlijnen

Bericht door willy »

Ik heb mijn tdi acv van 97 korte wielbasis laten voorzien van nieuwe fusees en spoorstangen en kogels en daarna laten uitlijnen. Voor die tijd trok hij naar rechts en nu nog , zij het wat minder. Vooral bij hogere snelheden trekt hij naar rechts, bij 50 of 60 is daar weinig van te merken. Ook vind ik het opvallend dat de auto niet de neiging heeft om na het bewegen van het stuur automatsch terug te komen in de 0 stand, dwz rechtuit. Als je 60 of70 rijdt en je stuurt een beetje naar links dan blijft hij naar links neigen, en naar rechts idem. Maar als je dus harder gaat rijden trekt hij meer naar rechts. Wat te doen?
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: uitlijnen

Bericht door BenTDI »

Ben benieuwd of je al wat gevonden hebt waar de oorzaak licht ..... :yes
Laatst gewijzigd door BenTDI op 26 feb 2012, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: uitlijnen

Bericht door willy »

Voor de kenner hier nog de waarden van het uitlijnen, als het lukt ten minste......
Bijlagen
File1.jpg
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: uitlijnen

Bericht door bartt4 »

Aan het uitlijn rapport te zien staat alles voor zowiso netjes. achter kleine afwijking maar niet echt spannend.
Zie dat je bij pietje bent geweest, en die is ook altijd serieus in uitlijning.
Wat heeft je bus gereden? wat namelijk nog zou kunnen is dat je draagarm rubbers moe zijn.
Zodat alles beetje sap begint te worden.
En bij gas geven de draagarm (overdreven) naar achter gtrokken word door het vermogen en kracht op je aandrijf as.
Heb destijds met een andere weetjeweller bus aan het stoeien geweest en ook hier wel bijna alles er uit kunnen krijgen.
Maar bleef nar rechts gaan op den duur.
Je kan nog es ruilen met je banden links enrechts. Kijken hoe ze gemonteerd zitten etc. Zelfde merk , zelfde bouwjaar, zelfde type, bij geen rijrichting dot codes bij aan de buiten kant. etc etc
RUBBEREXPRESS
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: uitlijnen

Bericht door willy »

Hallo Bart, bedankt voor je reaktie, wat betreft de banden, die zijn een maandje geleden vervangen, pirelli, alle 4 nieuw, bandenspanning achter op 4 en voor op 3.8 bij maat 195 70 15. Bus is behoorlijk volgeladen. Bus heeft 230000 gereden.
Maar kan je ook uitleggen hoe het komt dat het stuur niet meer in de 0 stand terugkomt zoals ik dat in het eerste deel heb proberen uit te leggen?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: uitlijnen

Bericht door bartt4 »

Enige wat ik zo zo kunnen verklaren zou een stuurhuis zijn wat zwaar gaat. of een zwaar punt heeft.
of dat je rubbers van je draag arm links en rechts verschillen. Een kan watsoepeler dan de andere.
Zo via de pc wat moeilijk te oordelen. Soms onverklaarbaar, zou nog wel eens een second opinie willen geven maar dan zal ik m ook op een brug moeten hebben en nogmaals inklokken en kijken wat er eventueel mis kan zijn.

Je mag me privee wel ff mailtje of berichtje sturen)
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie