Ronald,
Het is handig een zwaardere dynamo, maar of het moet?
Ik heb zelf wel een zwaardere dynamo. Die zat al affabriek op mijn bus. Dus ik heb geen ervaring met opladen met de standaard dynamo.
Nu terug naar het probleem. Volgens mij moet het wel kunnen. Het hangt helemaal af van hoe je verbruiksgedrag is. Hoeveel stroom heb je voor hoe lang nodig?
De duur van herladen is natuurlijk afhankelijk van de mate van ontlading. Ga je steeds tot de volle 50% ontladen en rijd je daarna maar steeds korte stukjes, dan zou het wel eens zo kunnen zijn, dat je onvoldoende herlaadt. Is het andersom, heb je geen probleem.
Wat je wel nodig hebt, is zeker een accuscheider. Ik heb zelf gekozen voor een relais, een Cyrix-i van Victron. Deze kies je weer afhankelijk van hoe zwaar je dynamo is:
http://www.stroomwinkel.nl/c-168-intell ... elais.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder raad ik je een vorm van accumonitoring aan. Dit kan met een eenvoudige voltmeter, maar ik zou de voorkeur geven aan een echte accumonitor. Hier een link naar een aantal mogelijkheden:
http://www.stroomwinkel.nl/c-82-accumonitor.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Houdt er verder rekening mee, dat je nog moet investeren in goede (dikke) bekabeling, kabelogen, een zekering en een massaschakelaar.
Tot slot raad ik je de aanschaf van een goede moderne acculader aan. De dynamo zal de tweede accu nooit tot de volle 100% laden. Om de levensduur van de accu te verlengen is het aan te raden om de accu periodiek (1 keer per 3 a 4 weken) aan de lader te hangen.
Voor meer:
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes met je keuze.
![Afbeelding](http://2.bp.blogspot.com/-a94_MQ_2Xhg/T4BwyjHJNZI/AAAAAAAABG0/tIR_u9Ir8OA/s640/schema12b-3.jpg)