Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstof pomp lekkage

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door Pascal-141 »

laurents schreef:Ja mensen, even een update:
Pomp: o ring vernieuwd, pakking deksel vernieuwd.
Pomp gemonteerd en geborgd waardoor die optijd staat.
Op vliegwiel, markering staat goed , nokkenas staat in de juiste positie.
Distributie riem erop gespannen, alles staat nog goed(vliegwiel markering,pomp, nokkenas.)
Pomp via out bijgevuld met diesel, en starten er gebeurd niets, de aanvoer leiding is leeg en geeft geen diesel.
Verstuiverleidingen los gemaakt, eerste leiding geeft geen diesel 2-3-4 wel diesel , dit is de brandstof die ik in de pomp heb gegoten,maar geen aanvoer vanuit de leiding.
De startonderbreker klikt wel. er word geen diesel aangezogen.
Heb het gehad met mijn t4 , weet het niet meer.
Verder nog suggesties,
Gr.
laurents

-pomptiming correct zetten met de meetklok
-startonderbreker eraf gooien (toch nu voor te testen)
-rechtstreeks stroom zetten op de afsluiter (voor te testen)
-bij het (test) starten even wat startpiloot in de inlaat spuiten , om het aanslaan wat te bevorderen (door het hogere toerental zal de pomp ook sneller "aanzuigen" )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door bartt4 »

Ben ff een paar dagen off line geweest, maar zoals ik het nu dus lees word er geen diesel aan gezogen maar de diesel die je in je pomp hebt gegeoten gaan wel naar de verstuivers. Kortom er komt via de toevoer geen diesel naar binnen.
Nog wel diesel in de tank>?? zomaar ff een vraag hoor.
Hoe lang start je door? paar seconden of echt wel ff door starten? Probeer anders eens met beetje druk op je tankhals te zetten. (doek on je tankhals en dan lucht via compressor er op te zetten.)
Pomp timing zelf moet wel goed staan, pomp komt van draaiende motor af. Zou inderdaad nog aan start onder breker kunnen liggen, zoals pascal al zei sluit deze eens af.
Als merktekens allemaal op tijd staan moet inprincipie de bus wille draaien.
Je hebt me nummer ben weer bereikbaar dus voor verdere vragen gewoon bellen.
RUBBEREXPRESS
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door Harry 341 »

Ooit is er een andere pomp op mijn ouwe rooie gezet..daarna never meer lopen,dealermonteur: motor op...
Nog maar eens een specialist laten kijken...bleek de pomp 180 graden verkeerd te staan!!
Kan dit hier ook het geval zijn?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door René »

Is op zich een goeie gedachte Harry.
Maar dan moet ie evengoed diesel geven.
Lijkt erop dat de magneet klep niet open gaat waardoor er geen brandstof aangezogen kan worden.

René
Gebruikersavatar
laurents
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 jul 2007, 17:16
Locatie: oldenzaal

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door laurents »

hallo allemaal ,
Hier een update,aangezien het weer de laatste dagen niet meezat ben ik vanmiddag opnieuw begonnen .
1) dop vliegwiel verwijderd en desksel nokkenas verwijderd.
2)distributie kap verwijderd en krukas gedraaid om merkteken op te zoeken.
3) ook distributie riem losgemaakt om nokkenas te stellen,
4)Kenmerk vliegwiel (oke)- nokkenas gesteld , geborgd(oke) - brandstofpomp geborgd (oke).
5)Riem weer geplaatst tevens enkele keren merktekens gecontroleerd(vliegwiel, nokkenas .pomp) alles correct.

Op het wiel van de pomp staat een merkteken met wat moet deze overeenkomen?
Morgen ga ik verder, ook magneetklep gecontroleerd geeft een klik bij het op contact zetten, waarom zou deze niet werken.
Hoe kan ik dit contoleren.
Voor alle zekerheid heb ik een meetset voorde pompafstelling aangeschaft , hier ga ik morgen ook aan de slag.
Heb gegevens via internet en enkele forumleden wat ik moet doen om de pomp in te stellen.
Voeg tevens enkele foto,s bij om een en ander duidelijk te maken.
Gr.Laurents
Merkteken Vliegwiel
Merkteken Vliegwiel
Bijlagen
zijkant distributiezijde met de nokkenas
zijkant distributiezijde met de nokkenas
Nokkenas op tijd
Nokkenas op tijd
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door doka Rick »

Hoi Laurents,

zat in je oude pomp nog een magneetklepje? zo ja, die zou je eens om kunnen wisselen want met die liep de motor wel.

Heb je dat verlengstuk nog bij de meetklok gekocht?

succes morgen,

groet Rick
Gebruikersavatar
laurents
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 jul 2007, 17:16
Locatie: oldenzaal

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door laurents »

Hoi doka rick,
Volgens mij zit er in de oude pomp wel een magneetklepje, is dit wat in de startonderbreker zit?
Heb een set gekocht(foto) vandaag binnen gekregen.
Alleen ik weet nog niet hoe alles werkt. Op 1 foto staat wat ik moet gebruiken voor de VW pomp.
Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik het graag.
Gr.
Laurents
Bijlagen
Vw Set
Vw Set
Het Set.
Het Set.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door bartt4 »

Deze pomp komt ook gewoon van draaiende motor af. Heeft een klein jaartje stil gestaan met diesel in de pomp dus niet droog.
Pomp timing lijkt mij dus goed te staan. Merktekens lijken me ook goed te staan.
Lijkt me eerder dat er geen brandstof aan gezogen word. Bout van de roetstop er deze keer wel goed ingedaan naar de montage van de deksel?
Niet toevallig zelfde probleem als bij pomp 1?.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door doka Rick »

Dag Bart,

leg mij eens uit wat je bedoeld met : de Pomp timing lijkt mij dus goed te staan. Merktekens lijken me ook goed te staan?

Je kan toch geen pomp afstellen als deze niet gemonteerd is? De afstelwaarde gaat over honderdste van mm om hem goed te laten lopen. Zoals ik gewend ben monteer je de hele boel af en stelt dan de pomp af met de klok om zeker te zijn dat hij goed staat. Daarbij kun je het karakter van de motor beinvloeden met het inpuitmoment en dan hebben we het over een bereik van 0,08mm.

Maar het kan ook zijn dat ik een mierenneuker ( of amoebe bevruchter) ben.

Groeten RIck
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door Multivan Generation »

Afbeelding
zomaar een vraagje hoor.

Het lijkt alsof het bovenste tandwiel niet in lijn staat of los staat ten op zichte van het onderste tandwiel,
klopt dit wel?

En heb je het brandstoffilter al eens vervangen?
Tank element al eens gecontroleerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door Pascal-141 »

laurents schreef:Morgen ga ik verder, ook magneetklep gecontroleerd geeft een klik bij het op contact zetten, waarom zou deze niet werken.
Hoe kan ik dit contoleren.

Zoals ik al eerder zei : gewoon rechtstreeks stroom zetten op de afsluiter :knipoog (kabeltje aan de plus vd batterij , en dan rechtstreeks tegen het contactje houden)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
laurents
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 jul 2007, 17:16
Locatie: oldenzaal

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door laurents »

Even een update :
Alle merktekens staan goed (vliegwiel,nokkenas, pomp) .
Slangetjes van de retour leidingen (verstuivers) vernieuwd.
Magneetkep getest met een rechtstreekse draad van plus naar klep en een klik zoals het hoort.
Alles terug geplaatst en starten , niets , niets.
Dus heb ik o.a. de banjobout (out) losgedraaid en zag ik dat er diesel naar de (in) banjobout liep.
Dus dat gaf mij weer een beetje moed , dus starten en de motor kwam daadwerkelijk weer een beetje tot leven,(2-3sec)
het toerental ging van 1200 weer naar 0. enkele keren weer opnieuw gestart maar elke keer weer toerentallen die steeds wisselend waren.
Leiding van de verstuivers losgedraaid om te ontluchten, komt diesel uit. weer dichtgedraaid.
Dus blijft niet doorlopen, en als de motor loopt dan slaat die binnen enkele seconden weer uit, heb een beetje met de roetstop gespeeld maar dat had niet veel invloed op het lopen.
Ja, mensen heb het helemaal gehad, weet het niet meer.
Heb een besluit genomen , ruim de t4 een beetje op alles ervoor e.d en dan in de verkoop.
Gr.
Laurents
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door arjantdi »

rare vraag, maar heb je aan het brandstof filter gezeten? heb jij ook zo'n plastic dopje waar 2 leidingen aan gemonteerd zitten? die heb ik eens stuk gehad en dan zuigt ie valse lucht aan. dan doet ie hetzelfde.
starten met een beetje remreiniger en de moed niet opgeven!
Gebruikersavatar
laurents
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 jul 2007, 17:16
Locatie: oldenzaal

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door laurents »

brandstof filter
brandstof filter
Dit is het brandstoffilter , heb hier niet aangezeten kan me haast niet voorstellen dat deze een defect heeft.
En starten met rem reiniger heb ik 1 keer geprobeerd , schrok me te pletter .Dat doe ik niet meer.
Kan me niet indenken dat er ergens anders valse lucht word aangezogen,
Gr.
Laurents
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: brandstof pomp lekkage

Bericht door robstof »

nu niet opgeven, je ben er bijna, hij loopt al en er spuit geen diesel meer uit, dus je ben al verder dan waar je ben begonnen, en je heb je t4 van een andere kant leren kennen, zie het als een uitdaging, we zijn allemaal zo begonnen, gewoon door gaan en als die loopt,dan geeft zoeen lekker gevoel. :gekte :klappen :adhd :jumpklap :jump

trouwens je kan inmiddels al afstellen, brandstofpomp vervangen, distributieriem vervangen, nog even door gaan en je kan je eigen garage beginnen :werkaanT4 , nu opgeven is altijd blijven denken, als ik nou eens dat had gedaan :muur
blijf proberen, en ga alle punten na, hij loopt, dus het stuk tussen pomp en cilinder zit goed, als er lucht in de aanvoer zit moet die er uit, maar op lucht loopt die niet, van daar de remreiniger, om hem door dat dooie punt heen te krijgen, loop in gedachten alles nog eens na, zie het voor je, niet in paniek raken, er is altijd een oplossing, en de beloning komt als je die gevonden heb, mooie worden, ga je denken, maar zo werkt voor ons allemaal, niemand word met de kennis geboren, we klooien net zolang tot we het gevonden hebben, welkom bij de club.

morgen doet die het :yes


Robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie