Het idee is een mobiele werkplek met een werktafeltje waaraan in voorkomende gevallen onder een microscoop aan elektronica gewerkt en gesoldeerd kan worden. Een zitplekje en kopje koffie voor de wachtende chauffeur een paar folders en tijdschriften in een leesrekje en een TV'tje met promotiefilmpjes van ons bedrijf of toeleveranciers van producten.
Via zakelijke relaties, naast transportondernemingen ook bedrijfswagen garages, kan ik aan een geschikte bus komen, bijvoorbeeld een T5 lange versie met dubbelcabine voor een leuke prijs. Dan gaat het om exemplaren van +/- 2005 met een flink aantal kilometers, maar in goede staat van onderhoud. Rekening houdend met een budget voor ombouwen naar camper, hoop ik in totaal voor +/- 15.000 euro dit idee te kunnen realiseren. Is dat realistisch?
Natuurlijk overweeg ik ook de camper voor privé vakanties in te zetten, maar ik weet niet of dat financieel haalbaar is. We hebben nu een prima caravan achter de privé auto en ik ben nogal huiverig voor een hoge bijtelling als ik de camper privé zou gaan gebruiken. Aan de andere kant lokt het idee om de caravan eventueel op te kunnen ruimen en een werkbus als auto voor alledag te combineren met een camper. Niet in de laatste plaats omdat ik ook wel een zwak heb voor die mooie

Mijn vragen gaan dan ook vooral over fiscaliteit en eventuele inrichtingseisen waar ik rekening mee moet houden, zodat ik de financiële balans voor werk en vrije tijd kan opmaken. Ik heb de afgelopen dagen om mij te oriënteren al veel gelezen in dit

1. geldt het campertarief ook voor mijn bedrijf als ik een dubbelcabine ombouw naar camper met de genoemde bestemming?
2. mag ik in een camper ook 5 personen vervoeren? Voor mijn bedrijf komt het nogal eens voor dat wij voor onze klanten (op vooral zaterdagen) met een ploegje van 5 monteurs op pad gaan om in één dag alle auto's die 's weekends binnen zijn te servicen? Of is de zitplaatseneis waarover ik op dit forum heb gelezen, twee draaibare stoelen en twee zitplaasten in de woonruimte, dus samen vier zitplaatsen, het maximum?
3. Als ik een bus van dubbel cabine ombouw naar camper moet er BPM worden afgerekend, in welke orde van grootte ligt dit bedrag bij een T5 dubbelcabine van 2005? Of wordt er BPM geheven alsof het een T5 camper (type California o.i.d.) is?
4. Ben ik van alle fiscale gedoe af als ik de bus helemaal inricht zoals ik wil voor bedrijfsdoeleinden en de scheidingswand handhaaf? Met andere woorden, ik richt in een lange bus een achtergedeelte met werkplek en een koffiezitje voor de klant in, maar laat de afgescheiden dubbel cabine intact? In dat geval zou bijvoorbeeld een MB Sprinter of VW Crafter in aanmerking komen in verband met de benodigde extra ruimte. Het meerverbruik aan brandstof van deze hogere bussen is natuurlijk wel een nadeel.
5. Mocht ik de service-bus ook als camper privé gaan gebruiken in een vakantie moet ik dan bijtelling betalen over het hele jaar? Of is het beter de bus vanuit de BV als camper te verhuren aan mijzelf? Of, kan ik nog verstandiger, de bus in de vakanties maar beter laten staan om geen discussie met de fiscus te krijgen en gewoon met mijn privé auto en caravan op vakantie gaan?
Lang verhaal, veel vragen, maar ik hoop dat forumleden mij verder kunnen helpen , en mij misschien het duwtje geven dat ik misschien ook een beetje nodig heb om enthousiast camper-aar en T5 chauffeur