Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bus veert te soepel !
bus veert te soepel !
Hallo allemaal !
Ben helemaal nieuw hier en ga me binnenkort even wat uitgebreider voorstellen maar vooraf een paar vraagjes voor de kenners !
Ben sinds 3 dagen in het bezit van een T 4 2.5 TDI uit 2001.
Mooi busje die altijd particulier bereden is. Echter heb ik altijd verlaagde auto's gereden die stug afgeveerd waren.
Het valt me bij de bus op dat hij aan de voorzijde erg overhelt in de bochten en naar mijn gevoel te soepel veert.
Ik ben A-technisch, maar goed, ieder zijn vak toch ?
Wie o wie weet het volgende:
is verlagen een optie of zou er iets anders aan de hand zijn ?
Beter nog, is er iemand hier die mijn bus onder handen zou kunnen nemen ?
groeten,
Marc
Ben helemaal nieuw hier en ga me binnenkort even wat uitgebreider voorstellen maar vooraf een paar vraagjes voor de kenners !
Ben sinds 3 dagen in het bezit van een T 4 2.5 TDI uit 2001.
Mooi busje die altijd particulier bereden is. Echter heb ik altijd verlaagde auto's gereden die stug afgeveerd waren.
Het valt me bij de bus op dat hij aan de voorzijde erg overhelt in de bochten en naar mijn gevoel te soepel veert.
Ik ben A-technisch, maar goed, ieder zijn vak toch ?
Wie o wie weet het volgende:
is verlagen een optie of zou er iets anders aan de hand zijn ?
Beter nog, is er iemand hier die mijn bus onder handen zou kunnen nemen ?
groeten,
Marc
Re: bus veert te soepel !
De T4 heeft torsievering aan de voorzijde. (net zoiets als de Kever
).
Deze is verstelbaar in de hoogte, echter als je de bus laat zakken wordt de vering slapper (er komt minder voorspanning op de torsieveren).
Om je bus zijdelings minder te laten "rollen" (overhellen) in bochten, kun je achter een stabilisator monteren.
Deze zijn er in verschillende diktes, en kom je 2e hands wel tegen op Ebay.de
Kost je ongeveer 100-150 euro.
Verder kun je andere dempers monteren, de Bilstein B6 worden vaak gemonteert en zorgen voor een stuggere, wat sportievere vering. (demping).
Zon setje van 4 dempers kost je wel een 350-400 euro.
Zoek maar eens op dit forum op Bilstein B6, dan kom je genoeg topics hierover tegen.
Geldt ook voor het verhaal van de stabilisator achter.![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
(Is voor de T3) http://www.ebay.de/itm/4x-Stosdampfer-B ... 1510wt_894" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Stabi-Hint ... 500wt_1144" onclick="window.open(this.href);return false;
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
Deze is verstelbaar in de hoogte, echter als je de bus laat zakken wordt de vering slapper (er komt minder voorspanning op de torsieveren).
Om je bus zijdelings minder te laten "rollen" (overhellen) in bochten, kun je achter een stabilisator monteren.
Deze zijn er in verschillende diktes, en kom je 2e hands wel tegen op Ebay.de
Kost je ongeveer 100-150 euro.
Verder kun je andere dempers monteren, de Bilstein B6 worden vaak gemonteert en zorgen voor een stuggere, wat sportievere vering. (demping).
Zon setje van 4 dempers kost je wel een 350-400 euro.
Zoek maar eens op dit forum op Bilstein B6, dan kom je genoeg topics hierover tegen.
Geldt ook voor het verhaal van de stabilisator achter.
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
(Is voor de T3) http://www.ebay.de/itm/4x-Stosdampfer-B ... 1510wt_894" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Stabi-Hint ... 500wt_1144" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: bus veert te soepel !
Een Bus kun je niet met een auto vergelijken het gewicht ligt veel hoger, staat hoog op de poten, en demarcje schreef:Hallo allemaal !
Ben helemaal nieuw hier en ga me binnenkort even wat uitgebreider voorstellen maar vooraf een paar vraagjes voor de kenners !
Ben sinds 3 dagen in het bezit van een T 4 2.5 TDI uit 2001.
Mooi busje die altijd particulier bereden is. Echter heb ik altijd verlaagde auto's gereden die stug afgeveerd waren.
Het valt me bij de bus op dat hij aan de voorzijde erg overhelt in de bochten en naar mijn gevoel te soepel veert.
Ik ben A-technisch, maar goed, ieder zijn vak toch ?
Marc
bus is zelf 1.94m hoog
dat gedraagt zich anders in een bocht (2700 kilo bij volledige belading) het is een 1 tons vrachtauto!!!!
als ik met de Audi A6 3.0 TDI van mijn zwager mee rijdt en die gaat de rotonde in dan ben ik verrast dat dit met zo'n
tempo kan, het is een helemaal andere wagen gebouwd voor een heel ander doel.
of die te soepel veert??? moet je in Polen maar eens een tijdje binnendoor rijden dan vindt je denk ik helemaal niet meer dat een T4 TE soepel veert.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus veert te soepel !
wellicht kun je bij een specialist je schokdempers eens laten testen,
voor hetzelfde geld zijn die aan vervanging toe..
voor hetzelfde geld zijn die aan vervanging toe..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: bus veert te soepel !
T5 veren achter ( witte stip ) stuurt je scherp door de bochten en strak ...
Geen dure stabilisatoren nodig en je bus aan de voorzijde is ook gelijk strak ....
onder een rubber kap en boven een 15 mm schijf /....klaar is uw kunstgebit..
Zie ...project....viewtopic.php?f=12&t=36790#p254775" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Ben
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Geen dure stabilisatoren nodig en je bus aan de voorzijde is ook gelijk strak ....
onder een rubber kap en boven een 15 mm schijf /....klaar is uw kunstgebit..
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Zie ...project....viewtopic.php?f=12&t=36790#p254775" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Ben
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bus veert te soepel !
Ik heb al vrij veel ervaring met verlagen van Transporters , ik heb ze allemaal verlaagd (van T1 tot T4 ) en ik rijd bij mijn T4's al meer dan 10 jaar verlaagd rond (in meerdere verschillende set-ups : van -4cm tot -10cm) en ik kan je bevestigen dat verlagen het overhellen in bochten verminderd . Hoe lager de bus , des te platter blijft hij in de bocht .marcje schreef:Hallo allemaal !
Ben helemaal nieuw hier en ga me binnenkort even wat uitgebreider voorstellen maar vooraf een paar vraagjes voor de kenners !
Ben sinds 3 dagen in het bezit van een T 4 2.5 TDI uit 2001.
Mooi busje die altijd particulier bereden is. Echter heb ik altijd verlaagde auto's gereden die stug afgeveerd waren.
Het valt me bij de bus op dat hij aan de voorzijde erg overhelt in de bochten en naar mijn gevoel te soepel veert.
Ik ben A-technisch, maar goed, ieder zijn vak toch ?
Wie o wie weet het volgende:
is verlagen een optie of zou er iets anders aan de hand zijn ?
Beter nog, is er iemand hier die mijn bus onder handen zou kunnen nemen ?
groeten,
Marc
Maar zelfs een kleine verlaging van -4cm maakt al veel verschil in rijeigenschap , zoals in het bochtenwerk.
Met goeie schokdempers kun je ook al veel verschil maken wanneer de T4 bvb te hard inveert bij het oprijden van een drempel . Bilstein B6 is en aanrader , maar ook KW (alko)heeft goeie dempers . Sachs (zit er origineel op) zijn ook van goeie kwaliteit , maar die zijn "zachter" . Monroe Van-magnum is een afknapper , die zijn nog "zachter" dan de standaard dempers , te zacht om een beetje sportief te rijden .
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMGP6155.jpg)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: bus veert te soepel !
haha!! thv dresden de grens over.. dan rammelen de vullingen uit je bek! 80km achtereen..frank884 schreef: moet je in Polen maar eens een tijdje binnendoor rijden dan vindt je denk ik helemaal niet meer dat een T4 TE soepel veert.
ik heb op mijn bus verzwaarde sachs schokdempers met standaard veren. helt idd meer over als een personen wagen..
maargoed het is een bus! vindt het tov een jonge ford transit of opel bus reuze meevallen!
Re: bus veert te soepel !
Hoe duur wil je het maken?
Je zou namelijk stuggere torsie-veren kunnen plaatsen, een stuggere stabi-stang voor en stuggere dempers. Stabi achter plaatsen maakt het overhellen van het geheel ook minder. Plattere, brede banden icm grotere velgen en verlagen verminderen ook je comfort...
Opties genoeg, maar wel ieder met een prijskaartje
.
Kijk anders ook eens op de T4 Wiki voor meer info en onderdelen-nummers (wel Duits).
Maar welkom bij de club en veel plezier met de![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
Je zou namelijk stuggere torsie-veren kunnen plaatsen, een stuggere stabi-stang voor en stuggere dempers. Stabi achter plaatsen maakt het overhellen van het geheel ook minder. Plattere, brede banden icm grotere velgen en verlagen verminderen ook je comfort...
Opties genoeg, maar wel ieder met een prijskaartje
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
Kijk anders ook eens op de T4 Wiki voor meer info en onderdelen-nummers (wel Duits).
Maar welkom bij de club en veel plezier met de
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus veert te soepel !
[quote="Pascal-141]
Met goeie schokdempers kun je ook al veel verschil maken wanneer de T4 bvb te hard inveert bij het oprijden van een drempel . Bilstein B6 is en aanrader , maar ook KW (alko)heeft goeie dempers . Sachs (zit er origineel op) zijn ook van goeie kwaliteit , maar die zijn "zachter" . Monroe Van-magnum is een afknapper , die zijn nog "zachter" dan de standaard dempers , te zacht om een beetje sportief te rijden .
[/quote]
De aanvulling die ik hierop wil maken: denk ook eens aan originele VW schokdempers voor een california coach.
Zijn qua stevigheid en comfort goed te vergelijken met Bilstein B6. Is een ´Geheimtipp´
Met goeie schokdempers kun je ook al veel verschil maken wanneer de T4 bvb te hard inveert bij het oprijden van een drempel . Bilstein B6 is en aanrader , maar ook KW (alko)heeft goeie dempers . Sachs (zit er origineel op) zijn ook van goeie kwaliteit , maar die zijn "zachter" . Monroe Van-magnum is een afknapper , die zijn nog "zachter" dan de standaard dempers , te zacht om een beetje sportief te rijden .
[/quote]
De aanvulling die ik hierop wil maken: denk ook eens aan originele VW schokdempers voor een california coach.
Zijn qua stevigheid en comfort goed te vergelijken met Bilstein B6. Is een ´Geheimtipp´
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: bus veert te soepel !
Mannen !
Bedankt voor alle info ! ga me met bovenstaande info bezighouden !
foto's ed volgen.
gr
marc
Bedankt voor alle info ! ga me met bovenstaande info bezighouden !
foto's ed volgen.
gr
marc
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bus veert te soepel !
De aanvulling die ik hierop wil maken: denk ook eens aan originele VW schokdempers voor een california coach.Multivan Generation schreef:[quote="Pascal-141]
Met goeie schokdempers kun je ook al veel verschil maken wanneer de T4 bvb te hard inveert bij het oprijden van een drempel . Bilstein B6 is en aanrader , maar ook KW (alko)heeft goeie dempers . Sachs (zit er origineel op) zijn ook van goeie kwaliteit , maar die zijn "zachter" . Monroe Van-magnum is een afknapper , die zijn nog "zachter" dan de standaard dempers , te zacht om een beetje sportief te rijden .
Zijn qua stevigheid en comfort goed te vergelijken met Bilstein B6. Is een ´Geheimtipp´[/quote][/quote]
Wat zijn dan de kosten voor zo'n setje (ongeveer) dat zou dan "erg" doorslaggevend moeten zijn
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus veert te soepel !
dat zijn andere schokdempers als die er af-fabriek onder zaten
prijs 174 euro voor de voorzijde
prijs voor de achterzijde is rond de 172 euro ..
Ik denk beiden per stuk maar weet het niet zeker..
Soms is de prijs niet doorslag gevend maar is kwaliteit belangrijker.
Al lijkt het soms op weetjewel zo te zijn, hoe goedkoper hoe beter.
Maar nog altijd geldt, kwaliteit is meestal wat duurder..
Ik heb ook eens met Vmaxx rondgereden.
Wel lekker goedkoop, maar na 6 maanden was het zooi...
En uit het assortiment van de leverancier...
prijs 174 euro voor de voorzijde
prijs voor de achterzijde is rond de 172 euro ..
Ik denk beiden per stuk maar weet het niet zeker..
Soms is de prijs niet doorslag gevend maar is kwaliteit belangrijker.
Al lijkt het soms op weetjewel zo te zijn, hoe goedkoper hoe beter.
Maar nog altijd geldt, kwaliteit is meestal wat duurder..
Ik heb ook eens met Vmaxx rondgereden.
Wel lekker goedkoop, maar na 6 maanden was het zooi...
En uit het assortiment van de leverancier...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bus veert te soepel !
omdat jij zegt vergelijkbaar ga ik ervan uit dat dan de prijs het enige verschil is.
Bilstein is ook gewoon een goeie demper.
Bilstein is ook gewoon een goeie demper.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: bus veert te soepel !
Was daar niet een simpele regel voor?!sgsdebruijn schreef: Wat zijn dan de kosten voor zo'n setje (ongeveer) dat zou dan "erg" doorslaggevend moeten zijn
Hoe lager de kosten, des te eerder slaan ze door
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
Neej zonder ongein, ooit keertje extra stugge dempers voor en achter gemonteerd, kosten dacht iets van 150,= bij elkaar, geeft al een veel minder deinen.(ja sorry, had geen euries voor billstein etc) zitten er nu een jaar onder en merk nog geen verslechtering.
vergeet niet dat je met 2 ton minimaal rond rijd...
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: bus veert te soepel !
Monroe's in combinatie met T5 veren gaat prima ...... ![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE