Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

vragen over de T4
Plaats reactie
Sjim
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012, 15:54

Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door Sjim »

Hallo T4 en T5 liefhebbers,

De komende jaren willen wij in de vakanties gaan rondtrekken met een campertje welke ook wekelijks als tweede auto gebruikt kan worden. Wij zijn aangewezen op een automaat. Als het even kan willen wij er een jaar of 10 mee kunnen doen waarbij jaarlijks 12.000 km wordt gereden.

Nu komen wij op onze zoektocht een witte Volkswagen California Coach T4, 2.5 benzine 81Kw/110pk, automaat, bouwjaar april 1993 met circa 185.000 km tegen.

Na veel lezen op jullie forum hebben we de volgende aandachtspunten:
• Aandrijving: bij een benzinemotor zijn kilometerstanden van 400.000 haalbaar. De automaat is een heikel punt. Ik begrijp echter dat de bouw van de automaat is afgestemd op het vermogen/koppel van een benzinemotor. Mogelijk dat de slijtage van de automaat in combinatie met een benzinemotor daardoor minder verontrustend is dan dezelfde automaat in combinatie met een dieselmotor. Belangrijk is inzicht te hebben in de onderhoudshistorie (ingevulde boekjes en/of officiële stickers in de motorruimte) Het brandstofverbruik ligt hoger dan bij een dieselmotor maar de aanschafprijs, de motorrijtuigenbelasting en de verzekeringspremie zijn lager.
• Carrosserie: in 1993 werd er weinig verzinkt plaatstaal gebruikt. Ik begrijp echter dat de behandeling van de holle ruimten wel goed werd voorzien. Voor wat betreft de laklaag zijn de bouwjaren 1992 t/m 1994 kritisch. Vooral bij de kleuren rood en wit. Aandachtspunten voor roest zijn de randen van de wielkasten, de onderkanten van de deuren, de dorpels bij de deuren, de naden van de zijpanelen en het frame rond de voorruit.
• Om ons zoekgebied te verruimen, kijken wij ook over de grens. De te betalen BPM voor een in te voeren T4 van de begin jaren negentig lijkt te verwaarlozen.

Hebben wij voldoende geput uit jullie ervaring en kennis of zien wij toch nog iets belangrijks over het hoofd?

Dank voor jullie meedenken.

Ingrid en Simon
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door koos 890 »

Simon als je de bus toch als camper gaat gebruiken , kan je net zo goed een diesel kopen . En als je geen haast heb is een 2.4 d een hele mooie bus hier voor.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door harry t5 191 »

Maar koop geen diesel met een automaat!
Dat blijft een risico,hij gaat een keer kapot. :gif

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door DNS »

Ik weet niet of een automaat beter af is met een 2.5 benzine t.o.v. een 2.4 diesel: De 2.5 benzine heeft meer vermogen én koppel.

Een automaat-bak in een T4 is sowieso een extra risico, maar daarbij is een (2e-hands) auto toch altijd al een gok.
Gewoon rekening mee houden dat daar problemen mee kunnen komen en dat het niet goedkoop zal zijn als het zover is.

Een 2.5 benzine is een fijne krachtbron voor een T4, maar met 12.000 benzine-km's per jaar wel aanslag op de bankrekening. Als je er 10 jaar mee wil doen, kan een LPG G3-installatie misschien ook wel uit.

Verder in Duitsland, omdat ze daar geen NAP kennen, in de gaten houden of het onderhoudsboekje ook overeenkomt met het chassisnummer. Daar wordt namelijk ook wel eens mee gefraudeerd...
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door Pascal-141 »

Bij een pre 96 model, zou ik me vooral zorgen maken om het roest dat je zovanbuitenaf niet ziet , en toch heel vaak voorkomt bij de oude T4s : een verrotte binnenbumper achteraan , een verrot frontpaneel/radiatordrager , roest aan de bodemplaat en dan vooral bij de aansluiting met de achterste wielkasten binnen , roest op binnenspatbord bij de batterij en filter , en ook nog de schuine balkjes vooraan bij het chassis voor de voorwielen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door heartbeat »

Om ook een beetje te weten wat voor types er allemaal bestaan kan je heel veel informatie vinden op de site van http://www.poptop.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en heb je ook een beetje idee door alle foto's

verder zou ik op de site http://www.mobile.de" onclick="window.open(this.href);return false; gaan zoeken naar een camper in duitseland maar ze worden schaars
je voordeel is wel dat je een automaat zoekt die zijn er tegenwoordig wat meer in de aan bieding
zorg gewoon dat je regelmatig even handmatig schakel door de versnellingen en de olie gewoon mee ververst
dan kunnen ze heel lang mee hoor me maat heeft er 1 600000 km mee gereden zonder problemen wel is er een keer andere software ingegaan zodat de bak iets eerder overschakeld want dit schijnt het grootste probleem te zijn waarom de bakken problemen hebben

een klap dak zal ook duurder zijn in aanschaf dan een verhoogt dak

suc6 en wie weet tot volgend jaar op de wel bekende camper meeting voor bv ideeen en verhalen en tips die men daar graag met elkaar deeld

grt rob
Rob & Lize
Sjim
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012, 15:54

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door Sjim »

Hoi Koos, Harry, Dennis, Pascal en Rob,

Dank voor jullie waardevolle aanvullingen.

Koos :toppie, nu de hierboven genoemde benzine-uitvoering is verkocht en wij wat dieper hebben nagedacht over wat jij en Dennis aangeven, zoeken we verder naar een diesel-uitvoering.

Harry :toppie, in verband met onze lichamelijke gesteldheid zijn wij helaas genoodzaakt een automaat te rijden waarbij na aanschaf de bediening onder RDW-keur moet worden aangepast. Het is ons bekend dat de automaat een zorgenkindje is en blijft waarvoor gespaard moet worden.

Dennis :toppie, de vergelijking vermogen en koppel bij een benzine- en diesel-uitvoering hebben wij over het hoofd gezien. Ondertussen een bericht van een revisiebedrijf ontvangen met de ervaring dat tussen de 150.000 en 200.000 km problemen met de automaat ontstaan. Zij komen ook al noodzakelijke revisies tegen bij minder dan 100.000 km maar ook pas bij 300.000 km of zelfs meer. Veel hangt af van de rijstijl/belasting. Afhankelijk van de noodzakelijke revisie, met of zonder hydraulisch brein, bedragen de kosten € 2.800,- tot € 3.300,- inclusief BTW. BPM bij import gaan we verder uitzoeken. We hebben begrepen dat wanneer de CO2 gaat meetellen, het te betalen BPM-bedrag flink wordt verhoogd. Ook de controle bij de onderhoudshistorie is, mocht het zover komen, een waardevolle aanvulling.

Pascal :toppie, juist de roestduivel willen we niet als passagier. Er zijn meer aandachtspunten dan we dachten, daarom toch maar doorsparen voor een T4 van na 1996.

Rob :toppie, het BPM-verhaal vraagt nog nader onderzoek, zeker wanneer er bij de invoer de CO2 wordt betrokken. Hoge kilometerstanden met een automaatbak zijn volgens een revisiebedrijf mogelijk. Zij adviseren om iedere 80.000 tot 100.000 km de transmissie-olie te verversen. De software-wijziging houden wij in gedachten.

Nu toch maar wat geduld hebben en wat doorsparen. Een bank overvallen lijkt ons niet zo'n goede oplossing. Als het verkeerd uitvalt :politie, zitten we misschien wel even in een :T4politie , met chauffeur!!

Mogelijk zien wij elkaar in de toekomst op een (camper)meeting :campingT4

Groet, Ingrid en Simon :zwaai
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door DNS »

Over het BPM-verhaal; gewoon even de site van de belastingdienst (douane) doornemen. Daar moet je het namelijk afdragen bij import. Overigens hoeft er voor een dergelijke 'oude' auto geen CO2-toeslag betaald te worden. Daarmee wordt de BPM namelijk te hoog en mag je een beroep doen op de 'historisch BPM-regeling'.

Hier kun je daar veel meer over lezen. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Sjim
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012, 15:54

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door Sjim »

Dennis, super die doorverwijzing! Die spit ik de komende dagen eens door.

Nogmaals dank :toppie
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door harry t5 191 »

Aangezien de bus wordt aangepast neem ik aan dat je onder de gehandicapten regeling valt.
Dan kun je bij een grijs kenteken auto om vrijstelling BPM aanvragen in Apeldoorn.
Dat scheelt een slok op een borrel!
Informeren hierna kan geen kwaad denk ik.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan me vergissen, maar grijs kenteken en camper is niet mogelijk dacht ik...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Sjim
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012, 15:54

Re: Zien wij iets over het hoofd voor een aankoop?

Bericht door Sjim »

Beste Harry,

Dank voor je meedenken! Wel iets om bij stil te staan. Gelukkig zijn wij nog zo mobiel dat wij niet onder de gehandicaptenregeling vallen. Wel is er sprake van functiebeperking waardoor er sprake is van coderingen op het rijbewijs (automaat met aangepaste bediening)

Nogmaals dank. :toppie

Vriendelijke groet, Ingrid en Simon.

Complimenten voor dit aktieve forum!!
Plaats reactie