Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
(update) Acculamp probleem (D+ of L ????)
(update) Acculamp probleem (D+ of L ????)
Het is weer ff geleden dat ik heb gepost (genoeg gelezen dat wel ) Maar ik heb een probleem waar ik niet uitkom.
Bij het starten van de auto brand altijd het acculampje en geeft hij "alternator workshop" , op dat moment is het laatstroom (wat hij aangeeft op mijn condensator/dus accupolen) 12 volt.
Zodra ik de auto boven de 1500 toeren heb laten lopen, dan gaat het lampje uit en blijft deze ook uit (dus ook terug in stationair blijft deze uit) en geeft hij gewoon spanning boven de 14 volt
In eerste instantie dacht ik aan de dynamo. Deze heb ik vervangen voor een gereviseerde, maar het probleem bleef. Daarna heb ik de multiriem/spanner looprol etc vervangen, maar ook daarna is er niets veranderd.
Het rare is dat ik ook, zodra het lampje uit is gegaan, een nare piep (storing oplopend met toerental) over de speakers krijg (heb 2 eindversterkers) terwijl de bekabeling goed aangelegd is (geen kabels langs "spanningsvelden" en afgeschermde kabels). Bij hogere belasting (airco aan en dergelijke) word de storing erger.
Bij een garage denken ze dat het misschien een storing kan zijn in de tellerunit (kapotte diode of iets dergelijks). Nu zou ik in eerste instantie daarover twijfelen, maar ik weet dat "Roger B" toendertijd hetzelfde probleem melde, waarbij hij er ook vanuit ging dat het gewoon zijn dynamo was. Ook moet ik zeggen dat ik met de originele teller (groene verlichting) geen melding kreeg ..
Nu is mijn vraag : Is dit mogelijk en evt te repareren ??
Het gaat om een Tellerunit met MFA (blauwe verlichting) welke ingebouwd is in een t4 2.5tdi acv uit 1997 (origineel groene verlichting)
Bij het starten van de auto brand altijd het acculampje en geeft hij "alternator workshop" , op dat moment is het laatstroom (wat hij aangeeft op mijn condensator/dus accupolen) 12 volt.
Zodra ik de auto boven de 1500 toeren heb laten lopen, dan gaat het lampje uit en blijft deze ook uit (dus ook terug in stationair blijft deze uit) en geeft hij gewoon spanning boven de 14 volt
In eerste instantie dacht ik aan de dynamo. Deze heb ik vervangen voor een gereviseerde, maar het probleem bleef. Daarna heb ik de multiriem/spanner looprol etc vervangen, maar ook daarna is er niets veranderd.
Het rare is dat ik ook, zodra het lampje uit is gegaan, een nare piep (storing oplopend met toerental) over de speakers krijg (heb 2 eindversterkers) terwijl de bekabeling goed aangelegd is (geen kabels langs "spanningsvelden" en afgeschermde kabels). Bij hogere belasting (airco aan en dergelijke) word de storing erger.
Bij een garage denken ze dat het misschien een storing kan zijn in de tellerunit (kapotte diode of iets dergelijks). Nu zou ik in eerste instantie daarover twijfelen, maar ik weet dat "Roger B" toendertijd hetzelfde probleem melde, waarbij hij er ook vanuit ging dat het gewoon zijn dynamo was. Ook moet ik zeggen dat ik met de originele teller (groene verlichting) geen melding kreeg ..
Nu is mijn vraag : Is dit mogelijk en evt te repareren ??
Het gaat om een Tellerunit met MFA (blauwe verlichting) welke ingebouwd is in een t4 2.5tdi acv uit 1997 (origineel groene verlichting)
Laatst gewijzigd door Jefta op 26 jan 2013, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acculamp probleem
Denk eens aan de aansluiting van de D+.
Heb je een 2de accu?
Zo ja, waar heb je de D+ dan weggehaald?
Heb je een 2de accu?
Zo ja, waar heb je de D+ dan weggehaald?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Acculamp probleem
heb je ook speakers rechtstreeks op je headunit aangesloten? zoemen die ook mee, of alleen de speakers wat via de versterkers gaan? heb je de stuurkabel voor je versterkers ook appart van de RCA kabels lopen?Jefta schreef:Het rare is dat ik ook, zodra het lampje uit is gegaan, een nare piep (storing oplopend met toerental) over de speakers krijg (heb 2 eindversterkers) terwijl de bekabeling goed aangelegd is (geen kabels langs "spanningsvelden" en afgeschermde kabels). Bij hogere belasting (airco aan en dergelijke) word de storing erger.
ik had (voordat ik een carpc heb gemaakt) de headunit een aparte voeding gegeven + en - bij de versterkers erbij gezet. alleen de geschakelde + kwam uit de originele kabelboom. alle massa's bij de stoelconsole's en nergens een zoem in.
nu met de carpc, als het echt heel heel stil is en je je oor dicht bij de speakers houd hoor je een lichte zoem... maar dat komt denk ik meer door mijn geluidskaart dan wat anders (low budget).
Re: Acculamp probleem
D+ lees ik inderdaad veel over, en ga ik ook even goed nalopen. Alleen vind ik het wel vaag dat geert lampje als eenmaal uit is, niet meer aangaat.
De versterker kabels ben ik echt van overtuigd dat deze zo zijn aangelegd, dat dit niet de oorzaak kan zijn, vooral niet in de mate dat de storing aanwezig is (erg hard)
Ik heb geen 2e accu, dus dat is het niet. Wil eigenlijk proberen om en andere teller op de auto te zetten om dat eventueel uit te sluiten (even ergens en donor lenen :) )
De versterker kabels ben ik echt van overtuigd dat deze zo zijn aangelegd, dat dit niet de oorzaak kan zijn, vooral niet in de mate dat de storing aanwezig is (erg hard)
Ik heb geen 2e accu, dus dat is het niet. Wil eigenlijk proberen om en andere teller op de auto te zetten om dat eventueel uit te sluiten (even ergens en donor lenen :) )
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Acculamp probleem
Een dynamo heeft een bepaalde veldsterkte nodig om echt te gaan laden, deze veldsterkte krijgt ie van de D+ kabel, is de spanning/stroom via de D+ te laag, dan zal ie stationair niet voldoende veld hebben om te laden. Gaat het toerental nu omhoog, dan trekt ie zelf het veld "omhoog" en gaat ie wel laden. vervolgens houdt ie zelf zijn veld sterk genoeg.
Bij de mijne was de dynamo strak zwart glimmend van de olie, weet even niet meer waar ie lekte destijds, ik heb toen een keer de motor flink schoongestoomd (vermoed ivm TUV keuring) en toen heeft ie het een paar dagen of een week niet gedaan (die melding voordat je wat toeren gemaakt had) vandaar dat ik er van uit gegaan ben dat het aan mijn dynamo gelegen heeft.
Ik had er een cyrix scheidingsrelais in dat vanaf een los liggende aansluiting bij de zekeringkast zijn stuursignaal ontving. In mijn volgende auto heb ik dat relais geen stuurdraad meer gegeven omdat het relais schakelt als een van beide accu's geladen wordt (meer dan 13,x volt spanning heeft).
Bij mijn oude groene teller zag ik ook niks van dit "laadstroomprobleem" maar dat is logisch..... die signaleert alleen als er stroom vloeien kan van de contactspanning via het lampje naar de dynamo, als de dynamo de D+ zelf spanning geeft die laag is, maar gelijk is aan de accuspanning dan is het lampje uit. Bij de nieuwe teller kijkt ie volgens mij ook naar de hoogte van de laadspanning ( dus de motor loopt (krijgt toerental signaal) maar minder dan -zeg 13- volt dus laadt ie niet voldoende..
en het zou kunnen dat dat gevolg is van wat verlies in je D+ lijn.
Bij de mijne was de dynamo strak zwart glimmend van de olie, weet even niet meer waar ie lekte destijds, ik heb toen een keer de motor flink schoongestoomd (vermoed ivm TUV keuring) en toen heeft ie het een paar dagen of een week niet gedaan (die melding voordat je wat toeren gemaakt had) vandaar dat ik er van uit gegaan ben dat het aan mijn dynamo gelegen heeft.
Ik had er een cyrix scheidingsrelais in dat vanaf een los liggende aansluiting bij de zekeringkast zijn stuursignaal ontving. In mijn volgende auto heb ik dat relais geen stuurdraad meer gegeven omdat het relais schakelt als een van beide accu's geladen wordt (meer dan 13,x volt spanning heeft).
Bij mijn oude groene teller zag ik ook niks van dit "laadstroomprobleem" maar dat is logisch..... die signaleert alleen als er stroom vloeien kan van de contactspanning via het lampje naar de dynamo, als de dynamo de D+ zelf spanning geeft die laag is, maar gelijk is aan de accuspanning dan is het lampje uit. Bij de nieuwe teller kijkt ie volgens mij ook naar de hoogte van de laadspanning ( dus de motor loopt (krijgt toerental signaal) maar minder dan -zeg 13- volt dus laadt ie niet voldoende..
en het zou kunnen dat dat gevolg is van wat verlies in je D+ lijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acculamp probleem
In dat geval de D+ weghalen NA de tellerunit.
Ik had die melding eerst ook.
Nadat het D+ signaal na de tellerunit is weggehaald,
heb ik die melding(generator werkstatt) niet meer gehad.
Ik had die melding eerst ook.
Nadat het D+ signaal na de tellerunit is weggehaald,
heb ik die melding(generator werkstatt) niet meer gehad.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Acculamp probleem
?? D+ gaat vanaf de tellerunit naar de dynamo, of andersom hoe je wil, waar wil je dan anders aansluiten?
bovendien heeft Jefta geen D+ aftakking waarschijnlijk, want geen tweede accu
bovendien heeft Jefta geen D+ aftakking waarschijnlijk, want geen tweede accu
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Acculamp probleem
Heb inderdaad geen 2e accu, maar ga denk ik schemaatje opzoeken en de D+ even helemaal nalopen, misschien dat ik inderdaad ergens een probleem kan vinden.
Valt me sowieso op dat de storing over mijn speakers de ene keer veel erger is als de andere keer, en dat ik heel af en toe geen foutmelding krijg/of dat het acculampje wel blijft branden, maar dat ik dan geen melding krijg
Valt me sowieso op dat de storing over mijn speakers de ene keer veel erger is als de andere keer, en dat ik heel af en toe geen foutmelding krijg/of dat het acculampje wel blijft branden, maar dat ik dan geen melding krijg
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: Acculamp probleem
Wie o wie kan dit voor mij beantwoorden / vertalen (toch beter moeten opletten op school toen ik duits kreeg)
http://t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine" onclick="window.open(this.href);return false; spreekt over de manieren waarop de dynamo zijn spanning afgeeft.
Nu maak ik uit de tekst op dat de leds van het nieuwe type teller unit niet samen gaan met de oudere type dynamo, aangezien die niet dezelfde weerstand geven .. maar dit is een hele slechte vertaling (en "google vertalen"vertalen werkt ook niet mee) De oudere dynamo's werken met D+, daar waar de nieuwere dynamo's werken met "L"
Kan iemand mij misschien helpen met vertalen / verklaren .. want ik heb het gevoel dat hier de sleutel van het probleem ligt ..
Deel van de site :
Achtung:
L und DFM werden im Regler erzeugt. L ist daher nicht wie D+ bis MJ1998 zur Anhebung der Ladespannung durch externe Beeinflussung nutzbar.
L benötigt keinen Erregerstrom mehr und wird als reines Spannungssignal benutzt. Daher haben die dazu verbauten Kombiinstrumente scheinbar keinen Brückenwiderstand über der LED mehr. Eine ältere Lichtmaschine zusammen mit einem neuen Kombiinstrument kann sich dann nicht selbst erregen.
Het gaat om het deel "ELEKTRISCHE ANSCHLÜSSE"
http://t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine" onclick="window.open(this.href);return false; spreekt over de manieren waarop de dynamo zijn spanning afgeeft.
Nu maak ik uit de tekst op dat de leds van het nieuwe type teller unit niet samen gaan met de oudere type dynamo, aangezien die niet dezelfde weerstand geven .. maar dit is een hele slechte vertaling (en "google vertalen"vertalen werkt ook niet mee) De oudere dynamo's werken met D+, daar waar de nieuwere dynamo's werken met "L"
Kan iemand mij misschien helpen met vertalen / verklaren .. want ik heb het gevoel dat hier de sleutel van het probleem ligt ..
Deel van de site :
Achtung:
L und DFM werden im Regler erzeugt. L ist daher nicht wie D+ bis MJ1998 zur Anhebung der Ladespannung durch externe Beeinflussung nutzbar.
L benötigt keinen Erregerstrom mehr und wird als reines Spannungssignal benutzt. Daher haben die dazu verbauten Kombiinstrumente scheinbar keinen Brückenwiderstand über der LED mehr. Eine ältere Lichtmaschine zusammen mit einem neuen Kombiinstrument kann sich dann nicht selbst erregen.
Het gaat om het deel "ELEKTRISCHE ANSCHLÜSSE"
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acculamp probleem
Kan ik die D+ op nog andere plaatsen vinden?
Ja, D+ is eventueel te vinden (afhankelijk van de uitvoering van de auto) op:
Stekker A2 pin 1
Stekker D pin 1
Stekker F pin 3
Stekker U2 pin 12
Doe er je voordeel mee..
Ja, D+ is eventueel te vinden (afhankelijk van de uitvoering van de auto) op:
Stekker A2 pin 1
Stekker D pin 1
Stekker F pin 3
Stekker U2 pin 12
Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Acculamp probleem
Zover ik nu begrijp, moet ik niet opzoek naar de D+.
De tellerunit is opzoek naar de "L" (Betriebszustand), terwijl het signaal van de dynamo inderdaad de D+ is ...
vraag me nu dus eigenlijk af of het mogelijk is dit signaal te veranderen / aanpassen zodat de dynamo automatisch zelf kan regelen (maar dit is wat ik begrijp, maar mijn duits is nicht zo goed )
De tellerunit is opzoek naar de "L" (Betriebszustand), terwijl het signaal van de dynamo inderdaad de D+ is ...
vraag me nu dus eigenlijk af of het mogelijk is dit signaal te veranderen / aanpassen zodat de dynamo automatisch zelf kan regelen (maar dit is wat ik begrijp, maar mijn duits is nicht zo goed )
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Acculamp probleem
Multivan Generation schreef:Kan ik die D+ op nog andere plaatsen vinden?
Ja, D+ is eventueel te vinden (afhankelijk van de uitvoering van de auto) op:
Stekker A2 pin 1
Stekker D pin 1
Stekker F pin 3
Stekker U2 pin 12
Doe er je voordeel mee..
dat zijn punten waar het signaal te vinden is, en dus aftakkingen op "de lijn" tussen tellerunit en dynamo D+ aansluiting.
er van uitgaande dat de draadweerstand "0" is maakt het dus geen bal uit waar je dat signaal wegneemt, het effect op de rest zal gelijk zijn. zoniet heb je erges een overgangsweerstand in je elektrische systeem.
zie tekening: het maakt niet uit of je de D+ aftakt bij de generator, de tellerunit of aftakking 1, 2 0f 3 het signaal zou overal gelijk moeten zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)
Oke .. dat is duidelijk tot zover ..
maar op t4 wiki word er gesproken over een "brug weerstand" welke word gecreeerd door de led in de km teller, welke in de oude type km teller te vinden is.
Is het dus mogelijk / (of bedoelen jullie dus eigenlijk) om een eigen "weerstand" te creëren op de aftakking van de D+, welke de led weerstand simuleert die te vinden is in de oudere type's ?
En nogmaals .. misschien dat ik het stuk op t4wiki volledig verkeerd begrijp hoor ..
maar op t4 wiki word er gesproken over een "brug weerstand" welke word gecreeerd door de led in de km teller, welke in de oude type km teller te vinden is.
Is het dus mogelijk / (of bedoelen jullie dus eigenlijk) om een eigen "weerstand" te creëren op de aftakking van de D+, welke de led weerstand simuleert die te vinden is in de oudere type's ?
En nogmaals .. misschien dat ik het stuk op t4wiki volledig verkeerd begrijp hoor ..
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)
Oke, heb even moeten zoeken waar je de "L" signaal gevonden had in het wiki artikel...
MAAR
bij jouw dynamo heeft de dynamo een D+ spanning nodig om te gaan laden.
Bij een nieuwer model dynamo is deze spanning schijnbaar niet meer nodig en is deze aansluiting dus anders.
De D+ krijgt spanning met een zekere stroomsterkte vanaf het laadstroomcontrolelampje waarmee er een veld gecreeerd wordt dat zorgt voor stroomopwekken, als dit veld er is, is houdt dit zichzelf in stand. Bij een wat langer gebruikte dynamo is er een restmagnetisme in het materiaal van de dynamo aanwezig dat er voor zorgt dat de dynamo ook zonder D+ aansturing stroom kan gaan opwekken, hierbij versterkt ie door de opgewekte spanning zijn eigen veld, en boven een bepaald toerental heeft ie het veld zo ver versterkt dat ie voldoende veldkracht ontwikkeld heeft om "normale" spanning te leveren, daarna blijft de dynamo werken zoals het hoort, zonder D+ aanvoer nodig te hebben.
Bij de nieuwere dynamo wordt in de regelaar een signaal gegenereerd om het laadstroomcontrolelampje uit te laten gaan en eventueel scheidingsrelais en dergelijke te sturen.
Omdat via de nieuwe tellerunit de D+ niet sterk genoeg is, krijg je dus het effect dat de dynamo pas na het overschrijden van een zeker toerental voldoende spanning levert om door de teller als goed beoordeeld te worden.
De makkelijkste oplossing is het plaatsen van zo'n nieuwer type dynamo,...
Maar wellicht dat je het omzeilen kunt door het "d+ signaal" vanaf de tellerunit iets te manipuleren......Dat zou ik niet in de teller zelf doen, maar buiten de teller in de bedrading
MAAR
bij jouw dynamo heeft de dynamo een D+ spanning nodig om te gaan laden.
Bij een nieuwer model dynamo is deze spanning schijnbaar niet meer nodig en is deze aansluiting dus anders.
De D+ krijgt spanning met een zekere stroomsterkte vanaf het laadstroomcontrolelampje waarmee er een veld gecreeerd wordt dat zorgt voor stroomopwekken, als dit veld er is, is houdt dit zichzelf in stand. Bij een wat langer gebruikte dynamo is er een restmagnetisme in het materiaal van de dynamo aanwezig dat er voor zorgt dat de dynamo ook zonder D+ aansturing stroom kan gaan opwekken, hierbij versterkt ie door de opgewekte spanning zijn eigen veld, en boven een bepaald toerental heeft ie het veld zo ver versterkt dat ie voldoende veldkracht ontwikkeld heeft om "normale" spanning te leveren, daarna blijft de dynamo werken zoals het hoort, zonder D+ aanvoer nodig te hebben.
Bij de nieuwere dynamo wordt in de regelaar een signaal gegenereerd om het laadstroomcontrolelampje uit te laten gaan en eventueel scheidingsrelais en dergelijke te sturen.
Omdat via de nieuwe tellerunit de D+ niet sterk genoeg is, krijg je dus het effect dat de dynamo pas na het overschrijden van een zeker toerental voldoende spanning levert om door de teller als goed beoordeeld te worden.
De makkelijkste oplossing is het plaatsen van zo'n nieuwer type dynamo,...
Maar wellicht dat je het omzeilen kunt door het "d+ signaal" vanaf de tellerunit iets te manipuleren......Dat zou ik niet in de teller zelf doen, maar buiten de teller in de bedrading
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: (update) Acculamp probleem (D+ of L ????)
Is mijn duits toch niet zo slecht (eigenlijk wel ..)
Een nieuwe type dynamo zorgt natuurlijk ook voor andere kabels(aansluitingen) en vooral andere aansturing die toch verder gaat als alleen het signaal van de teller neem ik aan.
Het lijkt me toch dat het goed mogelijk moet zijn om het signaal te veranderen (uiteraard dan vóór de tellerunit) zodat de dynamo de juiste impuls krijgt. Alleen begrijp nog steeds niet precies wat het signaal is dat de dynamo krijgt van de oude tellerunit. Neem aan dat het niets met de weerstand van de led zelf te maken heeft? Als ik dat zou weten, ga ik er vanuit dat als ik een brug maak op de d+ van de kabelboom, vlak vóór de unit, ik er zou moeten zijn?
Of denk ik te makkelijk?
Een nieuwe type dynamo zorgt natuurlijk ook voor andere kabels(aansluitingen) en vooral andere aansturing die toch verder gaat als alleen het signaal van de teller neem ik aan.
Het lijkt me toch dat het goed mogelijk moet zijn om het signaal te veranderen (uiteraard dan vóór de tellerunit) zodat de dynamo de juiste impuls krijgt. Alleen begrijp nog steeds niet precies wat het signaal is dat de dynamo krijgt van de oude tellerunit. Neem aan dat het niets met de weerstand van de led zelf te maken heeft? Als ik dat zou weten, ga ik er vanuit dat als ik een brug maak op de d+ van de kabelboom, vlak vóór de unit, ik er zou moeten zijn?
Of denk ik te makkelijk?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)