Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foto's intercooler 151 pk

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Multivan Generation »

jaja inderdaad..

Ik heb van een heleboel onderdelen voordat er iets ingebouwd is of geplaatst etc, foto's.
Zelfs van de gekste zaken..
Je hoeft het niet te eten te geven,
en ik kan er wellicht eens iemand een plezier mee doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

En dat heb je bij deze weer gedaan.

De originele zou idd het beste uitkomen. Al het andere komt echt in de knoop qua ruimte. Er zit nog maar 6 cm tussen en max 60 breed en 14 hoog. De meeste losse intercoolers zijn 70x15x65.
Dus het kan de originele 151 pk de originele 102 pk of de losse welke enkel onder de nummerplaat zal passen met een hoop maatwerk.

Zou er nou heel veel verschil in zitten als je de 102 intercooler pakt of een front mount?
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Multivan Generation »

wat denk je zelf?
Probeer het eens te beredeneren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

Kan het wel beredeneren. Uiteraard is de front mount veel effectiever. Maar is het een merkbaar verschil. De meeste die ik tegenkom op internet plaatsen allemaal die van de 102.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Multivan Generation »

en waarom zouden ze dat doen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door sgsdebruijn »

De 102pk is makkelijker dan de 151pk, kosten zijn ook een heel stuk lager, denk dat je minimaal de helft goedkoper uit bent.

Maar wat is uiteindelijk het rendement van de 151 pk, zit wel de radiator bij, airco en oliekoeler dus ook meer warmte omheen.
Zit de IC voor of achter de radiator, kan ik zo niet bepalen.

Is de lengte van de slangen en IC een stuk langer? zou dat nog het e.e.a. uitmaken ivm flow.

Hoeveel verschil zou het 151pk luchtfilterhuis nog geven, volgens mij zijn de filters van 88/102 en 151 identiek toch? is de doorvoer/diameter van de demper tussen neusscherm en luchtfilterhuis ook groter?

Zijn denk ik best belangrijke zaken om te weten voordat je zomaar een andere IC gaat plaatsen wat veel geld kost.

Vind het zelf ook interessant om te weten maar heb wel bovenstaande vragen, na IC dan ook groter inlaatspuitstuk en wellicht nog wat doen met je EGR klep, die er al dan niet tussenuit slopen, doorvoer van een 88/102pk EGR klep is wel drama, bij een 151pk hebben ze dat al beter gedaan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

Tja at zijn idd de dingen die ik ook wil weten. De intercooler van de 151 zit voor de motor radiateur maar achter de airco radiateur en de oliecooler.
Het rendement is juist hetgeen wat ik wil weten. Maar we komen steeds een stapje dichter bij.
Bedankt voor jullie inbreng in dit.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Pascal-141 »

mastercraft schreef:Tja at zijn idd de dingen die ik ook wil weten. De intercooler van de 151 zit voor de motor radiateur maar achter de airco radiateur en de oliecooler.
Het rendement is juist hetgeen wat ik wil weten. Maar we komen steeds een stapje dichter bij.
Bedankt voor jullie inbreng in dit.
Het rendement van de 151pk IC is zowieso veel groter dan de IC van de 102 pk : de 151pk is frontmount , dus vangt véééél meer wind dan de 102pk IC . Hou er rekening mee dat de 102pk IC onder de motorkap zit , bovenop de hete motor , en die IC krijgt slechts een beperkte hoeveelheid rijwind erdoor door dat kleine koelkanaal in de motorkap .
En , de 151pk IC is ook stukken groter (in oppervlakte) dan dat ukkiepukkie van de 102pkIC :knipoog , de IC vd 151pk is nagenoeg even groot als de radiator ! Ik vermoed dat de 151pk IC makkelijk 3x groter is dan die vd 102pk ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

Nadeel is dat het wel veel meer werk is om hem te plaatsen. Maar ook wel weer leuk om te doen. En natuurlijk om hem te vinden . De 102 intercooler zijn er genoeg te vinden.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal,
ze hadden dat zelf ook kunnen beredeneren.. :knipoog
(nu is het weer voorgekauwd en leren ze er niets van..er zelf over nadenken is vaak voor het begrip veel beter...)

Maar waarom steekt bijna iedereen een 102 pk?
Nou simpel, de kosten, het werk, en er zijn er gewoon veel meer in omloop..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:@ Pascal,
ze hadden dat zelf ook kunnen beredeneren.. :knipoog
(nu is het weer voorgekauwd en leren ze er niets van..er zelf over nadenken is vaak voor het begrip veel beter...)

Maar waarom steekt bijna iedereen een 102 pk?
Nou simpel, de kosten, het werk, en er zijn er gewoon veel meer in omloop..
Ja net of we zelf niet nadenken he Peter kom op zeg je kent me toch :groteogen
zie mijn tekst in bovenstaande meer als een advocaat van de duivel inbreng.

Tuurlijk is dat ding veel groter maar is het rendement tov de opbrengsten gerechtvaardigd, daar gaat het naar mijn idee om, waar je vervolgens overgaat om toch die 151 pk te nemen is dan aan jezelf tot hoe ver je wilt gaan. Alleen die 151pk IC erin hengelen schiet ook niet op, zoals hierboven beschreven zal je meer aan moten passen om het rendement op te krikken.

Maar wie geeft er antwoord op de praktische vragen waar we nog geen antwoord op hebben, lenget IC traject, diameter demper luchtfilterhuis, omvang luchtfilterhuis. Als je dat niet in je auto hebt zitten of hebt liggen blijft het gissen en beredeneren waar je toch niet uit gaat komen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Multivan Generation »

sgsdebruijn schreef: Ja net of we zelf niet nadenken he Peter kom op zeg je kent me toch :groteogen
zie mijn tekst in bovenstaande meer als een advocaat van de duivel inbreng.
Pas 3 keer met je over gehad :zwaai :knipoog :bifun
sgsdebruijn schreef:Tuurlijk is dat ding veel groter maar is het rendement tov de opbrengsten gerechtvaardigd, daar gaat het naar mijn idee om, waar je vervolgens overgaat om toch die 151 pk te nemen is dan aan jezelf tot hoe ver je wilt gaan. Alleen die 151pk IC erin hengelen schiet ook niet op, zoals hierboven beschreven zal je meer aan moten passen om het rendement op te krikken.
Doordat het rendement van die interkoeler door de veel betere aanstroming groter is, zal je het verschil al zeer goed merken.
sgsdebruijn schreef:Maar wie geeft er antwoord op de praktische vragen waar we nog geen antwoord op hebben, lenget IC traject, diameter demper luchtfilterhuis, omvang luchtfilterhuis. Als je dat niet in je auto hebt zitten of hebt liggen blijft het gissen en beredeneren waar je toch niet uit gaat komen.
Lengte IC traject van turbo tot IC is 2 keer langer.
Intern vergelijkbaar,
Uitgaand naar inlaattraject ongeveer 2 keer langer.
ik heb met standaard inlaat spruitstuk gereden en kon het verschil tussen 102 en 150 pk interkoeler merken bij doortrekken, en via vagcom de inlaat temperatuur te meten.
Je kunt een groter luchtfilterhuis plaatsen daarop zit een grotere diameter uitgang,
en daardoor zal de LMM dramatisch lagere waarden geven, en meetbaar verschil in meetwaarden (rond de 700 ipv rond de 1000-1100 bij dezelfde auto (Oskar)).

Ga voor je auto staan en meet vanaf de turbo naar voren en je weet de lengte..
En vanaf de andere zijde ook :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door sgsdebruijn »

Hier hebben we meer aan Peter dan een opmerking zoals je plaatste.
Wij hebben het er inderdaad over gehad, maar dat was niet tot in detail.

Ik ga het voor alsnog niet doen, dit jaar waarschijnlijk wel het AXG inlaatspruitstuk zonder EGR klep erop bouwen. Binnenkort weer verder met die flens en pijp om de IC slang op het inlaatspruitstuk aan te kunnen sluiten.

Rij nu alweer een heel tijd rond met standaard spuitstuk zonder EGR, bevalt goed, EGR delete pipe 102pk versie komt dan te koop voor de liefhebbers.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door m.c van den berg »

dit is 102pk intercooler en radiateur
dit is 102pk intercooler en radiateur
auto ombouwen 010 - kopie.JPG (57.13 KiB) 745 keer bekeken
dit is 151pk intercooler radiateur zit ne achter de intercooler,daar achter van de clima. Gelijk alles nieuw gekocht.
dit is 151pk intercooler radiateur zit ne achter de intercooler,daar achter van de clima. Gelijk alles nieuw gekocht.
auto ombouwen 003 (2) - kopie.JPG (69.26 KiB) 745 keer bekeken
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Roger B. (11)61 »

grotere intercooler heeft niet alleen voordeel....

een grotere intercooler betekend dat er dus meer volume tussen turbo en inlaatkleppen zit.... dit betekend dus een turbogatvergroting er is meer lucht uit de turbo nodig omhet grotere volume op dezelfde druk te krijgen.

hoe veel je daar daadwerkelijk van merkt is afhankelijk van hoe ver je gaat in het vergroten van je intercooler(traject)



Voordeel (koelere lucht kan meer O2 bevatten per liter) heb je alleen wat aan als het management ook meer diesel inspuit, een diesel draait op luchtoverschot, dus nog meer lucht (o2) erin brengt niet meer power zonder er ook meer diesel in te kwakken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie