Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

vragen over de T5
Lisboa

T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Lisboa »

Heerlijk, het is weer eens echt winter en de temperaturen blijven voorlopig nog wel even onder het vriespunt.
Zoals jullie weten is mijn T5 uitgerust met een standkachel dus dat betekent dat de ruiten vrij zijn van ijs, het koelwater voorverwarmd en in een warme auto wegrijden zonder dikke jas :ikrij
Maar toch duurt het nog wel even voor de naald van de koelwatermeter in het midden staat.
Dus was ik voornemens om een grillcover aan te schaffen om de koude luchtstroom via de radiator te verminderen.
De kosten zijn gering en er is een perfect passend onderdeel beschikbaar voor de T5 en Multivan.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;


Maar heeft het ook effect? Dus eerst maar eens zelf aan de knutsel;

In de supermarkt een stevige doos van dik karton uitgezocht, kosten GRATIS.
Hiervan 2 stukken op maat gemaakt voor achter de grill naast het VW logo.
De passende stukken voorzien van een laag grijze ducktape die ik nog had liggen, kosten GRATIS.
Onder de motorkap de bovenste covers losgeschroefd zodat de grill ietsje loskomt.
De passende delen voorzien van 4 gaten en een tie wrap, daarna achter de grill geschoven.
Links en rechts de passende delen vastgezet met 2 tie-wraps aan het zwarte deel van de grill(Niet op het gelakte deel)
Al met al een half uurtje druk mee geweest en rijden maar :zwaai
Uit eigen bevindingen kan ik laten weten dat het werkt, de ruimte achter het logo heb ik vrij gelaten en is ook niet noodzakelijk. Ik kan duidelijk merken dat de T5 nu eerder op volle bedrijfstemperatuur is en blijft.
Quo looks vind ik het eigenlijk nog beter ook, de Multivan grill blijft geheel zichtbaar vanaf de voorzijde.
De plaatjes zijn wel zichtbaar maar aan de achterkant gemonteerd dus minimaal, met zo'n cover is de grill niet meer zichtbaar.

Dus voor de liefhebbers van comfort, doe er je voordeel mee, het is de moeite waard.

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Pascal-141 »

Door de hele radiator aan de voorzijde "af te dekken" , heb je dus ook de interkoeler afgedekt ? Dus nu zuig je hete lucht (vanaf de turbo) aan , ipv gekoelde lucht ? Kan wel eens nadelig gaan zijn voor de motor , wegens hogere inlaatluchttemperatuur .
Had je niet beter onder en boven de interkoeler de radiator afgedekt ?
(is maar mijn mening hoor :knipoog , is geen kritiek )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Lisboa

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Lisboa »

Pascal-141 schreef:Door de hele radiator aan de voorzijde "af te dekken" , heb je dus ook de interkoeler afgedekt ? Dus nu zuig je hete lucht (vanaf de turbo) aan , ipv gekoelde lucht ? Kan wel eens nadelig gaan zijn voor de motor , wegens hogere inlaatluchttemperatuur .
Had je niet beter onder en boven de interkoeler de radiator afgedekt ?
(is maar mijn mening hoor :knipoog , is geen kritiek )

Nee hoor, zie het niet als kritiek, meer als een reactie van iemand die meedenkt. :yes
Maar ik het niet de gehele radiator afgedekt en ook niet rechtstreeks op de radiator.
Ik heb de panelen aan de binnenkant van de grill vastgemaakt zodat er nog steeds lucht tussendoor kan stromen.
Daarnaast kan er via de onderlip in de Multivangrill nog heel veel koude lucht binnenkomen. Ik ben eigenlijk een beetje uitgegaan van het idee van de kant en klare afdekcover zoals in de link verkrijgbaar is. Natuurlijk houd ik de bedrijfstemperatuur in de gaten of deze mss te hoog oploopt. In de zomer zijn de temperaturen in verhouding met nu veel hoger en zou zo'n cover zeker geen voordelen bieden.
Ondertussen geniet ik van een T5 die stukken sneller op temperatuur is, meer tips en opmerkingen zijn zeker welkom :winter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

strikt genomen mag het niet of nauwelijks uitmaken, water uit de radiateur wordt pas in het koelsysteem gemengd als de thermostaat open gaat, en dan is de motor al op bedrijfstemperatuur.....kan wel dat de standkachel je motor door beschutter zijn van de motorruimte hoger in temperatuur voor je vertrekt....

ik hoor vaker dat men zegt dat ze duidelijk verschil maken... ik heb voor mijn eerste landrover ook zo'n grillcover gekocht en in een winter met temperaturen van -10 overdag en tegen de -20 snachts kon ik niet overtuigd zijn van veel effect op het warm worden....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Danny »

Ik verwijderde de vorige jaren effe de bodemplaat en kan dan een stuk (onderdak biplex) geperforeerde plaat voor de radiator schuiven, het helpt wel degelijk omdat je niet enkel je radiator afdekt maar ook 't blok voor een gedeelte uit de wind zet.

die wind aan bv 60 per uur belemmert wel degelijk het op temp komen. hoe sneller die op bedrijfstemperatuur is en blijft des te beter :knipoog
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals gezegd, ik heb het in die ene winter dat ik het ding ervoor had totaal niet gemerkt dat ie sneller op temperatuur komt, en ik reed stukken van 50km naar mijn werk, en het was een tdi, dus een motor die niet makkelijk op temp komt.... maar kan niet zeggen dat ie merkbaar sneller opwarmde met de radiatormuff. Bodemplaten had ie niet en het was alleen de grille die afgedekt werd.

zou die luchtkoeling zo veel verschil maken bij een watergekoeld motorblok dat je het daar van moet hebben dan, want het water uit de radiateur is het niet (mits je thermostaat werkt )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Danny »

Natuurlijk maakt dat verschil, waarom komt ie anders slecht op temperatuur als 't koud is?? De omgevingstemperatuur is veel lager, als jij die rijwind kan breken (wegnemen) is 't een enorm verschil.

't enige jammere is dat ik steeds de bodemplaat moest afnemen en weer plaatsen om dat spul er tussen te stoppen, een regelbare afdekking zoals vroeger bij vrachtwagens (een store zoals wij zeggen) zou magnifiek zijn... binnen aan een kettingkje trekken en laten zakken als 't nodig is.

er zijn genoeg fabrikanten die ook stijve flappen aan de radiator bevestigen en die buigen pas open onder harde rijwind, bv vanaf 100 per uur omdat het dan beter zou koelen, de R5 motor is daarin ondermaats voorzien....
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door ronald tdi »

Ik heb zo'n 15 jaar geleden ook met radiator plaaten op de vrachtauto rond gereden.
OK het oppervlak is wat groter, maar de temp zonder die platen bleef onder de 70 C (volgende de temp meter) en met de plaat rond de 80 C.

De DAF heeft ook een intercooler en we hadden een PTO voor hydrodruk.

OK nu os alles veel mooier en beter gemaakt, maar toen maakte het een groot verschil..
Lisboa

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Lisboa »

Ik rijd er nu een paar dagen mee en ik kan laten weten dat het verschil duidelijk merkbaar is.
Heerlijk warm in een veel kortere tijd, de proef is wat mij betreft geslaagd.
Voor wie wel zo'n mooie cover wil aanschaffen zou ik zeggen dat het de moeite waard is.
Bij een kwakkelwinter die we normaal gewend zijn zullen de verschillen vast niet groter dan normaal zijn.
Maar met de echt winterse temperaturen zoals de afgelopen tijd dus zeker wel!
Ik kan voorlopig vooruit met m'n eigen knutselwerk wat ik achter de grill gefriemeld heb, dus laat de mooie cover aan mij voorbij gaan.

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33829
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Multivan Generation »

Als je climatronic hebt en je zet hem op ECON dan helpt dat ook bij het sneller op temperatuur komen.
En alle beetjes helpen he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door kampertjes »

Ik zat het me van de week af te vragen, als ik naar m'n werk rijd (15 km) kun je net zien dat de temperatuurwijzer uit de hoek komt. Na dik 20 km staat ie (bijna) waar ie wezen moet. Is dat normaal? Of is er een termostaat of klep kapot waardoor het water altijd door de radiateur stroomt?
Voor het wintertje was ie na ongeveer 8 km "warm".
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

ach... jij hebt tenminste nog een temp. meter..... bij de gp is ook die wegebezuinigd :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door kampertjes »

O, dan is VW wat dat betreft op gelijk niveau gekomen als onze KIA :jumpklap
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Pascal-141 »

kampertjes schreef:Ik zat het me van de week af te vragen, als ik naar m'n werk rijd (15 km) kun je net zien dat de temperatuurwijzer uit de hoek komt. Na dik 20 km staat ie (bijna) waar ie wezen moet. Is dat normaal? Of is er een termostaat of klep kapot waardoor het water altijd door de radiateur stroomt?
Voor het wintertje was ie na ongeveer 8 km "warm".
Ja hoor , dat is normaal .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Jeroen T5 204 »

Welke standkachel heb je dan Lisboa? Die van mij verwarmd het blok alleen als ik de motor start (thermotop C van Webasto). Heb binnen 5 km warme lucht.
Ook sneller op bedrijfstemperatuur.

Voor het interieur heb ik de Webasto Airtop 3500.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie