Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem-waterpomp

vragen over de T4
Plaats reactie
OFFSHORE
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2010, 20:14

Distributieriem-waterpomp

Bericht door OFFSHORE »

Goedemorgen T4 liefhebbers.

Ik ben in het bezit van een T4 Multivan 150 pk TDI uit 1999 en sta met dikke pech.
Ik heb een diagnose laten stellen door een erkend bedrijf en nu blijkt de waterpomp te zijn vastgelopen, wat dezelfde gevolgen zou hebben als het breken van de distributieriem. De distributieriem was overigens nog wel heel.
Even in het kort de historie.
Riem was vervangen in 2008 bij 171000 km.
Bus gekocht in 2010 met 176000 km.
Huidige stand is 214000 km.
Ik weet dat het raar klinkt, 5000 km in twee jaar. Maar na een telefoontje met de RDW bleek de bus een half jaar
geschorst te zijn geweest.De vorige eigenaar kon de wegenbelasting niet meer betalen was het verhaal van de verkoper. Tijdens de aankoop nog speciaal navraag gedaan naar de laatste vervanging van de riem. Was geen probleem volgens de verkoper, kon ik makkelijk een ton mee rijden. Dan ga je maar uit van eerlijkheid van de verkoper.
Nu staat de bus daar in de garage en is mij een offerte toegstuurd waarvan ik stijl achterover ben gevallen.
De kosten voor en reparatie mbt de distributieriem en bijkomende werkzaamheden liggen op euro 3300.
Na het spreken van diverse mensen wordt mij ook aangeraden een ruilmotor aan te schaffen.
Om eerlijk te zijn weet ik het niet meer.

Mijn vragen op dit forum zijn de volgende.
Wie heeft ervaring met het repareren van deze schade?
Wat zouden de kosten voor zo'n klus kunnen zijn?
Is het raadzaam een ruilmotor aan te schaffen?
Wat zouden kosten van zo'n ruilmotor kunnen zijn?
Wat zouden de totale reparatiekosten met zo'n ruilmotor kunnen zijn?
Waar zou ik zo'n klus het beste kunnen laten uitvoeren?

Ik hoop op uw positieve reacties waardoor ik een besluit kan nemen wat te doen.
Alvast bedankt voor uw tijd en reacties.
Mvg, OFFSHORE 0655791717
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

als de riem nog heel zou zijn was er niets aan de hand....

ik heb met een 102pk een stukgelopen waterpomp gehad, bij 100k/uur en die motor was gewoon niet meer te redden zonder extreem investeren (krukas en motorblok krom, drijfstangen krom, zuigers gescheurd, kleppen en hydro-stoters aan gort)

heb ook al gehoord van mensen die met 100 een riembreuk hadden en waarbij een koprevisie met nieuwe kleppen/geleiders/stoters en een nieuwe distributie het probleem oploste
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door repelsteeltje »

en tussen waterpompen en waterpompen zit een groot verschil.

ik heb al z.g. italscrap waterpompen gezien die geen van alle de halve ton haalde. meestal alleen lekkage, sommige liepen uit de lagers. via ebay duitsland is nog goedkopere rommel uit het verre oosten te koop. links laten liggen graag.

tegenwoordig gaat er bij mij alleen nog een origineel vw ruildeel op.... kost een paar centen, maar die lijken het wel uit te houden.



de prijs die je daar noemt zal wel overeenkomen met een nieuwe cilinderkop en een distributieset incl. montage pakkingen olie koelvloeistof enz.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mij was het lager aan gort, giga speling, maar niet lekken :muur :muur was er een van de automaterialen zaak.... achteraf gezien slechts 3 tientjes "voordeliger" dan de ruilpomp van VW waarvoor ik overigens geen oude hoefde in te leveren??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door repelsteeltje »

het huidige blok, ligt de kop er al vanaf?? was de nokkenas toevallig in stukken gebroken, hoe hard liep hij toen de riem aan grort ging?

zou eerst de zuigerbodems beoordelen en de zuigerhoogte meten, dan pas oordelen hoe en wat verder. ruilmotor kan altijd nog....



http://www.ebay.de/itm/VW-Motor-T4-2-5- ... 3ccb7a42f2" onclick="window.open(this.href);return false;

dit kost een ruilmotor, echter komt er dan nog wel een distributieset, waterpomp, pakkingen en inbouw bij. (en vaak is het dan ook niet onverstandig gelijk de koppeling te vervangen)
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door m.c van den berg »

Hallo OFFSHORE

Letop jongens OFFSHORE : schreef de riem is niet gebroken. Hoe de verloop hiervan is weet ik niet ten opzichten van de vast gelopen waterpomp
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door repelsteeltje »

het effect van een riem die een paar tanden over springt door een waterpomp die uit de lagers is gelopen is gelijk aan breuk hoor :huilen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mij was na 40.000km bij een uit de lagers gelopen water pomp de riem echt wel redelijk aan gort... bij een daadwerkelijk vastgelopen pomp rukt ie waarschijnlijk gewoon een paar tanden eraf
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Distributieriem-waterpomp

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou niet te hard van stapel lopen ...

Eerste stap is de cilinderkop van de motor halen , en alles controleren op schade .

Een garage zegt maar al te graag dikke bedragen voor reparaties of ruilmotoren , daar leven ze namelijk van hé ...

Meten = weten . Nokkenas controleren , Cilinderkop controleren , zuigers controleren . Daar begint het mee .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie